• Anonym (Mamman)

Hjälp från er som har bostadsbidrag och bostadstillägg samtidigt

Hej! Detta gäller bara er som har eller som vet hur det fungerar för oss som har aktivitetsersättning/ sjukersättning. Dvs, som inte kan arbeta pga sjukdom. (Blanda inte ihop begreppet bostadstillägg med boendetillägg- det senare ges för människor med sjukpenning) Glad

Jag har sedan ett tid tillbaka permanent sjukersättning och vad jag förstått rätt till både bidrag och tillägg. Idag befinner jag mig i en situation där jag står med en fot på väg att flytta ifrån barnens pappa och därför undrar jag på en höft hur stort det ekonomiska stödet blir för mig som ensamstående med två lågstadiebarn. (Han har fastnat i ett tablettmissbruk och jag är osäker på att han verkligen kommer att klara ta sig ur det. Dock är han "nykter" sedan 3 v tillbaka).Men då det inte är första gången han "nyktrar till" är jag så klart orolig och osäker. Världen kommer falla ihop nog så mkt om jag väljer att lämna honom helt och därför vill jag inte utsätta mig själv för oförberedda ting.

Jag har i dagsläget sjukersättning+ afa vilket totalt ger strax under 142000kr/år. Hyran för hyresrätten (värme och vatten ingår i hyran) är 5100kr. Det är en trea på ca 63m2. Vi har inte några besparningar heller. Sedan har jag ingen som helst aning om barnbidrag och ev. underhållningsbidrag (i så fall på 1273x2) räknas med? 

Enligt beräkningarna på fk-hemsida skulle bostadsbidraget ge mig 3400kr men jag förstår inte hur jag ska räkna på bostadstillägget då det inte finns exempel på hur man räknar för de som även får bostadsbidrag. 

Hur mkt får du i bostadsbidrag/tillägg? Barn? Inkomst? Din hyra? 

Barnen skulle också av självklara skäl bo heltid hos mig. 

Tack för att du dela med dig!

• Svar på tråden Hjälp från er som har bostadsbidrag och bostadstillägg samtidigt
  • Anonym (FF)

För att förenkla det så kan man säga att summan aldrig överstiger de 94% som man kan få i bostadstillägg.  dvs du kan få upp till 94% av 5.100 sammanlagt i både bostadstillägg och -bidrag

• Anonym (Mamman)
    Anonym (FF) skrev 2014-04-22 18:15:57 följande:
    För att förenkla det så kan man säga att summan aldrig överstiger de 94% som man kan få i bostadstillägg.  dvs du kan få upp till 94% av 5.100 sammanlagt i både bostadstillägg och -bidrag

Hej! Det underlättar lite men jag tänker att de pratar om att man ska ha minst 5012 kr som ensamstående (när hyran är betald) om man nu har barn så måste siffran ändras eller? Fatta mig rätt, jag är oerhört tacksam för varje krona som kommer in extra men då jag inte kommer att kunna skaffa extrapengar på annat sätt är jag naturligtvis angelägen om att inte missa någon krona heller Fast jag kan väl också tycka det låter konstigt att få MER än hyran... (Så jag har säkerligen tolkat fel) =)

Jag citerar deras broschyr 

Särskilt bostadstillägg
    Du som får bostadstillägg kan också få särskilt
    bostadstillägg. Det gäller om du har mindre än
    5 012 kronor i månaden kvar att leva på när du
    har betalt dina bostadskostnader... Gränsen
    kallas skälig levnadsnivå och räknas ut med
    hjälp av prisbasbeloppet...

Jag vet att jag kan höra av mig till FK men då måste jag uppge mina personuppgifter osv och jag är inte bekväm med det ännu. Dessutom får man lika många olika svar som det finns telefonister på FK.  

• Anonym (?)

Kan man ens få bostadstillägg och bostadsbidrag samtidigt?!

Jag har aktivitetsersättning, inga barn och bor själv. Jag har en hyra på drygt 4000 och får 93 % av hyran i bostadstillägg. Min aktivitetsersättning är den lägsta man kan få, ca 6000 efter skatt.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (?) skrev 2014-04-22 23:09:57 följande:
    Kan man ens få bostadstillägg och bostadsbidrag samtidigt?!

Jag har aktivitetsersättning, inga barn och bor själv. Jag har en hyra på drygt 4000 och får 93 % av hyran i bostadstillägg. Min aktivitetsersättning är den lägsta man kan få, ca 6000 efter skatt.
    Ja, det kan man. Du skulle däremot inte få något bostadsbidrag i.o.m att du tjänar mer än 86000/ år (innan skatt) och inte har barn...  Säg att du hade haft den inkomsten du har nu samt ett barn så skulle du ha rätt till 2800kr/mån i bostadsbidrag men är dock osäker på hur mkt du då får behålla av ditt bostadstillägg. Kanske är det så att de tar ut varandra. Jag vet inte riktigt.
  • Bolaget

Din hyra som du har när du räknar på bostadstillägget minskas med den summa som du får i bostadsbidrag.Den gång det har någon egentlig betydelse är om man har en hyra som är högre än 5000 (ungefär) som är den högsta hyra du kan få bostadstillägg för. 

Tänd dig en hyra på 6000 kr i bostadstillägg kan du max få 94% av 5000 i bostadstillägg. Om du då samtidigt få bostadsbidrag på 2000 så sänks hyran som bostadstillägget räknas på till 4000 och du får 94% av 4000 i bostadstillägg. 

anledningen är ju rätt uppenbar, har du barn behövs en större lägenhet och därför kanske då en högre hyra än vad maxbeloppet i bostadstillägget ger rätt till.

