Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Diskho. Varför i hela friden?

Jag undrar detsamma och att man tar bort diskbänken (av stål och en avrinningskant).
    Visst, vi har diskmaskin, men det finns en del som inte går in i maskinen (t.ex gjutjärnsgrytor och fina glas). Man sköljer grönsaker som ska rinna av, stora plåtar som ska diskas.
    Nu när man byter jord, så är det krukor och ytterkrukor som ska göras rent.

När jag surfar runt på hemnet, så är det många kök jag skulle vilja riva ut direkt. De är svindyra, men väldigt opraktiska.
    Sambons ena barn bor i en lägenhet med ett sk modernt kök. De var tvungna att skaffa diskmaskin, för det vara bara en ho och det gick inte att ställa disken någonstans alla (det var hyresrätt och diskmaskin ingick inte, men man klarade sig inte utan)
    De kommer aldrig att ha ett sådant kök igen.

• sextiotalist
    Grande Rock skrev 2014-04-20 20:48:23 följande:
    ofta handlar det om utrymme, enkelho är vanligare i små kök
    Jag hade dubbelho i min första etta med kokvrå
  • sextiotalist
    Pandamamma79 skrev 2014-04-20 21:27:09 följande:
    Kan inte se något positivt med två så är ganska neutral vad gäller en.
    Hm, man slipper städa två.
    Slipper rensa två uppsättningar rör.
    De har samma rör, det är bara den första biten som är delad
  • sextiotalist

Jag var hos en gammal kursare, vilket underbart kök de hade.
    De hade flyttat runt en del och testat olika typer av kök och då givetvis olika typer av bänkar och diskho
    Nu hade de en lång diskbänk och två stora hoar och diskmaskin, de var det mest lättarbetade köket de någonsin haft.
    Så i mitt framtida kök så kommer det vara två hoar, en lång diskbänk och alla träbänkar kan dra någonstand där det är hett.
    Jag är ingen som plockar undan hela tiden, att bo i ett hem och ha ett kök, som skulle kräva detta, för att det skulle fungera, det hade gjort mig stressad.
    Jag gillar inte heller öppna planlösningar.
    Vi har sagt nej till flera boende, pga öppna planlösningar, opraktiska kök och en jävla köksö som gör att man inte ens med hyllor kan separera köket från vardagsrummet

• sextiotalist
    nernu skrev 2014-04-21 10:47:56 följande:
    Vi har precis renoverat vår lägenhet och har satt in en stor enkel ho. Vi är ett ungt par och vi kommer bo här några år till och sedan flytta till hus. Vi velade länge innan vi bestämde oss. Kökssäljaren lobbade för enkel ho men det var många som tvivlade på det.

Vi trivs jättebra med enkel! Vi har en stor diskmaskin där vi diskar allt förutom knivar, grytor och plåtar. Knivar ska inte ligga i blöt och grytor är ofta så smutsiga att det inte är fräscht att spola upp vatten. Vi får plats att lägga ner en plåt eller en stor ugnsform. Supersmidigt! Nu kan vi diska utan att det skvätter över hela köket för att plåten inte kommer ner i hon. 

I vårt fall är det supersmidigt och enligt vår säljare så skulle det passa många fler men man är så fast i att det bara ska vara två hoar. Jag skulle dock inte vilja ha en ho om jag var äldre och bodde i hus och hade en massa silverbestick och finglass som ska diskas för hand. 

Slutsats: Enkel och dubbel kan vara olika bra beroende på olika omständigheter. Tror dock att för många avfärdar enkel ho bara för att.
    Och de jag känner som har haft en ho, har ganska snabbt ändrat sig. Så där har nog din säljare fel.

De jag känner som har haft enkelho, har efter detta valt en dubbel.

• sextiotalist
    nernu skrev 2014-04-21 11:06:02 följande:
    Vilken livssituation har de varit i då? Jag tror som sagt var inte att det passar alla. Men jag tror att fler skulle trivas med det om de prövade.
    I alla lägen, småbarn, bara par och med tonåringar
  • sextiotalist
    Mon bébé 81 skrev 2014-04-21 15:28:18 följande:
    När jag hade två hoar så använde jag dem till allt möjligt. 

När diskmaskinen var full och igång så ställde jag ned disk i den ena (så att det slapp stå uppe på diskbänken och se fult ut). Samtidigt kunde man skala potatis/morötter i vasken. 

Andra gånger kanske jag tinade en påse räkor i kallt vatten i hon, samtidigt som jag handdiskade stekpannan i vasken. 

Och så blommor som fick stå i vattenbad i hon, medan man diskar/skalar i vasken.

Ibland vill man låta en stor gryta stå med vatten, för att matrester ska lösas upp. Då är det väldigt smidigt att ha den i hon istället för på diskbänken (som jag använder som arbetsyta). 

Självklart kan man ha andra kärl och baljor om man vill det, men det tycker jag är bökigt och vatten tenderar att spridas där det inte ska vara då. Och var ska man ställa dessa baljor? På diskbänken? Matbordet? 

Det beror säkert på vilket liv man lever och vilka behov man har. Men jag bakar mycket, och vi har en hel del bjudningar då det kommer flera människor (vi bjuder ofta på 3-rätters då). Det blir stora mängder disk, diskmaskinen blir full och det finns behov av att snabbt diska av knivar, stekpannor och annat samtidigt som man förbereder mat och inte vill att det ska se ut som tredje världskriget i köket. Till vardags lagar vi mycket mat från grunden, och då blir det mycket hackande, blandande i bunkar, tinande av olika grejer o.s.v. Så ser vårt liv ut, och jag skulle göra mycket för en extra ho. 

