• coffeeaddict slash workoutaholic

Hur tar jag hand om mitt hår på bästa sätt?

I augusti förra året färgade jag håret "för sista gången". Har innan dess varit en kronisk färgare, har ändrat mig flera gånger om och färgpaletten har aldrig sinat. Det har satt sina spår, kan man säga.

Jag har tjockt hår med en hel del självfall men det är så sjukt slitet i topparna. Även direkt efter ett frisörbesök är topparna slitna. Jag inser att det är alla dumma färgningar som gjort sitt, men nu vill jag ha en förändring.

Kommer aldrig i livet klippa håret kort i väntan på att mitt naturliga hår ska växa sig långt. Jag är så sjukt ful i kort hår. Nu slutar håret strax ovanför brösten om jag har det rakt (vilket jag aldrig har eftersom jag även har tagit time-out från plattången).

Men det tar ju lite på krafterna att alltid ha slitet hår där topparna går av - ja, halva hårstrån trillar av.
    Tips på vad som skulle kunna funka på detta risiga barr?
    Jag har provat Moroccanoil både schampo, balsam och olja för torrt och slitet hår. Det funkade inte, så jag provade även Palett true soft (efter rekommendation från frisör), men det funkade inte heller. Nu måste jag klura ut vad jag ska prova härnäst. Hjälp!

• Svar på tråden Hur tar jag hand om mitt hår på bästa sätt?
  • Jessicca

Jag har också färgat håret mycket. Har även psoriasis och kan bara använda ett speciellt schampo som inte är direkt mjukt görande.. Vill också gärna ha tips på hur burret blir slätare och finare haha.

• tjej1989

Jag har inte testat själv än, men balsammetoden kanske vore något? Googlar man så är det många som är nöjda och får ett friskare hår av det :)

• Minniemousemommy

Prova red ken! Så himla bra! Ta hand om ditt hår, borsta alltid extremt försiktigt, använd inte värmeverktyg på ett tag och bara vänta. Det enda som hjälper mot slitet hår är tid. Låt håret vara och när det börjar bli långt - toppa. Jag gjorde så. Jag hade sjukt slitet hår efter blekningar så jag fick klippa håret lite och sedan bara låta det växa. när det var ungefär till naveln så klippte jag bort ca 20 cm. Håret kändes såå himla friskt och mjukt efter det. Det slitna fick helt enkelt sitta kvar tills jag ville klippa.

Men i alla fall, jag skulle tipsa dig om Red Ken. Det finns på lookfantasic.com (köp inte i sverige, det är helt sjuka överpriser). Du skulle nog behöva deras all soft-serie. Köp shampoot, balsamet och inpackningen. Ta alltid i inpackningen efter shampoot och före balsamet när du tvättar håret och låt det gärna sitta i så länge som möjligt. Sedan skulle jag tipsa om att du köper ett torrshampoo från batiste. Håret mår inte bra av att tvättas för ofta, så försök att vänja av ditt hår från det om du tvättar det för ofta. 2 gånger i veckan räcker gott och väl.

Sen så skulle jag tipsa dig om en hårolja från wella sp. Den heter luxe oil och är superbra för torrt och slitet hår. Den gör håret glansigt och mjukt jättesnabbt. Ett tips är att massera in lite för mycket olja i håret och sedan sova. Jag vet inte om det faktiskt är så men det känns som att håret absorverar oljan över natten och när man vaknar så är håret jättelent.

Ja, det är väl det du borde börja med. Funkade super för mig i alla fall. Så nytt shampoo, balsam, inpackning, torrshampoo och hårolja. Allt tillsammans blir under 1000 kronor tror jag, så det är billigare än hårförlängningar i alla fall :D

• Marie0201

Lite utanför ämnet, men jag har en fråga till TS: Jag har också färgat hår sedan 6-7 år tillbaka, är ursprungligt blond men gjorde misstaget att inte tänka efter ordentligt och har sedan dess haft mörkbrunt hår.. Färgar utväxten ca 1 ggr i månaden, annars blir det lätt att man ser skallig ut -.-

Vilken färg har du ursprungligen och vilken färg har haft som färg? Min frisör tyckte inte att man skulle bleka håret på en gång för att hon hävdade att det skulle skada mer än gynna håret..

• DenFulaAnkungen

Det här har fungerat för mig (+sjukt mycket tålamod)
    Jag käkar biotintabletter (priorin etc) för att hjälpa håret att växa bättre. Tvättar så sällan det bara går, ca 2 gånger i veckan och har helt bytt ut balsam mot hårinpackning för torrt hår.

