• Krille02

Vad fan är det med tjejer på dejtingsidor?

Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Men….

VAD FAN ÄR DET MED TJEJER PÅ DEJTINGSIDOR?!?!?!? Är de på riktigt eller är de bara några skapade fantasifigurer?

Mellan jul och nyår när barnen var hos före detta och jag satt och var uttråkad skapade jag en profil på MP. Glad i hågen började jag skriva till tjejerna där. Nu ska jag träffa någon att möta våren med.

Jag har aldrig förut känt mig så ignorant bemött tidigare i hela mitt liv.

Jag skriver att jag gillar vad jag läser i deras profil, kanske gillar något foto. Ställer någon fråga. Har försökt berätta något som de inte kan läsa sig till. De tittar på min sida men de svarar inte trots att de kan. Eller man får ett svar som liksom bara är ja eller nej, kanske det, på vad man frågade om där det inte går att fortsätta. Bara som ett tillägg ska jag säga att jag glömde ta bort den förbannade profilen så jag åkte på att betala medlemskap för tre månader till för några veckor sen. På det igen efter att ha blivit påmind om sidan genom kontoutdraget någon månad efter senaste besöket. Där sitter samma snorkiga fruntimmer fortfarande. Man erbjuder dem att få till något och det bemöts med ren dumhet.

Megafoninläggen är rent hemska. Det är gnöl på tjejerna att de inte får till någon träff. Eller de ska avsluta sitt medlemskap vilken dag som helst för där är ingen. Frågan de kör just nu är att hur man upplever dejtingfronten. Män tycker den känns kass, med rätta om man blir bemött som mig, hälften av fruntimmerna med. Där är för tusan hur mycket möjlighet som helst att få till något om man bara bjuder till lite.

I varje fall. Medan jag inte var på MP för att jag tröttnade på det var jag på BC i stället. Lite hetare ställe lärde jag mig att det kallades. Under tiden som jag har blivit nobbad på MP har jag raggat upp tre äldre fruntimmer och knullat med dem. Den siste av dem har jag till och med utvecklat någon form av kk-relation med. Noll känslor för varandra, vi ses för att ligga och har det bra ihop i sängen och kan snacka lite vanligt både före och efter akten. Lite knöligt att ses när det ändå är en 45 minuter i bil till varandra. Hon vill ha kuk för hon är rädd att ha knullat för sista gången, jag vill ha fitta.

Men glöm att man kan få till något med någon jämnårig ungefär där man själv bor. Man är som luft för dem. Jag är inte intresserad av att ha någon som är ett stycke kött för mig. Jag vill ha någon att tänka på som människa, någon som kan få mig att skratta och le, kan visa intresse för mig och i varje fall försöka bry sig när jag frågar henne om något, inte något man tar av kläderna på och leker lite med för att sen vara nästan likgiltig för henne.

• Svar på tråden Vad fan är det med tjejer på dejtingsidor?
  • Kung Kisstank

Mina erfarenheter som man på flertalet dejtingsajter är följande, och det mesta kan sammanfattas med DUBBELMORAL:

Tjejer kan komma undan med rätt taffliga presentationer och inga bilder
    Tjejer kan ställa helt andra krav än killar kan och det accepteras (vältränad, stabil ekonomi, kroppsliga attribut etc).
    På sex-sajter (typ BC) är det helt ok för tjejer att fläka ut sig, men de själva vill inte se "en bild på din jävla kuk".
    Tjejer är väldigt dåliga på att ta initiativ till att skriva även om man börjat prata och även om man delar intresse. Killen blir alltid den som får skriva först.
    Slumpen avgör till stor del. Du ska ha tur om just DITT inlägg inte förpassades till papperskorgen utan att bli läst

Sen måste man ju givetvis också ha lite självinsikt och vända blicken mot sig själv. Hur mycket energi har jag egentligen lagt på min presentation? Hur startar jag en konversation? Skriver jag illa? Etc etc. Man kan inte bara skylla på allt annat när man misslyckas.