• Anonym (Mamman)
    Bolaget skrev 2014-04-23 10:01:39 följande:
    Din hyra som du har när du räknar på bostadstillägget minskas med den summa som du får i bostadsbidrag.Den gång det har någon egentlig betydelse är om man har en hyra som är högre än 5000 (ungefär) som är den högsta hyra du kan få bostadstillägg för. 

Tänd dig en hyra på 6000 kr i bostadstillägg kan du max få 94% av 5000 i bostadstillägg. Om du då samtidigt få bostadsbidrag på 2000 så sänks hyran som bostadstillägget räknas på till 4000 och du får 94% av 4000 i bostadstillägg. 

anledningen är ju rätt uppenbar, har du barn behövs en större lägenhet och därför kanske då en högre hyra än vad maxbeloppet i bostadstillägget ger rätt till.

Jag har sett de som får mer än de 4650kr som är maxbeloppet ( bostadstillägg och bidrag kombinerat) här på FL men det är ett par år gamla trådar. 

Enligt mina beräkningar skulle jag få ca 2800kr i boendetillägg och om man räknar på FK-hemsida 3400 kr i bostadsbidrag (har inte räknat med tillägget här). Så enligt ditt påstående får jag endast bostadsbidraget, eller hur?

• Bolaget

Nej, du fattar fel. Du har en hyra på 5100 innan bostadsbidraget. Med ett bostadsbidrag på 3400 så blir din faktiska hyra 1700 och på de 1700 får du bostadstillägg. Sedan slår du ju i taket för inkomster så du kommer att behöva räkna med en del av din inkomst vid beräkningen av bostadstillägget så det blir mindre än 94% på 1700 du får.

• Anonym (Mamman)
    Bolaget skrev 2014-04-23 14:48:56 följande:
    Nej, du fattar fel. Du har en hyra på 5100 innan bostadsbidraget. Med ett bostadsbidrag på 3400 så blir din faktiska hyra 1700 och på de 1700 får du bostadstillägg. Sedan slår du ju i taket för inkomster så du kommer att behöva räkna med en del av din inkomst vid beräkningen av bostadstillägget så det blir mindre än 94% på 1700 du får.
    Jag har ca 30 000kr över fribeloppet. Alltså blir reduceringskostnaden 62% av dessa. = 18600 Om min hyra räknas vara 1700 och man kan få upp till 94% av den = 19176kr så blir det inte ens 100kr/ månad vilket betyder att försäkringskassan inte betalar ut något. Tänker jag fortfarande fel? 
  • Anonym (sjukersättning)

Jag har hel sjukersättning och får lägsta möjliga ersättning, ca 87000:- FÖRE skatt varje år.   Två barn, ett som bor här jämt och ett som bor vv.
    Hyra 6700:- för en femma på 105 m2.
    Jag får 3800:- i bostadsbidrag och 3000:- i bostadstillägg.

• Anonym (Va??)
    Anonym (sjukersättning) skrev 2014-04-24 09:38:42 följande:
    Jag har hel sjukersättning och får lägsta möjliga ersättning, ca 87000:- FÖRE skatt varje år.   Två barn, ett som bor här jämt och ett som bor vv.
    Du får alltså mer i bidrag till bostaden än vad den kostar. Hur bär du dig år för det?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (sjukersättning) skrev 2014-04-24 09:38:42 följande:
    Är det din enda inkomst 87000kr/år? Ingen föräldrapenning, Afa eller liknande?
  • Anonym (bt)
    Anonym (Va??) skrev 2014-04-24 11:37:29 följande:
    Du får alltså mer i bidrag till bostaden än vad den kostar. Hur bär du dig år för det?
    I boendekostnaden räknas även el, i fall där det är kallhyra räknas även värmekostnad, om det är en villa man hyr så räknas hyreskostnad+värme+hushållsel+vatten+sophämtning. 
    Anonym (Va??) skrev 2014-04-24 11:37:29 följande:

För att jag betalar för varmvatten och värme utöver själva hyran och det har de nån schablonsumma för.
    Anonym (Mamman) skrev 2014-04-24 12:40:14 följande:
    Är det din enda inkomst 87000kr/år? Ingen föräldrapenning, Afa eller liknande?

Nej, inget sånt. Jag har sjukersättningen och barnbidrag för ett barn, och så bostadsbidraget och bostadstillägget då.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (sjukersättning) skrev 2014-04-24 13:16:39 följande:

För att jag betalar för varmvatten och värme utöver själva hyran och det har de nån schablonsumma för.
    Anonym (sjukersättning) skrev 2014-04-24 13:23:07 följande:

Nej, inget sånt. Jag har sjukersättningen och barnbidrag för ett barn, och så bostadsbidraget och bostadstillägget då.

Tack för att du delade med dig och klargjorde varför du fick högre än själva hyran. =) Det kan inte vara lätt att få vardagen att gå ihop med din inkomst. =(
    Anonym (Mamman) skrev 2014-04-24 13:28:34 följande:

Tack för att du delade med dig och klargjorde varför du fick högre än själva hyran. =) Det kan inte vara lätt att få vardagen att gå ihop med din inkomst. =(
    Nej, det är ganska kärvt ibland. Efter att hyra, el, varmvatten och värme är betalat har jag ca 6500:- som ska räcka till ALLT annat. Men med massor av planering så funkar det ändå, och vilken tur att bostadsbidrag och bostadstillägg finns
Svar på tråden Hjälp från er som har bostadsbidrag och bostadstillägg samtidigt