Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Sambon stack sig precis på använd kanyl

Min sambo ringde mig för en timme sedan och berättade att han har blivit stucken av en kanyl på hotellet där han jobbar natt (han plockade upp en trasig spruta utan att se vad det var för något och stack sig). Jag ringde 1177 och sjuksköterskan där verkade först tvärsäker på att han skulle åka in till akuten direkt. Hon ringde upp akuten men efter samtal dit sade hon att de hade sagt att han ska ringa vårdcentralen på tisdag och att han inte alls behöver åka in akut.

Eftersom hon lät så tveksam efter att först ha låtit så säker, så har jag blivit ordentligt orolig nu. Är det någon som vet hur länge man bör vänta med provtagning för hepatit, hiv och liknande?

• Svar på tråden Sambon stack sig precis på använd kanyl
  • Anonym (orolig)

Motgift mot just hiv har jag aldrig hört talas om men mot hepatit kanske det finns? Oavsett vilket så är frågan hur snabbt en sådant motgift måste tas? Just nu känner jag mig mest förvirrad eftersom sjukvårdsrådgivningen sade som de gjorde. Nu för tiden måste man väl oftast gå via sjukvårdsrådgivningen innan man åker till akuten?

• Anonym (orolig)

Tack för era svar. Han väntar nu på att en ersättare ska komma och hoppa in för honom sedan kommer han att åka in till akuten.

• Anonym (orolig)
    nursebetty skrev 2014-04-21 01:16:40 följande:
    Inom sjukvården är det så att om man sticker sig så tas det prover på HIV, hep b+c på både den som stack sig och den som kanylen redan använts på. Sen följs det upp för den som stuckit sig efter 3 månader samt 6 månader. Vi får inga motgift eller vaccin. Vi är iofs ofta redan vaccinerade mot hep b.
    Min sambo är inte vaccinerad. Kommer de att vaccinera honom när han kommer in på akuten i natt? (Han är rädd att de bara skickar hem honom)
Svar på tråden Sambon stack sig precis på använd kanyl