Sen jag själv började anstränga mig lite så har mina resultat blivit mycket bättre.
  • Ful Anka

Sådär, nu har jag varit inne på match en timme och fått 3 besök på min profil. Det är inte illa tycker jag. Känns som det nappar.

This is my life and I don't care
  • en blind vän
    Dr Börje skrev 2015-01-19 09:31:56 följande:
    Är själv inte inne på ngn dejting site men finner ämnet intressant. Och även ditt inlägg här. Vad är du själv ut efter egentligen då? Du antyder att du är besviken på dessa siter och att killar bara vill ha sex (och med detta förstår man att du söker nåt annat). Sen säger du att du har gett upp....men ändå hittat några goda killkompisar där som du inte har sex med. Du förbryllar mig. Du söker inte sexkontakter...men du har hittat vänskap. Men är ändå inte nöjd??
    Dr Börje. Du har gjort en mycket bra analys. Killar som är på och vill ha sex är äckliga. Killar som tar det lugnt med sexbiten hamnar I vänfacket. Men om du ser ut som Brad Pitt så är det ok ...........
  • Ewald01

Funderar nu också på hur det fungerar med tjejerna på dessa dejtingsidor (HP t.ex.). Ofta får man ju inte svar och det verkar inte vara lätt att få dom att kolla pofilen osv. ...

... kanske finns det tipps här om hur man ska göra. ... från tjej till kille så att säga  

• Paulina P P
    Kung Kisstank skrev 2015-01-31 17:12:44 följande:

Mina erfarenheter som man på flertalet dejtingsajter är följande, och det mesta kan sammanfattas med DUBBELMORAL:

Tjejer kan komma undan med rätt taffliga presentationer och inga bilder
    Tjejer kan ställa helt andra krav än killar kan och det accepteras (vältränad, stabil ekonomi, kroppsliga attribut etc).
    På sex-sajter (typ BC) är det helt ok för tjejer att fläka ut sig, men de själva vill inte se "en bild på din jävla kuk".
    Tjejer är väldigt dåliga på att ta initiativ till att skriva även om man börjat prata och även om man delar intresse. Killen blir alltid den som får skriva först.
    Slumpen avgör till stor del. Du ska ha tur om just DITT inlägg inte förpassades till papperskorgen utan att bli läst

Sen måste man ju givetvis också ha lite självinsikt och vända blicken mot sig själv. Hur mycket energi har jag egentligen lagt på min presentation? Hur startar jag en konversation? Skriver jag illa? Etc etc. Man kan inte bara skylla på allt annat när man misslyckas.

Sen jag själv började anstränga mig lite så har mina resultat blivit mycket bättre.
    Detta beror på att kvinnor är i minoritet på dessa sidor. En kvinna på en dejtingsite (talar av egen erfarenhet och har hört samma av väninnor) får massvis med meddelanden. De allra flesta är dock oseriösa av typen "ligga ikväll?" (OK kan funka på BC, men där är väl singelkvinnor i ännu större minoritet), alternativt är det gifta män eller mycket äldre män (10-20 i bland ännu äldre) som hör av sig. De jämnåriga, shyssta männen drunknar i allt detta.

Kvinnor trivs i allmänhet inte på ställen, gäller både nätet och IRL, där det är en stor majoritet män. Det blir en grabbig och ibland hotfull stämning. Därför finns risk att ställen där det finns en stor majoritet män skrämmer bort kvinnor så att andelen män blir ännu högre.
  • Paulina P P
    en blind vän skrev 2015-02-16 13:33:03 följande:
    Dr Börje. Du har gjort en mycket bra analys. Killar som är på och vill ha sex är äckliga. Killar som tar det lugnt med sexbiten hamnar I vänfacket. Men om du ser ut som Brad Pitt så är det ok ...........
    Killar som ser ut som Brad Pitt är kräsna och vill såklart ha tjejer som är fotomodellsnygga, precis som alla killar. Se dig om på stan. Det finns väldigt gott om par där tjejen är snyggare än killen, men väldigt få där det är tvärtom.
  • Ewald01

Jag skriver helt vanliga men inte för långa mejl ..... typ: "Hej hej . Hur är det med dig? Har du lust att skriva till mig" .... eller ngt sådant ...

