• Anonym (hur)

Hur ofta ha sex för att bli gravid ?

Hur ofta ska man ha sex för inte missa äl?

När bör man ha sex och hur ofta för att öka chansen till att bli gravid?

• Svar på tråden Hur ofta ha sex för att bli gravid ?
  • Pimpinellan

Du skriver under svårt få barn så har man svårt går det ju inte bli gravid hur man än gör. Är man fertil kvittar det,prickar man äl en gång  inom 1-6 dar före kan man bli gravid. Alldeles för ofta sex är väl det enda man vet kan försvåra för spermierna blir få.

• Emma1988

Jag har varit i samma sits som du.. Vi försökte nästan i 3 år med en utredning vi stod i kö till IVF och vips så var vi gravida, tyvärr slutade det i missfall i v.14 vilket var ett svårt för oss, men nu efter 3 månader är vi gravida igen. Kroppen är konstig, till mig sa läkarna att jag inte hade egen ägglossning, men tydligen så har jag ju det nu.. Men jag inser att stress påverkar negativt... 

• Anonym (..)

Enligt våra fertilitetsläkare ca varannan till var tredje dag.

• Anonym (Lagom)

Jag har också hört att varannan eller var tredje dag är det optimala. Med tanke på chansen att pricka in ägglossning och mängden spermier. Men vi hade bara varannan vecka och det "blev" nästan genast de båda första gångerna.

• Anonym (Elli)

Stress påverkar nu bevisligen chansen att bli gravid negativt! Detta har jag alltid hävdat och nu är det vedertaget. Var tredje dag är optimalt om man ska vara på den säkra sidan speciellt om man är runt 35 år och uppåt.

• Pimpinellan
    Anonym (Elli) skrev 2014-04-22 13:37:08 följande:
    Stress påverkar nu bevisligen chansen att bli gravid negativt! Detta har jag alltid hävdat och nu är det vedertaget. Var tredje dag är optimalt om man ska vara på den säkra sidan speciellt om man är runt 35 år och uppåt.

Inte alls vedertaget,inte den stress folk i allmänhet menar som att "tänka fel","tänka för mycket","vilja för mycket".  Fysisk stress har man alltid vetat kan påverka,men då ryker oftast både äl och mens.
  • Emma1988
    Pimpinellan skrev 2014-04-22 15:57:57 följande:
    Inte alls vedertaget,inte den stress folk i allmänhet menar som att "tänka fel","tänka för mycket","vilja för mycket".  Fysisk stress har man alltid vetat kan påverka,men då ryker oftast både äl och mens.

Så var det i mitt fall. Jag var så stressad pga jobbet o när jag börja studera så stressa jag inte på samma sätt.. Antar att min äl försvann pga det eftersom den kom tillbaka.. Stressen att vilja ha barn så tror jag inte spelar någon roll.. Jag ville ha barn lika mkt fast ja börja.studera. Så tror mer på den fysiska stressen
  • Anonym (Elli)

Det är den psykiska stressen som är värst, inte den fysiska. Den psykiska stressen är den som ger folk hjärnblödningar, hjärtinfarkt osv.
    Det är precis som de alltid har sagt; sluta tänk på att vilja ha barn så kommer det av sig själv, såvida det inte är ett fysiskt fel, men det är en helt annan sak.
    Oförklarlig barnlöshet heter det när folk inte kan sluta tänka på att de måste ha barn till varje pris och då låser det sig totalt i värsta fall. Fysisk stress har inget med barnalstrande att göra.
    Att vara stressad på jobbet är psykiskt påfrestande med en chef och arbetskamrater bla. Studier är inte psykiskt stressande för det kontrollerar du på ett helt annat sätt.

Läkarna har fastslagit att psykisk stress är starkt förenat med oförklarlig barnlöshet, precis som jag och andra med mig alltid hävdat.

• Flisan79

Visst kan psykisk stress påverka men det är fortfarande inte stressen pga att man tänker på barn. Isf annan psykisk stress som fanns redan innan.
    De flesta som försöker få barn är inte ett dugg stressade i början. Ändå blir inte alla gravida, trots att inga fel hittas. Jag själv är ett exempel på det.
    Vi var unga och tänkte i början mer, blir det så blir det men det gör inget om det dröjer. Jag hade inte heller någon koll på hur lång tid det bör ta så inte förrän det hade gått ca 2 år började vi fundera på om det kanske inte "borde blivit" något vid det laget. Vi gjorde det alla utredningar och blev klassade som "oförklarligt barnlösa". Sen dröjde det ytterligare 5 år innan det äntligen blev barn.

Blev lite ot här känner jag men, men

TS: som skrivet tidigare rekommenderas varannan till var tredje dag. Det är även det optimala när mannen lämnar spermier vid ivf. Han får då inte haft utlösning på minst två dagar men ska inte heller ha varit utan utlösning på max tre dagar.
    Sen tack vare att de flesta spermier iaf lever 3 dagar så missar man inte äl eftersom att det hela tiden finns spermier som inväntar äl.

• Anonym (hur)

Får se om de tar denna gång e inne på 9 försöket börjar kännas tungt men e minde stressad du då jag ändrat vissa saker i mitt liv. Blir 3 år månaden som kommer hoppas värkligen att ett plus blir min 30 present då bim e på min födelsedag. kört var annan dag sen mens slut nån gång var 3 så en vecka mint till kör vi var annan dag och hoppas att de tar. har nyss fått veta att jag har lite höga testoseron värden ska ta om de provet snart ved kan de inne bära för att bli gravid?

Svar på tråden Hur ofta ha sex för att bli gravid ?