Men ägnar man sig aldrig/sällan åt bakning och inte lagar så mycket mat från grunden så förstår jag att behovet ser annorlunda ut. Då räcker säkert diskmaskinen för tallrikar, bestick, glas och någon enstaka kastrull. Har vänner som lever av halvfabrikat/helfabrikat och som aldrig bakar. De funderar nog inte lika mycket på sin diskho som jag gör Flört
    Jag som inte ens är hälften så huslig som du är använde båda två. Bara det att man kan skala potatis och sådant i den ena och ha annat i den andra.
    Vi har diskmaskin, men en del går inte i maskin och vissa saker, bunkar, stora kastruller, tar sådan plats, så det är lättare att diska av dom för hand.
    När jag städar köket, så har vatten med diskmedel i hon och har vasken fri.'
    Jag skulle inte fixa ett kök utan diskbänk och två hoar.
    Och då bakar jag  inte, har inte middagar varje helg etc.
  • sextiotalist
    Cornellia skrev 2014-04-21 19:40:59 följande:
    För jag har tidigare haft ett kök med en liten ho+en stor, och den lilla var verkligen helt värdelös. 
    Jag har också haft en stor och en väldigt liten, så det blev två större när vi byggde huset, med en rejäl diskbänk, ångrade mig inte en sekund
  • sextiotalist
    Plopps80 skrev 2014-04-22 06:06:20 följande:
    Det är både snyggare och mer praktiskt med en stor ho.
    Vetesjutton, inte om jag pratar med de som har haft det (och bytt ut det), snyggare, knappast det heller, speciellt om man ser de där fyrkantiga sakerna som finns ute eller de där vita schabraken.
    Men jag å andra sidan anser att ett kök ska vara praktiskt i första hand, det estetiska får gå i andra hand
  • sextiotalist
    Plopps80 skrev 2014-04-22 07:57:42 följande:
    Tycker inte två hoar är praktiskt. Man får ju vrida och vända stora grejer flera varv. 2 hoar är ett måste om man inte har diskmaskin men annars ser jag inga fördelar. Vi vill ha ett både snyggt och praktiskt kök. Har beställt nytt nu och givetvis med en stor ho.

Nästa gång jag ska göra om ett kök, då kommer dte bli två hoar, en stor och en mindre. Det kommer givetvis krävas ett 80-skåp under, men med dagens krav på sopsortering så är det en win-win-sutation.
    Det kommer även bli en rejäl diskbänk, med en kant som hindrar avrinning.

Jag har gammalt porslin som inte går att köra i diskmaskinen och glas som inte heller går att köra i maskin.
  • sextiotalist
    P30 skrev 2014-04-22 15:27:36 följande:
    Jag har planerat tre egna kök och i de sista två har jag bara haft en diskho. För mig är det en självklarhet med diskmaskin och allt man kan diska där diskas i den, förstås. Energimässigt är det en fördel till och med om man diskar en enda större kastrull i diskmaskinen jämfört med att diska för hand, åtminstone om man diskar som min sambo - och de flesta andra människor - först fyller man kastrullen med vatten (helst varmt eller ljummet), sedan får den stå till sig någon eller många minuter, därefter slås vattnet bort, i med diskmedel under rinnande vatten och därefter avsköljning med varmt eller ljummet vatten. Det går åt ungefär hälften så mycket vatten om man diskar i maskin.

Mina kockknivar får givetvis inte gå i maskinen, inte heller stekpannorna (och sodastreamflaskorna, men de diskas nog högst någon gång per månad...)

En stor ordentlig ho där man kan diska långpannan på ett vettigt sätt och underlimmad ho så att man kan hantera vatten och kladd runt om är det enklaste och bästa tycker jag. 
    Nåja, när jag handdiskar så häller jag upp vatten i hon, lägger det färdigdiskade i hon bredvid, sköljer av och så får de självtorka i diskstället. Jag har också diskmaskin, men jag har mycket porslin som inte tål diskmaskin.
    Jag hade under tre år inte den möjligheten, fy farao vilket bök det var när man skulle handdiska. Man drog sig för att använda det porslinet då.
    Det var på den tiden man slösaktig körde halvfulla diskmaskiner (blev inte mer disk som singel och sällan åt middag hemma) eller så blev det massor av disk stående för att man inte fick plats (när man hade gäster)

Jag har aldrig sett någon handdiska som din fru, de flesta brukar handdiska som jag gör (av de jag sett handdiska).
    Min syster har tre hoar (två klassiska i diskbänken och en bredvid spisen) alla använts flitigt
  • sextiotalist
    W Goldberg skrev 2014-04-23 19:35:56 följande:
    Jag inser att åsikterna i hofrågan är delade.
    Det känns som om de yngre föredrar en ho och vi (lite) äldre gärna har två. (jag kan ha fel)
    Inget här uppkommet har kunnat omvända mig från tvåhoig till enkelhoig, så får väl bara konstatera att ho som ho är bra, bara man själv är nöjd. 
    Lite åt det hållet. Men jag vet yngre som aldrig skulle byta ut sina två hoar mot en.
    Jag skulle tippa på att de som är pedanter fixar en ho, vi slarvpellar måste ha två.
  • sextiotalist
    skaparlust skrev 2014-04-23 20:35:05 följande:
    Det beror kanske på vad man är uppvuxen med. Har alltid haft två hoar och tycker fortfarande att det är praktiskt att kunna ställa ner lite disk i den ena trots att jag numera har diskmaskin.

Men alternativet med en stor ho som man rymmer att diska en långpanna i verkar också attraktivt på sitt sätt (även om jag genom år av träning har lärt mig att bemästra konsten att diska en långpanna trots för små hoar).
    Där vi bodde förut så var ena hon så stor att man utan problem fick ner en plåt och så var det en ho bredvid (och lång diskbänk)
Svar på tråden Diskho. Varför i hela friden?