• Ewald01

På ngt sätt bör man ju kunna locka tjejer till sin sida så att man fixar rätt bekantskap i tid! .... tipps på hur man lyckas bäst med detta?

Hur tungt väger presentationen som man skriver? Bilder är kanske bra att ha? Inga barn ... osv.

Fler tipps? ...

• äldreochklokare
    Ewald01 skrev 2015-08-03 11:31:47 följande:

På ngt sätt bör man ju kunna locka tjejer till sin sida så att man fixar rätt bekantskap i tid! .... tipps på hur man lyckas bäst med detta?

Hur tungt väger presentationen som man skriver? Bilder är kanske bra att ha? Inga barn ... osv.

Fler tipps? ...

För det första måste alla begripa att nätdejting blir lite som en egen bubbla. Man kanske bygger upp förväntningar att NU, ska det hända! Nu ska jag möta den här "the love of my life"

1. Var i fasen är du själv? Bara checka läget, se hur det funkar? Varit på sajten länge, kanske dejtat mycket, blivit less och lite blasé? Vill bara ha vänner, inte nödvändigtvis en partner för resten av livet? Letar efter din soul mate? 

2. Vad i allt detta söker den som kanske väljer att skriva till dig? Om inte faserna synkar är det svårt redan där. En del tänker att de måste säga ja till alla som frågar för att få så många dejter som möjligt, medan andra (som jag var när jag dejtade) var oerhört kräsen. Dejtade sparsamt och bara med dem jag verkligen trodde kunde leda nånstans (eftersom jag ville ha en stadig partner och inte bara lite kul, som jag förstod många som skrev till mig sökte) För mig tog det ganska hårt på kraften och lusten att gå på dejt som inte blev så bra, då tog det ett par veckor innan jag orkade/vågade försöka igen.

3. Alla vill framstå från sin bästa sida. Man kan inte skriva precis allt i sin profil och man kanske inte vill tala om redan där att man har ett barn med en diagnos, eller att man själv varit sjukskriven eller att man hatar att flyga eller vad det nu kan vara. Så allt man läser får man ta med en nypa salt. Inte att folk ljuger för det tror jag inte men man utelämnar så klart en hel del där i starten. 

4. Vissa vill inte ha foto, andra kräver att man ska ha foto. En del tycker det är jättekul att lägga upp nya foton på sig själv medan andra slänger upp ett 10 år (och 10 kilo) gammalt foto för att man inte vågar visa hur man egentligen ser ut. Vi har alla olika infallsvinklar på detta.

5. Åldersspannet: Jag har fått mail från män som blivit sura/förolämpade av att jag inte sökt en partner inom deras åldersgrupp. Jag är 40 + så jag sökte då män mellan ca 43-50. Fullt normalt eller? Om jag hade mött någon IRL som råkat vara över 50 och supernice så självklart hade jag inte sagt nej pga ålder, men nåt måste man ju skriva på en datingsite. Att folk då tar det som en personlig förolämpning och redan i sitt första mail till mig skriver ungefär "om du inte svarar på mitt mail går du miste om en trevlig 55+are, synd om dig" . Som om det skulle göra mig mer positiv till att svara. 