Shampoo - Redken diamond oil
    Inpackning - Morroccan oil/Redken diamond olíl
    Massa hårolja (Morroccan oil för min del), först en rätt stor "klick" när håret är blött, och sedan en liten när håret torkat om det behövs. Sedan har jag i lite på mornarna också, det brukar kännas extra torrt då.

Undviker värmeverktyg så långt det går och har nästan alltid håret i en inbakad fläta, vet inte om det gör så mycket underverk som en del menar, men åtminstone slipper man se de torra topparna medan håret växer ut. =)

DenFulaAnkungen skrev 2014-05-12 23:53:48 följande:
    Det här har fungerat för mig (+sjukt mycket tålamod)
    Jag käkar biotintabletter (priorin etc) för att hjälpa håret att växa bättre. Tvättar så sällan det bara går, ca 2 gånger i veckan och har helt bytt ut balsam mot hårinpackning för torrt hår.

Shampoo - Redken diamond oil
    Inpackning - Morroccan oil/Redken diamond olíl
    Massa hårolja (Morroccan oil för min del), först en rätt stor "klick" när håret är blött, och sedan en liten när håret torkat om det behövs. Sedan har jag i lite på mornarna också, det brukar kännas extra torrt då.

Undviker värmeverktyg så långt det går och har nästan alltid håret i en inbakad fläta, vet inte om det gör så mycket underverk som en del menar, men åtminstone slipper man se de torra topparna medan håret växer ut. =)

Har du sett någon förbättring? Hur länge har du hållit på?

Håller just nu på att avvänja håret från överdriven tvätt, har tvättat två gånger på en vecka, tror inte jag kommer kunna tvätta färre gånger än så då jag tränar mycket och huvudet luktar svett om jag inte tvättar åtminstone var tredje dag. Men varje dag (som det ibland blir) klarar jag mig nog utan.

Får jag fråga hur Redken luktar? Min sambo är känslig för vissa schampodofter och Palett-schampot fick jag sluta helt med då han fick kräkreflexer av lukten (!!). Moroccan oil, som jag tycker luktar som en gammal tant (har ju håroljan och använde tidigare även schampo och balsam för skadat hår) tycker han däremot är helt okej :P Jag har inte riktigt vågat köpa nytt schampo eftersom jag gärna vill köpa via internet och då vet man ju inte i förväg hur det luktar

Jag har börjat (sedan jag skrev ts) att sova med fläta varje natt. Men tycker att jag ser så förskräckligt ful ut i fläta så på dagen blir det utsläppt eller enkel tofs ;)

• DenFulaAnkungen

Vet inte riktigt hur Palette-schampot luktar, men Redken (tycker jag) påminner lite i lukten som Moroccan oil, fast lite mer fräscht. Kan inte komma på någon bättre lukt-beskrivning!

Jag har hållit på i 1,5 år, hade blekt sönder håret helt. Det har tagit lite längre tid för mig att få håret att bli normalt igen, för jag fick någon slags hormonrubbning i samma veva som gjorde att jag tappade sjukt mycket hår också. Jag har väl prövat det mesta egentligen, men den här kuren har jag kört på i lite drygt 4 månader och för mig har det fungerat bra! 

Men kanske att det räcker med att bara skölja igenom håret med en massa vatten mellan tvättarna och ha i lite hårolja i topparna bara? Det känns kanske inte sådär jättefräscht i början, men håret vänjer sig ändå ganska snabbt vid att inte bli tvättat lika ofta, så det är ju bara under en övergångsperiod. =) 

• Linda Mikaelsdotter

Hej!
    Vad tråkigt att dina produkter inte har funkat för dig, först och främst är det viktigt att du får RÄTT produkter för DITT hår. Detta kan ju bäst en duktig frisör rådgöra dig.
    Har du gammal färg kvar i håret så är det proteiner du behöver då man går in och bryter bindningar i håret med färgningar och därav förlorar man protein.
    Jag jobbar själv med Redken som jag såg att några har rekommenderat, jag kan absolut gå i god för dessa produkter då de utan tvekan är ledande på marknaden i kvalite på innehåll och teknologi.
    Jag är färgtekniker för Redken och jobbar med detta märke dagligen. Och jag kan säga att de INTE är överpriser på dessa i Sverige, då de tillverkas i USA så tillkommer en frakt och tullkostnad, samt att vi har betydligt högre moms på dessa produkter i Sverige (25%), som dom inte har i USA. Dessutom så är konkurensen mycket högre där så de kan inte ha samma priser. Ni som besökt USA har säkert sett att ALL kosmetik är billigare där.
    Samt att de är otroligt dryga om man använder dem rätt.
    Dessutom ska man passa sig för parallellimport om man beställer på nätet då man ej kan garantera att det är en äkta vara i flaskan. Så för att försöka avrunda så skulle jag rekommendera dig att gå till en duktig frisör och få en ordentlig utvärdering om hur du ska ta hand om håret och med vilka produkter.
    Har du en Redken certifierad salong nära där du bor så kan jag varmt rekommendera dig en Chemistry salongskur, denna skräddarsys efter just ditt hårs behov och ligger på ca 200kr i samband med en klippning/styling eller något annat besök.
    Annars låter det som att du gör rätt i att låta bli att använda värmeverktyg osv.

