• Liinnaa97

Vad heter dina barn i tilltalsnamn och andranman?

Jag tycker att det är väldigt intressant och roligt med namn. Som rubriken lyder så vill jag veta vad era barn heter i tilltalsnamn och andranamn. Ni kan gärna skriva varför ni tog just de namnen, hur ni kom på de och om de är släktnamn eller inte, de är också intressant eftersom det blir mer vanligare att inte ta släktnamn längre.

Själv har jag inga barn, men vill gärna ha i framtiden. Så ni som inte har barn men som letar efter namn får gärna ge tips på namn här också, men skriv gärna det i inlägget.

Det får gärna vara unika eller ovanliga namn också eller vanliga namn med ovanlig stavning. Om ni hittat namnet från en Film, Tv-serie eller bok så skriv gärna det i inlägget också.

• Svar på tråden Vad heter dina barn i tilltalsnamn och andranman?
  • Dixie
    Liinnaa97 skrev 2014-04-20 21:44:19 följande:
    Jag tycker att det är väldigt intressant och roligt med namn. Som rubriken lyder så vill jag veta vad era barn heter i tilltalsnamn och andranamn. Ni kan gärna skriva varför ni tog just de namnen, hur ni kom på de och om de är släktnamn eller inte, de är också intressant eftersom det blir mer vanligare att inte ta släktnamn längre. Själv har jag inga barn, men vill gärna ha i framtiden. Så ni som inte har barn men som letar efter namn får gärna ge tips på namn här också, men skriv gärna det i inlägget. Det får gärna vara unika eller ovanliga namn också eller vanliga namn med ovanlig stavning. Om ni hittat namnet från en Film, Tv-serie eller bok så skriv gärna det i inlägget också.

Vad baserar du antagandet "att det är mer vanligt att man inte ta släktnamn" på? Mina barn har släktnamn som andra (och tredjenamn) de heter: Edvin Ossian Erik, Astrid Lilly Viola, Iris Stina Paulina.
  • Masken84

Sonen heter Lars Wilmer Theodore. Wilmer är tilltalsnamnet Lars kommer från morfar och sambon Theodore gillade vi bara.

Dottern heter Wilda Linnea Birgitta. Wilda tilltalsnamnet. Linnea är ett släkt namn från sambons sida och Birgitta från min sida.

• fluu

Jag upplever inte heller att det blivit ovanligare med släktnamn...

Min unge heter Liv Julia Elisabeth. Liv för att det passar henne. Julia efter min syster som tyvärr inte fick leva och Elisabeth efter sin farmor. För oss är det viktigt att föra vidare släktnamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Liinnaa97
    Dixie skrev 2014-04-20 21:48:32 följande:

Vad baserar du antagandet "att det är mer vanligt att man inte ta släktnamn" på? Mina barn har släktnamn som andra (och tredjenamn) de heter: Edvin Ossian Erik, Astrid Lilly Viola, Iris Stina Paulina.
    Jag menar att det blir mer och mer vanligare att inte ta släktnamn utan man går sin egen väg och tar de namn man själv tycker om. Men de behöver ju inte vara så det är klart att man kan ta släktnamn också. :)
  • Dixie
    Liinnaa97 skrev 2014-04-20 21:55:24 följande:
    Jag menar att det blir mer och mer vanligare att inte ta släktnamn utan man går sin egen väg och tar de namn man själv tycker om. Men de behöver ju inte vara så det är klart att man kan ta släktnamn också. :)

Jag förstod vad du menade, men hur vet DU att det är vanligare att inte ta släktnamn? Du måste ju ha någon källa, statistik eller liknande eftersom du gör detta antagande.
  • Liinnaa97
    Masken84 skrev 2014-04-20 21:49:07 följande:
    Sonen heter Lars Wilmer Theodore. Wilmer är tilltalsnamnet Lars kommer från morfar och sambon Theodore gillade vi bara.

Dottern heter Wilda Linnea Birgitta. Wilda tilltalsnamnet. Linnea är ett släkt namn från sambons sida och Birgitta från min sida.
    Hur valde ni tilltalsnamnen? Var de bara för att ni gillade namnen?

skriv gärna namnförslag också om ni vill :)
  • Isola747

Mina barn heter LIV Elin Isabella, Elin är både släktnamn och från min barndomskompis och Isabella för att det är fint, och ELISE Annela Jolie, Annela efter min moster och Jolie för att jag tyckte att hon såg ut att heta det när hon kom ut. Jag och mina två systrar har också två mellannamn varav ett är släktnamn. Brorsan har två släktnamn.

• alexias mamma

Mina heter Alexia Asal, och Sam Liam.
    Alexia för att jag tyckte det var fint, minns inte riktigt vart jag hörde det, Asal är från hennes pappas persiska ursprung.
    Sam bara blev pga svårigheter att komma på och Liam, tja jag vet inte riktigt. Det bara blev dom namnen helt enkelt.

• Linnez

Min första heter Aeya Lucia. Tilltalsnamn Aeya Enbart för att jag gillar det, inget släktnamn.
    Min yngsta heter Anastasia Ina Josefin, Anastasia för att jag gillar det, Ina efter min mormor och Josefin efter min syster

• Liinnaa97
    Dixie skrev 2014-04-20 21:57:58 följande:

Jag förstod vad du menade, men hur vet DU att det är vanligare att inte ta släktnamn? Du måste ju ha någon källa, statistik eller liknande eftersom du gör detta antagande.

Jag tycker det är bra, roligt och intressant att vissa vågar gå sin egen väg och välja namn som de tycker om och inte bara för att de finns i släkten. Klart gillar man ett namn så finns släkten kan man ju ta det ändå. Jag har läst många trådar här och på andra sidor där man frågat varför man valt just de namnen och om de var släktnamn som man valt i andranan till sina barn. Många har skrivit att de valt namnen för de gillade dem och färre har skrivit att det valt släktnamn. Jag säger inte att det är rätt eller fel utan alla får ju göra som de själv vill, men jag tycker att det är roligt att fler och fler vågar gå sin egen väg när det gäller namn.

Svar på tråden Vad heter dina barn i tilltalsnamn och andranman?