6.Jag för min del uppskattar en ordentligt skriven presentation och skrev ganska noga själv. En del tycker det räcker med en kortare generell text och så får man prata mer när man börjar skriva. Det är väl en smaksak hur man är antar jag. För mig var det viktigt att hitta en person som är språkligt intresserad som jag själv. En som är mycket verbal och verkligen kan uttrycka sig. Då skrev jag det i min presentation (inte bara det så klart) Jag hann dejta ca 5 personer innan jag hittade min "litterata prins" Skrattande. Hans nick var "Camus" ¨bara där förstod jag ju genast att detta var en person som gillade litteratur tex

7. Ett bra nick. Jag tycker man ska ha ett nick som säger nåt om en själv. inte bara "kvinna40" eller nåt. Har sett män som haft nick som varit så hemska så jag inte har skrivit till dem därför. Man kan tycka jag då kanske skulle ha missat någon bra men jag tror inte det. Väljer man att kalla sig själv för "bulan" med en profilbild i väldigt tajta shorts eller "raggarhenke" eller nåt så föll det helt enkelt utanför vad jag sökte. Folk kan tycka jag låter lite som en snobb nu men för mig är det så här. Andra kanske tycker det är supercoolt med en "raggarhenke" och då är det ju toppen!  Allt beror på vilken bild man vill förmedla av sig själv. 

8. Det som jag tyckte var jobbigast med att nätdejta var att folk tänkte så olika. En del är helt ok med att man inte får svar = personen var inte intresserad. Cool så, no hard feelings. Andra skriver igen och frågar "varför svarar du inte?" ok, då svarar man lite artigt att tack för ditt mail men jag tror inte vi passar för varann/jag är inte intresserad/vi verkar vara för olika etc. Man vet aldrig hur folk ska ta det. Vissa ger sig då, andra skriver IGEN och tycker att "men du kan inte veta hur jag är om vi inte ses på en dejt" nej ok, men det måste ändå vara MIN rättighet att få bestämma om jag vill ses på en dejt eller inte. Vissa verkar tycka att bara för att man ÄR på en dejtingsite ska man liksom bara buga och tacka och säga ja om nån vill ha en dejt.  
    Nån skrev om megafonmeddeladen förut, de är ju rätt meningslösa tycker jag. Det var en kille som hade skrivit om det men du ska veta att vi tjejer läser ohyggliga megafonmeddelanden från tjuriga män också, så det är nog ingen skillnad på det. En hängde ut en viss tjej tom, skrev vad hon hette och vilken hemsk människa hon var. Inte coolt. Andra skriver ungefär "va fan tjejer! varför är ni på en dejtingsite om ni bara säger nej hela tiden?" (alltså, om just den killen får nej hela tiden kanske han ska ändra sättet han frågar på?) 

Ja, det här blev ett långt inlägg. Om ni orkade läsa det så hoppas jag att något av det verkar klokt. 

Jag tror också till sist, att nätdejting passar väldigt bra för folk som gillar att skriva men mindre bra för folk som har svårt att uttrycka sig i skrift men som är jättetrevliga IRL. Då kanske det är bättre försöka möta folk live.
  • annasv1980

Instämmer i förra inlägget.

Foton tagna vid olika tillfällen är ett måste. Undvik festbilder, show off-bilder och bilder där det är för mycket hud eller något damsällskap med. Omkring hälften av de som kontaktar mig på HP har ingen profilbild och vill heller ej ha. Det är misstänkt och oseriöst.

En presentationstext som är personlig och som inte avslutas med "undrar du något är det bara att fråga".

Fyll i alla uppgifter om dig själv sanningsenligt.

Var påläst. Visa att du läst min text och fråga inte om sånt du därför borde veta.

Skriv inte "hej läget". Det är ingen chatt.

Anspela inte på sex för tidigt, ha taktkänsla.

Fråga inte för tidigt om vi ska ses. Om du verkar ha bråttom förstår jag att du har fler på gång och inte vill försitta tid. Jag dejtar exklusivt. Att skriva ett tag innebär för mig att man får möjlighet att se om kommunikationen fungerar, om vi har något utbyte av varandra och kommer att ha något att prata om när vi ses. Att en man kan uttrycka sig i skrift (och kan stava) är viktigt för mig.

Svar på tråden Vad fan är det med tjejer på dejtingsidor?