• Anonym (orolig)

Sambon stack sig precis på använd kanyl

Min sambo ringde mig för en timme sedan och berättade att han har blivit stucken av en kanyl på hotellet där han jobbar natt (han plockade upp en trasig spruta utan att se vad det var för något och stack sig). Jag ringde 1177 och sjuksköterskan där verkade först tvärsäker på att han skulle åka in till akuten direkt. Hon ringde upp akuten men efter samtal dit sade hon att de hade sagt att han ska ringa vårdcentralen på tisdag och att han inte alls behöver åka in akut.

Eftersom hon lät så tveksam efter att först ha låtit så säker, så har jag blivit ordentligt orolig nu. Är det någon som vet hur länge man bör vänta med provtagning för hepatit, hiv och liknande?

• Svar på tråden Sambon stack sig precis på använd kanyl
  • Anonym (X)

Jag hade ringt igen. Finns det inget motgift man kan ge mot ev hivsmitta?

Det tror jag

• Rapifen
    Anonym (X) skrev 2014-04-20 23:46:56 följande:
    Jag hade ringt igen. Finns det inget motgift man kan ge mot ev hivsmitta? Det tror jag

Wow, har dom löst HIV gåtan?
    Vem är du, vem är jag, levande charader...
  • Anonym (Zazza)

Jag hade gyett henne rådet att tvätta rent området så noga som möjligt och sen uppsöka vårdcentral så fort som möjligt. På Akuten kan ju ingenting göras nu direkt tyvärr.

• Anonym (orolig)

Motgift mot just hiv har jag aldrig hört talas om men mot hepatit kanske det finns? Oavsett vilket så är frågan hur snabbt en sådant motgift måste tas? Just nu känner jag mig mest förvirrad eftersom sjukvårdsrådgivningen sade som de gjorde. Nu för tiden måste man väl oftast gå via sjukvårdsrådgivningen innan man åker till akuten?

• Anonym (X)
    Rapifen skrev 2014-04-20 23:53:37 följande:

Wow, har dom löst HIV gåtan?
    www.rfsl.se/halsa/

Men man kanske inte kan få den om det inte är konstaterat hivsmitta, jag vet inte.
  • Anonym (ssk)

Googla vårdhandboken stickskada...o ring 1177 igen.

• Anonym (orolig)

Tack för era svar. Han väntar nu på att en ersättare ska komma och hoppa in för honom sedan kommer han att åka in till akuten.

• Sweet Sofia
    Anonym (X) skrev 2014-04-20 23:46:56 följande:
    Jag hade ringt igen. Finns det inget motgift man kan ge mot ev hivsmitta?

Det tror jag

Nej, det finns det inte

Ts han borde åka in med en gång och ta blodprover och ev få vaccin mot hepatit.
  • Anonym (,.-)

Det är inte bråttom att ta blodprover, eftersom det handlar om ett "noll-värde" som visar om han redan är smittad med tex HIV eller hepatit. Det kan vänta ett par dagar.
    Däremot kan han behöva vaccin mot hepatit om han inte redan har det. Jag vet att 1 dygn är helt ok att vänta, men vet inte om längre tid än så också är ok.

• Anonym (K)

kanske tittat för mycket på CSI..
    men kan man inte ta med kanylen till sjukhuset så kan dom testa den för sjukdom och ev. vad den innehållit?
    om den inte innehåller några spår av HIV eller hepatit så kan ju inte han bli smittad av något

• nursebetty

Inom sjukvården är det så att om man sticker sig så tas det prover på HIV, hep b+c på både den som stack sig och den som kanylen redan använts på. Sen följs det upp för den som stuckit sig efter 3 månader samt 6 månader. Vi får inga motgift eller vaccin. Vi är iofs ofta redan vaccinerade mot hep b.

