Birmafröken skrev 2014-04-21 21:34:35 följande:
Först måste jag bara klargöra lite angående Norsk Skogkatt. Norsk Skogkatt är en registrerad och godkänd semilånghårig kattras som har sitt ursprung i Norge. Den första Norska Skogkatten kom till Sverige 1977, året efter att den blivit godkänd inom FiFe. Naturligtvis fanns det massor av långhåriga katter utan stamtavla i Sverige innan dess, men allt eftersom den Norska skogkattens popularitet ökade och dess namn och utseende allmänt känt, blev långhåriga huskatter allt oftare "Norska skogskatter" (med försvenskad stavning) i folkmun.
En "riktig" Norsk Skogkatt har förutom lång päls (och stamtavla förstås) även andra rastypiska kännetecken, såsom t.ex. en särskild pälskvalité, trekantig huvudform och lång och rak nosprofil.
Vad som finns i din katts bakgrund har jag inte någon uppfattning om. Det kan finnas Norska skogkatter med stamtavla där utblandat med korthåriga katter av eventuellt olika raser, eller så är det enbart kort- och långhåriga huskatter.
Om det fanns långhåriga ungar i kullen kan man dock med säkerhet säga att det finns långhår på både mamman och pappans sida. Långhårsgenen måste nämligen finnas i dubbel uppsättning för att synas och katter ärver ett anlag från pappan och ett från mamman. Eftersom det även fanns korthåriga ungar i kullen kan inte båda föräldrarna ha varit långhåriga själva utan högst den ena (eventuellt ingen).
Din katts färg och mönster heter bruntabby. Det är en jättefin färg- och mönsterkombination, men den är vanligt förekommande hos många raser och allra mest hos huskatter. Själv har jag haft en Norsk Skogkatt som var bruntabby och världens finaste.
Hej! Tack för ditt svar. Satt innan och googlade och läste just då om tabbymönster. I övrigt har hon trekantigt ansikte och en väldigt mjuk och len päls. Men det ska bli kul att se när hon blir större och äldre

Mamman är till hälften norsk skogskatt i alla fall.