Du får gärna höra av dig om du har mer frågor!

Mvh Linda
    www.lindamikaelsdotter.se

Hej!
    Jag har pratat med frisörer om det här barret men de tips jag hittills fått har tyvärr inte fungerat.

Om det är pga solen eller annat vet jag inte, men i all panik då jag behövde ett nytt schampo ASAP, så köpte jag fructis billiga grej för extremt torrt hår, och använde det under mitt argan oil balsam och med moroccan oil hårolja ovanpå och började tvätta var tredje dag, och hittills har det faktiskt funkat. Håret är rakare, inte lika frissigt och inte lika strävt. Jag har även slutat borsta det helt. Känns det tovigt så drar jag fingrarna igenom håret bara. Jag sover med fläta varje natt nu och det gör att det inte rufsar till sig så mycket.

Jag förstår att det inte är optimalt i längden och att jag till hösten kommer behöva bättre produkter, då ska jag ha redken i åtanke. Men just nu verkar mitt hår trivas och det är lite mer lätthanterligt.

Topparna (ca 10 cm) är så sönderslitna att jag faktiskt inte tror att någon mirakelkur kan rädda dem. De är helt enkelt helt förstörda. Håret uppe på skallen (mitt egna, ofärgade, ca 15 cm) är däremot jättelent och känns starkt. Jag längtar efter att det ska växa ut så att jag får ett hår som ser friskt ut.

Och då kommer en liten följdfråga: mitt egna hår är friskt och starkt men har verkligen en tråkig, matt grå-brun färg. Inte så supersnyggt. Jag kommer låta håret vara tills det är helt utväxt men sedan då? Jag kommer säkert vilja göra om den ton jag har. Finns det skonsamma sätt att göra det på? Toning? Jag kommer DEFINITIVT aldrig blondera/bleka håret igen, så det är varma mörka färger som gäller, typ chokladbrun. Kommer jag bara få samma problem igen? Jag tänker då såklart att jag kommer tona håret endast hos frisör och använda bra produkter, fortsätta undvika värmeverktyg av alla dess slag (använder ändå aldrig blås eller plattång) och sova med fläta för att undvika onödig friktion och slitning på håret. Fler tips?

Efter mycket om och men har jag ändå bestämt mig för att prova Redken.

Men vilken sort? Min direkta instinkt säger att jag ska ha deras extrem-serie. Men det finns ju även all soft och Diamond oil? Jag ids inte gå med det här barret till en frisör för att fråga, så jag ställer frågan här. Vet att några av er rekommenderat olika.

Mitt hår är alltså blonderat/blekt ca 6 gånger från att ha varit mörkt brunt färgat. Hemmablondering. Topparna är torra, spröda (går lätt av), slitna och frissiga. Jag har självlockigt/självfall (blandning mellan vågor och korkskruvar).

Tips tips tips!

• Minniemousemommy
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2014-05-25 09:41:30 följande:
    Efter mycket om och men har jag ändå bestämt mig för att prova Redken.

Men vilken sort? Min direkta instinkt säger att jag ska ha deras extrem-serie. Men det finns ju även all soft och Diamond oil? Jag ids inte gå med det här barret till en frisör för att fråga, så jag ställer frågan här. Vet att några av er rekommenderat olika.

Mitt hår är alltså blonderat/blekt ca 6 gånger från att ha varit mörkt brunt färgat. Hemmablondering. Topparna är torra, spröda (går lätt av), slitna och frissiga. Jag har självlockigt/självfall (blandning mellan vågor och korkskruvar).

Tips tips tips!
    Jag skulle tro att du behöver all soft eller smooth lock. Och köp absolut inte det i Sverige, det är ortroligt överpris här. Köp på look fantastic eller någon anna nsida med fri frakt och bra priser istället. Köp även alla produkter i samma serie, eller ja så många du vill ha. Dom ska jobba bättre tillsammans om dom är från samma serie. Men har du frissigt och skadat hår borde du välja smooth lock. Den är helt fantastisk.

Tänkte uppdatera lite.

