• Liiz01

Diskussion kring uppsatsskrivandet!

Jag känner behov av att prata av mig med andra uppsatsskrivande studenter och att få stöttning av er som redan skrivit en uppsats.

Här kan vi ställa frågor, bolla idéer och stötta varandra när det är tungt.

Just nu är det väldigt tråkigt och tungt i processen. Vi har precis insett att vi bör byta teori och de två första veckornas arbete var liksom onödigt arbete. Vi har en månad kvar och har inte börjat intervjua än.

Min första fråga till mer erfarna är: hur lång tid beräknas analysarbetet att ta? Efter transkriberingen tills analysen är nerskriven? Vi planerar att göra ca 5-6 intervjuer. Har någon tips på en "enkel" analysmetod?

Fyll på med frågor och svar ni som känner er manade!

• Svar på tråden Diskussion kring uppsatsskrivandet!
  • Mamori

Hur många är ni som arbetar på uppsatsen? Jag skrev just klart en kvalitativ C-uppsats. Vi arbetade ganska oeffektivt men hade inte haft några problem att göra klart analysen på en vecka om vi hade skärpt oss lite. Vilken analysmetod använder nu?

• Mamori

Oj, såg att du frågade om tips nu. Det beror lite på ämne men vi använde tematisk analys, den är nog den enklaste enligt mig. Går fort och svårt att göra fel

• Liiz01
    Mamori skrev 2014-04-22 23:30:28 följande:

Hur många är ni som arbetar på uppsatsen? Jag skrev just klart en kvalitativ C-uppsats. Vi arbetade ganska oeffektivt men hade inte haft några problem att göra klart analysen på en vecka om vi hade skärpt oss lite. Vilken analysmetod använder nu?

Vi är två stycken. Jobbar stenhårt så jag är redan helt slut. Funderar på den dygnet runt oxå. :(

Har du tips på bok som beskriver hur tematisk analys går till steg för steg? Hur lång tid satt ni med er analys?

Grattis till färdig uppsats! Måste vara en helt underbar känsla. Å, vad jag längtar tills skiten är klar!!!!
  • Mamori
    Liiz01 skrev 2014-04-23 07:32:20 följande:
    Vi är två stycken. Jobbar stenhårt så jag är redan helt slut. Funderar på den dygnet runt oxå. :(
    Har du tips på bok som beskriver hur tematisk analys går till steg för steg? Hur lång tid satt ni med er analys?

Grattis till färdig uppsats! Måste vara en helt underbar känsla. Å, vad jag längtar tills skiten är klar!!!!
    Åh, då var vi nog lite mer laidback tror jag, jag tänkte aldrig på uppsatsen när jag inte höll på med den. Vi var 5 personer men hade lite samarbetsproblem och det var rätt tärande att arbeta ihop så mycket. Hade känts bättre att vara två, tror att vi hade fått det gjort betydligt snabbare då. Sitter ni ihop hela tiden? Skriver ni i ett googledoc eller tillsammans på samma dator? Googledoc är superbra för då kan man arbeta på lite olika ställen och sedan känns det skönt när man scrollar upp och upptäckter att det kommit dit en massa extra text Solig

Vi hade haft en föreläsning om tematisk analys som vi mestadels utgick ifrån även fast vi kollade i lite andra böcker också. Bland annat den här:

Braun, V. & Clark, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in
    psychology, 3, 77101

Vi gjorde så att vi läste alla intervjuer på egen hand och skrev ner det vi tyckte var viktigt i texten : teman och så jämförde vi tills vi tyckte samma. Sedan sorterade vi dem så de som var liknande hamnade bredvid varandra. Vi tog också ut bra citat till varje grej. Sedan lade vi samman teman som var lika så att de kunde skrivas som ett tema och fick på det sättet tre huvudteman och några underteman på varje. Mellan 3-5 huvudteman är bra. Sedan så tog vi ett tema var, kollade litteratur som passade ihop med citaten och skrev resultatet på det sättet.

