• Ahla

    Utomkveds i v 8+4 - min första tråd någonsin

    Hej Familjeliv!

    Fram till nyligen var jag planerat och önskat gravid med mitt och vårt första barn.

    Men en morgon för en vecka sedan så fick jag fruktansvärda smärtor i magen, fick diarré, höll på att svimma och ville kräkas. Jag sms:ade min man som kom hem från jobbet. Efter att ha legat stilla i sängen några timmar kändes det bättre och jag bestämde mig för att försöka gå på toa igen. Då kom smärtorna tillbaka, den här gången ännu värre, och min man ringde 112. Jag kräktes av smärta, den strålade upp i axeln, jag var så fruktansvärt yr.

    När ambulansen kom, efter 20-30 minuter, höll jag på att bli medvetslös. Vi åkte in akut, med sirener och allt, och jag kom till gynakuten. Där fick jag mellanprioritet och lades i ett akutrum med dropp och fötterna högt för att stabilisera blodtrycket, i väntan på läkare. Av ren tur passerade en läkare, som var på besök för utbildning, mitt rum och insåg att mitt blodtryck var skrämmande lågt och bara fortsatte sjunka. Han kallade på andra läkare och plötsligt var det full ruljangs. 

    Det var ett utomkvedshavandeskap som satt riktigt illa och blev akutoperation. Jag hade 3,5 liter blod i buken, av sammanlagt ca 5, och var knappt vid medvetande. Jag hade tur som klarade mig. De tog bort min ena äggledare. Jag fick många påsar blod och blodplasma och blev kvar på uppvaket i 15 timmar innan jag förflyttades till avdelning. Skrevs ut två dagar senare. Läkaren som opererade sa att allt annat i magen såg bra ut. Först kände jag mig mycket lättad, nu börjar sorg och dödsångest göra sig gällande.

    Jag upplever att jag har fått väldigt lite information. Jag ska ta ett gravtest om två veckor - och om det är positivt, var vänder jag mig då? I den här delen av forumet sitter ni och har koll på era hcg-nivåer. I mitt fall finns det ingen sådan uppföljning alls. Om en månad ska jag göra blodprov för att kolla mitt blodvärde, som nu ligger långt under det normala. 

    Jag har fått höra att jag ska "vänta en menscykel" innan vi försöker igen. Vad innebär det? Mens till mens och sen börja försöka igen? Sex ska vi kunna ha om två veckor, tydligen. 

    Jag har väldigt ont i magen och äter fortfarande starka smärtstillande + antiinflammatoriskt. Jag är mycket labil och ledsen, sjukskriven i lite mer än två veckor. Min man är hemma resten av veckan för att ta hand om mig. Även han är ledsen, men det överskuggas av min rent fysiska smärta och ångesten i att jag nästan strök med. 

    Det känns som att tiden går väldigt långsamt.

    Jag har läst andra trådar här, och det känns skönt att inte vara ensam. Jag skulle verkligen uppskatta några rader. Det är de finaste dagarna hittills i år och jag orkar bara sitta inne.

  • Svar på tråden Utomkveds i v 8+4 - min första tråd någonsin
  • Annelie 76

    Smärtan ger snart med sig men vänta lite med graviditet, ett par månader iaf. Jag blev gravid 9 månader efter mitt UH och då var allt läkt. Var lite orolig över ärren men det var aldrig några problem. Jag sökte hjälp innan jag fick ont (hade mens som aldrig sluta så jag märkte ganska snart att det var nåt fel) och opererades på långfredagen för 4år sedan. Jag fick inte heller nån info och inga prover togs efteråt men allt gick bra ändå. Tog tom bort mina egna stygn med en vass sax och pincett...

    För dig verkar det psykiska värst eller? Vänd dig till VC eller mvc och fråga om remiss till psykolog eller åtminstone en kurator så du får prata om dina känslor. Det är ett ordentligt trauma att bli så sjuk som du men du får tyvärr själv kräva hjälp att hantera det. Så funkar det idag...

    En sak som kan vara bra att veta är att det nu är större risk att du får utomkvedshavandeskap igen så håll koll på om du blir gravid och ring Gyn eller mvc på en gång. Jag gjorde så och fick komma på ett tidigt ultraljud för att kolla att graviditeten satt på rätt ställe.

    Krya på dig och lycka till med framtida bebisverkstan.

