• elonpelon

    Insulinpump ?

    Hej !
    Undrar om någon här har insulinpump ? Hur fungerar det och vad "krävs" för att få det ? Har själv diabetes som en bisjukdom till min grundsjukdom och mitt blodsocker lever sitt eget liv. Det är jättejobbigt och svårt att veta hur många enheter insulin jag ska ta till varje gång :(
    /Carola

  • Svar på tråden Insulinpump ?
  • mimbo

    Pumpen ger en basdos av insulin men du måste själv knappa in till måltider och eventuella korrigeringar. Di slipper sticka dig förstås! Den sitter fast i magen eller rumpan tex och sen har du den i en liten väska typ midjeväska.
    Vet inte om alla kan få pump men kolla med fin läkare!

  • mimbo

    Kan tillägga att jag själv inte har diabetes så jag har alltså själv ingen pump.

  • enanna

    Ja som sagt så ger pumpen lite insulin hela tiden, en mängd som ställs in för att ersätta långtidsinsulin och varierar över dygnet. Sedan mäter du ditt blodsocker före varje måltid och före natten och knapprar in i pumpen hur många gram kolhydrater du äter/ätit, så föreslår pumpen utgående från dina personliga inställningar (beaktar både blodsockret och kolhydraterna) hur mycket insulin den ska ge och du godkänner eller ändrar.

    Pump ges väl ofta till unga och till människor som har svårt att med pennor få ett stabilt blodsocker med bra långtidsvärde (hbA1c).

  • enanna
    elonpelon skrev 2014-04-22 22:15:31 följande:
    enanna...då är det nog inget för mig då
    Varför? Om du har svårt att få ett stabilt värde med pennor så är ju förutsättningen bara att du är beredd att satsa på att mäta ofta, de personliga inställningarna får du förstås av läkare/diabetessköterska som följer med dina värden!

    Om blodsockret är ostabilt, långtidsvärdet är dåligt och du är beredd att mäta ofta tycker jag absoult du ska satsa på pump!! Glad
  • elonpelon

    enanna...missförstod dig lite, fick känslan av att räkna kolhydrater, inte var min grej. Samtidigt har jag ett HbA1C som är för högt och blivit högre sedan sist. Igår låg mitt blodsocker mellan 15-21 oavsett mina enheter med insulin och jag mår inte bra :(

    Hur sätter man in en pump liksom ?

  • enanna

    Men oj... måste du inte redan räkna kolhydrater? Hur ska du då veta hur mycket insulin du ska ta? Jag trodde det var grundläggande när man börjar med insulinbehandling...

    Jag är inte säker om det är annorlunda med vuxna men min dotter fick vara kanske fem dagar på sjukhus i början för att "ställa in pumpen". Pumpen sitter i ett bälte runt midjan och kanylen, i ändan av en slang från pumpen, sitter fast på magen på vuxna. Min dotter har den på baken då hon är så liten ännu. Kanylen byts varannan till var femte dag lite beroende på sort, det gör man själv hemma och är inte svårt alls! I början följer man med blodsockret noga ett dygn eller två för att kunna göra grundinställningarna till pumpen och sedan justerar man i ett par dagar för att få en bra balans, sedan får man fara hem och leva som vanligt. Man lär sig snabbt att justera inställningarna på pumpen själv också, men räkna kolhydrater måste du nog göra tyvärr, det borde du göra redan nu. Men man lär sig snabbt, jag lovar! Jag var 20 och dottern 1 ½ när hon fick diabetes och jag fick lite för mycket hjälp i början tror jag, det första halvåret ville det därför inte fastna. Men när jag sen blev ensam med henne och tvingades räkna själv hela tiden så kom det riktigt snabbt! Nu är det bara att ögna genom en matportion för att räkna! Man behöver inte hålla på väga och så förutom kanske i början, snart lär du dig att se vilken mängd som motsvarar 5, 10 eller 15 gram kolhydrater!

  • elonpelon

    enanna...ingen som sagt något förrän den nya läkaren jag träffade igår. Vi provar med att öka upp insulinet och hjälper inte det,s å blir det en ny sort. Ska även få träffa dietist ang. kolhydrater

  • Äppelpaj80

    Är det typ 1 eller 2 du har? Antar att det är typ 2 då du skriver att du fått den som en bisjukdom? Insulinpump vet jag inte om man brukar ge till typ 2 då de har egen produktion men kolla det med din läkare. Och angående dina doser. När du har 15-21 i bs, vad har du då ätit och hur mycket insulin har du tagit till maten? Om det du tar inte räcker så tar du troligtvis för lite.

Svar på tråden Insulinpump ?