Det som tog längst tid var att välja ut teman och det var för att en i gruppen aldrig blev nöjd. Jag hade nog kunnat göra det själv på en dag Drömmer Men tänk typ 2-3 dagar till det. Låt det inte ta för mycket tid, utan tänk att det är "good enough" när ni arbetat på det i tre dagar. Sedan att ta ut citat tar kanske en dag och så att kolla litteratur och skriva tar kanske en vecka, gissar jag. Beror på hur effektiva ni är och hur mycket koll ni har på området. Vi hade ingen koll på det när vi började.

Vilket ämne har ni (ungefär)?
  • Liiz01

Vilket bra svar!! Tusen tack!! Vi skriver om den normativa kvinnan och rollkonflikter i arbetslivet.

Hur sjutton hittar man teman då? Om man inte hittar teman? Vi har gjort ett frågeformulär med vår teori i bakhuvudet så jag trodde att vi kanske skulle dela in efter teman i teorin men då blir det kanske bara 2-3 teman. Vi kanske hittar fler utifrån forskningen då? Vi har redan massa forskning men dessa är runt ämnet och inte rakt på men man får försöka tolka och vinkla kanske? Är det både teorin och forskningen som ska in i analysen? Blandat där det passar?

Vi delar upp ganska mkt men kommer nog sitta tillsammans efter egen genomgång av materialet och diskutera teman. Det var smart det där med att dela upp i teman och analysera! Var det inte svårt att skriva diskussion och slutsats när du inte var så insatt i de teman som du inte skrivit?

• Liiz01

Vi skriver i varsitt Word sen klipper vi och klistrar så vi har varsitt dokument. Har aldrig förstått mig på googledoc som du skriver om. Hur skaffar man ett sånt? Kostar det något?

• Mamori
    Liiz01 skrev 2014-04-23 09:41:51 följande:
    Vilket bra svar!! Tusen tack!! Vi skriver om den normativa kvinnan och rollkonflikter i arbetslivet.

Hur sjutton hittar man teman då? Om man inte hittar teman? Vi har gjort ett frågeformulär med vår teori i bakhuvudet så jag trodde att vi kanske skulle dela in efter teman i teorin men då blir det kanske bara 2-3 teman. Vi kanske hittar fler utifrån forskningen då? Vi har redan massa forskning men dessa är runt ämnet och inte rakt på men man får försöka tolka och vinkla kanske? Är det både teorin och forskningen som ska in i analysen? Blandat där det passar?
    Vi delar upp ganska mkt men kommer nog sitta tillsammans efter egen genomgång av materialet och diskutera teman. Det var smart det där med att dela upp i teman och analysera! Var det inte svårt att skriva diskussion och slutsats när du inte var så insatt i de teman som du inte skrivit?

Det brukar inte vara så svårt att hitta teman, det är bara viktiga punkter som kommer fram ur texten, gärna sånt som flera av intervjupersonerna tycker likadant om. Exempel på teman kan vara "Dagens kvinna känner inte igen sig i den normativa kvinnan" eller "Rollkonflikter orsakar problem i arbetslivet". Vi sökte teman först och hittade sedan forskning som passade in på dem men man kan ju göra tvärtom också, fast det brukar vara svårare Vi skrev en teoridel först med lite allmän teori om ämnet och sedan i resultat/analysdelen så skrev vi om teori som var direkt länkad till citaten, typ:

"Enligt Heinsberg (2006) så är bilden av den normativa kvinnan mer nyanserad idag jämfört med i historien. Detta kan skapa rollkonflikter på arbetsplatsen såsom Ellika (intervjuperson) nämner. (citat).

Något sånt fast mycket längre. Det finns viss handledare som tycker att ingen ny teori ska in i analysdelen så kolla ifall er handledare är okej med det, det var vår.

Vi skrev diskussionen och slutsatsen tillsammans så då lade vi ihop all vår kunskap och hade läst igenom allt vi skrivit hittills och rett ut frågetecken så det gick bra

• Liiz01

Tack snälla du för dina tips! Jag kommer anamma flera av dem. Du verkar vara en fena på det här!

