Liiz01 skrev 2014-04-23 07:32:20 följande:
Vi är två stycken. Jobbar stenhårt så jag är redan helt slut. Funderar på den dygnet runt oxå. :(
Har du tips på bok som beskriver hur tematisk analys går till steg för steg? Hur lång tid satt ni med er analys?
Grattis till färdig uppsats! Måste vara en helt underbar känsla. Å, vad jag längtar tills skiten är klar!!!!
Åh, då var vi nog lite mer laidback tror jag, jag tänkte aldrig på uppsatsen när jag inte höll på med den. Vi var 5 personer men hade lite samarbetsproblem och det var rätt tärande att arbeta ihop så mycket. Hade känts bättre att vara två, tror att vi hade fått det gjort betydligt snabbare då. Sitter ni ihop hela tiden? Skriver ni i ett googledoc eller tillsammans på samma dator? Googledoc är superbra för då kan man arbeta på lite olika ställen och sedan känns det skönt när man scrollar upp och upptäckter att det kommit dit en massa extra text
Vi hade haft en föreläsning om tematisk analys som vi mestadels utgick ifrån även fast vi kollade i lite andra böcker också. Bland annat den här:
Braun, V. & Clark, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in
psychology, 3, 77101
Vi gjorde så att vi läste alla intervjuer på egen hand och skrev ner det vi tyckte var viktigt i texten : teman och så jämförde vi tills vi tyckte samma. Sedan sorterade vi dem så de som var liknande hamnade bredvid varandra. Vi tog också ut bra citat till varje grej. Sedan lade vi samman teman som var lika så att de kunde skrivas som ett tema och fick på det sättet tre huvudteman och några underteman på varje. Mellan 3-5 huvudteman är bra. Sedan så tog vi ett tema var, kollade litteratur som passade ihop med citaten och skrev resultatet på det sättet.
Det som tog längst tid var att välja ut teman och det var för att en i gruppen aldrig blev nöjd. Jag hade nog kunnat göra det själv på en dag

Men tänk typ 2-3 dagar till det. Låt det inte ta för mycket tid, utan tänk att det är "good enough" när ni arbetat på det i tre dagar. Sedan att ta ut citat tar kanske en dag och så att kolla litteratur och skriva tar kanske en vecka, gissar jag. Beror på hur effektiva ni är och hur mycket koll ni har på området. Vi hade ingen koll på det när vi började.
Vilket ämne har ni (ungefär)?