  • Ahla
    Annelie 76 skrev 2014-04-21 18:22:05 följande:
    Smärtan ger snart med sig men vänta lite med graviditet, ett par månader iaf. Jag blev gravid 9 månader efter mitt UH och då var allt läkt. Var lite orolig över ärren men det var aldrig några problem. Jag sökte hjälp innan jag fick ont (hade mens som aldrig sluta så jag märkte ganska snart att det var nåt fel) och opererades på långfredagen för 4år sedan. Jag fick inte heller nån info och inga prover togs efteråt men allt gick bra ändå. Tog tom bort mina egna stygn med en vass sax och pincett...
    För dig verkar det psykiska värst eller? Vänd dig till VC eller mvc och fråga om remiss till psykolog eller åtminstone en kurator så du får prata om dina känslor. Det är ett ordentligt trauma att bli så sjuk som du men du får tyvärr själv kräva hjälp att hantera det. Så funkar det idag...
    En sak som kan vara bra att veta är att det nu är större risk att du får utomkvedshavandeskap igen så håll koll på om du blir gravid och ring Gyn eller mvc på en gång. Jag gjorde så och fick komma på ett tidigt ultraljud för att kolla att graviditeten satt på rätt ställe.
    Krya på dig och lycka till med framtida bebisverkstan.
    Tack för svaret. Jag har, som tur är, redan en upparbetad psykologkontakt. Vi ska ses imorgon. Dessutom ska en av sjukhusets kuratorer ringa upp mig nu efter helgerna, är det sagt. 

    Opererande läkare sa att jag ska uppsöka gynekolog 14 dagar efter nästa uteblivna mens, för att utesluta utomkvedshavandeskap.  Med tanke på väntetiderna kommer jag ringa en dag efter utebliven mens... Kommer vara livrädd för att det ska hända igen.
  • Annelie 76

    Man är ju det och då var ändå min inte så hemsk som din. Jag fick behålla äggledaren och jag mådde aldrig särskilt dåligt. Men nu har jag haft en normal fullgången graviditet utan problem (mådde faktiskt oförskämt bra) och väntar mitt andra barn (v. 12). Så det kan gå bra, hoppas det kommer gå lika bea för dig. Det är jättebra att du har nån att bearbeta allt med, jobbigt med en massa helger bara då inget händer.

  • Mollyland

    Hej. Jag sitter här i chock just nu. För en vecka sedan kollapsade jag, kunde inte andas och förlorade medvetandet till och från. Ren tur att min man jobbade hemifrån den dagen. Han ringde ambuland och mitt bloftryck var så långt att de inte ens kunde avläsa det på mätaren. Blev blåljus in och akut operation. Hade flera liter blod i buken och fick flera transfusioner. Låg fem dagar på sjukhus. Är nu hemma och nu börjar chocken och smärtan över hur nära det var att jag dog faktiskt göra sig påmind. 

    Jag förstår dig verkligen och jag förstår din dödsångest. Jag har ett barn sen innan och tanken på att dö från det får det att börja flimra för mina ögon. 

  • Cheriiie

    Hej!

    Jag förstår hur du känner... Ångesten du som du känner, kände jag också. Vi hade också planerat att ha barn och det var vårat första barn som vi "förlorade" genom ett utomkveds. Det var jätte hemskt att gå igenom, så jag förstår dig verkligen...

    Jag hade ett utomkvedshavandeskap i v6. Till mig sa de att vi skulle vänta 3 menstruationer för att det skulle läka ordentligt. Gick 3 menstruationer och blev gravid på första försöket och är nu i vecka 37.

    1 månad känns lite väl kort tid tycker jag..

    Hoppet finns! Jag lovar! Ge inte upp och var rädd om dig.

  • GMN

    Hej jag har varit med om exakt samma sak 3L blod operation blodtransfusion m.m!!Dessutom trots tidiga ultraljud o övervakning fick ja ytterligare ett utomkveds pga att min läkare missade detta! Blev akut opererad igen o kan nu inte få barn då ja saknar äggledare! Så stå på er o va uppmärksamma! ! Ta gärna del av min blogg

    gitanoren.Blogspot.Com

  • Ahla

    Tack alla för att ni svarat. Har läst tråden sporadiskt under året. Det känns bra att inte vara ensam, mitt i ensamheten.

Svar på tråden Utomkveds i v 8+4 - min första tråd någonsin