Nu har det gått en månad som jag har använt Redken All Soft schampo, inpackning och balsam. Tvättar ca var tredje dag. Direkt efter så är jag nöjd, håret är mjukt och följsamt, men det tar bara knappt en dag innan det är frissigt och torrt igen. Jag sover med fläta VARJE natt för att undvika slitage på håret men på dagen har jag det allt som oftast utsläppt eller i en enkel snodd.
    Jag har fortfarande inte färgat håret, snart ett år har gått! Jag har ca 15 cm utväxt. Underhåret är väldigt mörkt brunt, mycket mörkare än jag trodde det skulle vara.

Det är rätt så jobbigt just nu faktiskt. Jag vill ju också ha ett sommarfräscht hår, inte ett superslitet som dessutom inte blir längre då toppar klyvs i takt med att det växer... Skulle så gärna vilja färga det i min naturliga färg så att övergången försvann men jag håller mig. Snart måste det nog däremot till en klippning. Jag tänker att åtminstone 5 cm måste bort :(

• Paulina P P
    Minniemousemommy skrev 2014-05-25 21:21:44 följande:
    Jag skulle tro att du behöver all soft eller smooth lock. Och köp absolut inte det i Sverige, det är ortroligt överpris här. Köp på look fantastic eller någon anna nsida med fri frakt och bra priser istället. Köp även alla produkter i samma serie, eller ja så många du vill ha. Dom ska jobba bättre tillsammans om dom är från samma serie. Men har du frissigt och skadat hår borde du välja smooth lock. Den är helt fantastisk.
    Tips på sida att beställa från?
  • Fjärilslarv

oljeinpackning som får sitta i flera timmar?
    jag gör egen hårolja och mitt hår är inte slitet, tar i efter varje dusch några droppar.

jag kör inpackning efter varje hårtvätt med schampo som får verka i minst en kvart, och varanan vecka kör jag en långinpackning som får verka i ca 1 timme, då blandar jag min inpackning med avocadoolja.

testa ekologisk hårvård, jag använder goldwell dual senses green och mitt hår älskar den serien.

Hur ofta tvättar du håret? jag tvättar 2ggr i veckan.

För ca 1,5 år sedan så blekte jag (hemma, själv) håret från svart (färgning) inte mindre än 8 (!!!) gånger inom loppet av två veckor för att få den "perfekta" nyansen. När det sedan blev en utväxt färgade jag hela alltet i en ljusbrun ton istället.
    Det är ju det där superslitna, sönderfärgade håret som är kvar nu och går sönder bara man tittar på det... Det är väl ett under att skiten inte har trillat av.

Då Redken faktiskt fungerar bra för mitt hår så kommer jag nog fortsätta på det. Smooth lock fungerar bäst men luktar för starkt för min smak så all soft kör jag på. Jag använder moroccan oil mellan tvättarna (morgon och kväll) och tvättar ca var tredje-var fjärde dag, då med schampo, 15 min inpackning och balsam. 

Tack för alla era tips här i tråden, fortsätt gärna komma med dem om någon annan behöver hjälp! 

• Fjärilslarv
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2014-07-30 08:19:13 följande:

För ca 1,5 år sedan så blekte jag (hemma, själv) håret från svart (färgning) inte mindre än 8 (!!!) gånger inom loppet av två veckor för att få den "perfekta" nyansen. När det sedan blev en utväxt färgade jag hela alltet i en ljusbrun ton istället.
    Det är ju det där superslitna, sönderfärgade håret som är kvar nu och går sönder bara man tittar på det... Det är väl ett under att skiten inte har trillat av.

Då Redken faktiskt fungerar bra för mitt hår så kommer jag nog fortsätta på det. Smooth lock fungerar bäst men luktar för starkt för min smak så all soft kör jag på. Jag använder moroccan oil mellan tvättarna (morgon och kväll) och tvättar ca var tredje-var fjärde dag, då med schampo, 15 min inpackning och balsam. 

Tack för alla era tips här i tråden, fortsätt gärna komma med dem om någon annan behöver hjälp! 

vill du ha receptet på min egna hårolja som är busenkelt?
    Oljeinpacknig är inte så svårt, du dränker håret i olja när det är torrt, virar lite plastfolie om och så en handuk över (sätt upp håret om det är långt efter att du kladdat i oljan). Låter det verka i ett par timmar och sedan tvättar du håret med schampo och balsam. Beroende på vilken olja jag tar så brukar jag behöva tvätta håret med schampo 1-2ggr. Det blir lite fett första natten, men sedan har håret sugit i sig den sista oljan och mår super. 
Svar på tråden Hur tar jag hand om mitt hår på bästa sätt?