• Anonym (orolig)
    nursebetty skrev 2014-04-21 01:16:40 följande:
    Inom sjukvården är det så att om man sticker sig så tas det prover på HIV, hep b+c på både den som stack sig och den som kanylen redan använts på. Sen följs det upp för den som stuckit sig efter 3 månader samt 6 månader. Vi får inga motgift eller vaccin. Vi är iofs ofta redan vaccinerade mot hep b.
    Min sambo är inte vaccinerad. Kommer de att vaccinera honom när han kommer in på akuten i natt? (Han är rädd att de bara skickar hem honom)
  • Sweet Sofia
    Anonym (,.-) skrev 2014-04-21 00:57:43 följande:
    Det är inte bråttom att ta blodprover, eftersom det handlar om ett "noll-värde" som visar om han redan är smittad med tex HIV eller hepatit. Det kan vänta ett par dagar.

Däremot kan han behöva vaccin mot hepatit om han inte redan har det. Jag vet att 1 dygn är helt ok att vänta, men vet inte om längre tid än så också är ok.

De brukar vilja ha noll-prover snabb.
  • Sweet Sofia
    nursebetty skrev 2014-04-21 01:16:40 följande:

Om det är positivt eller man vet att den som amvänt kanylen tidigare ä positivt tas nya prover efter 3 och 6 månader ocj det gällee alla. Alla får även vaccin om man inte har det. Inte bsts vårdpersonal
  • lollisen

Kan lugna lite med att risken för smitta är så otroooooligt liten att det är inte bråttom någonstans.
    Vad ska de göra på akuten liksom?

Hittar man en kanyl, är det förmodligen en insulinspruta eller typ inohep eller liknande. Alltså inga kanyler man ska in i venerna med, ska alltså inte bli "blodiga" eller hur man nu ska förklara det.

Sambon stack sig, och OM det nu mot all förmodan skulle finnas spår av blodsmitta i kanylen, så lär inte din sambo injicerat sig själv med eventuella rester i sprutan va?

Ta det lugnt, tycker än en gång att 1177 agerat fel och gett konstiga råd. Stressat upp er helt i onödan.

Ring till vårdcentralen imorgon och hör med dom, brukar vara mindre hysteriska.

• malle88
    lollisen skrev 2014-04-21 09:08:29 följande:
    Kan lugna lite med att risken för smitta är så otroooooligt liten att det är inte bråttom någonstans.
    Vad ska de göra på akuten liksom?

Hittar man en kanyl, är det förmodligen en insulinspruta eller typ inohep eller liknande. Alltså inga kanyler man ska in i venerna med, ska alltså inte bli "blodiga" eller hur man nu ska förklara det.

Sambon stack sig, och OM det nu mot all förmodan skulle finnas spår av blodsmitta i kanylen, så lär inte din sambo injicerat sig själv med eventuella rester i sprutan va?

Ta det lugnt, tycker än en gång att 1177 agerat fel och gett konstiga råd. Stressat upp er helt i onödan.

Ring till vårdcentralen imorgon och hör med dom, brukar vara mindre hysteriska.

nej för guds skull. Jag brukar inte skriva åk till akuten men gör det! Hon måste ta snabbvaccin mot hepatit och lämna nollprov. Vaccinet ska tas så snart som möjligt för så bra skydd som möjligt, och nollprovet är jätteviktigt. Speciellt för ev. försäkringsfråga. Utan nollprov finns inga bevis för att hon inte hade sjukdomen innan. Kan även få ersättning för mycket oro m.m.

sedan undrar jag hur du vet att det var insulib/fragminspruta och vad spelar det för,roll? Även personer med blodsjukdomar får sådana mediciner. Risken,är,liten men inte obefintlig.

stack,mig själv för några månader sedan och gick igenom detta. Kom ihåg att skriva arbetsskaderapport och skydda er tills vidare.

• Skruttelito

Jag kan tycka att de borde ha riktlinjer på hans arbetsplats för liknande situationer. Det är ju inte alldeles ovanligt att t.ex städpersonal sticker sig på använda kanyler (alltså inte bara inom sjukvården) och då är det företagshälsovården man vänder sig till. Händer det på natten väntar man till dagen efter.

• Anonym (,.-)
    Sweet Sofia skrev 2014-04-21 06:23:17 följande:

De brukar vilja ha noll-prover snabb.
    Snabbt, men inte nödvädigtvis första dygnet. Har man smittats syns inget i kroppen så snabbt, så nollprover är fullt möjliga att ta även efter ett par dygn.
Svar på tråden Sambon stack sig precis på använd kanyl