Det dyker säkerligen upp fler frågor inom kort :)

• Mamori
    Liiz01 skrev 2014-04-23 09:44:09 följande:
    Vi skriver i varsitt Word sen klipper vi och klistrar så vi har varsitt dokument. Har aldrig förstått mig på googledoc som du skriver om. Hur skaffar man ett sånt? Kostar det något?
    Man måste ha varsin gmailadress, det kostar inget När man loggar in i sin gmail så finns det en knapp för google docs och så klickar man där och skapar ett dokument och bjuder in den andra. Så kan man se om den andra är inloggad, och när den skriver samt att man kan chatta också om man vill. Jättesmidigt
    Liiz01 skrev 2014-04-23 18:50:53 följande:
    Tack snälla du för dina tips! Jag kommer anamma flera av dem. Du verkar vara en fena på det här!

Tack Ingen fara, fråga gärna mer om du vill

• Englia

Graneheim och Lundman beskriver tematisk innehållsanalys ganska bra. Finns bl.a. som vetenskaplig artikel.

Tror de flesta som skriver kvalitativt väljer just innehållsanalys.

• Liiz01
    Englia skrev 2014-04-23 19:55:28 följande:

Graneheim och Lundman beskriver tematisk innehållsanalys ganska bra. Finns bl.a. som vetenskaplig artikel.

Tror de flesta som skriver kvalitativt väljer just innehållsanalys.

Är tematisk innehållsanalys samma sak som tematisk analys?
  • Englia

Vet inte, googla? Vad har ni för kurslitteratur?

• valkyrian

Hej... För mig tar transkiberingen ungefär en timmer per 10 min :/ Alltså ett väldigt långsamt arbete. Analysen beror nog lite på vald metod, är det en kvalitativ studie. 

Det är nog bra att se uppsatsprocessen som cirkulär och inte kalla arbete bortkastat det kan vara lite demoraliserande tror jag. 

Bebisen är här
  • Paulina P P

Jag skrev mina c-uppsatser själv. Det är kanske lite jobbigare på ett sätt, man kan inte bolla idéer, men samtidigt uppstår aldrig några konflikter heller.

• valkyrian

Paulina... Arbetsbördan då? Med transkribering, analys och bakgrundsfakta. Teoretiskt sett måste man ju jobba 16 timmar om dagen om man jobbar själv

Bebisen är här
  • Liiz01
    valkyrian skrev 2014-04-25 12:33:24 följande:

Hej... För mig tar transkiberingen ungefär en timmer per 10 min :/ Alltså ett väldigt långsamt arbete. Analysen beror nog lite på vald metod, är det en kvalitativ studie. 

Det är nog bra att se uppsatsprocessen som cirkulär och inte kalla arbete bortkastat det kan vara lite demoraliserande tror jag. 

Bebisen är här smile1.gif
    Hej! Det är en kvalitativ studie och vi räknar med en hel dags arbete för transkriberingen så det låter som en rimlig planering då. Det är analysen som jag är mest oroad för. Vi har bara en vecka på oss till allt ska vara inne hos handledaren.
  • Liiz01
    Paulina P P skrev 2014-04-25 13:10:39 följande:

Jag skrev mina c-uppsatser själv. Det är kanske lite jobbigare på ett sätt, man kan inte bolla idéer, men samtidigt uppstår aldrig några konflikter heller.

Det hade på ett sätt varit skönt att skriva själv, med hänvisning till den anledning som du anger. Nu skriver jag inte själv och kan inte ändra på det men det finns som som sagt ovan flera goda anledningar till att skriva två. Arbetsbördan i vissa avsnitt har halverats men hade jag fått bestämma allt själv så hade det allt som allt inte handlat om halverad arbetsbörda. Det tar tid att diskutera också...
  • valkyrian
    Liiz01 skrev 2014-04-25 13:44:17 följande:
    Hej! Det är en kvalitativ studie och vi räknar med en hel dags arbete för transkriberingen så det låter som en rimlig planering då. Det är analysen som jag är mest oroad för. Vi har bara en vecka på oss till allt ska vara inne hos handledaren.
    Hur många poäng är eran uppsats på? Jag tycker Annika Lantz har rätt bra ideer om analys. Nu vet jag inte vad ni skrivit i eran metod men jag och min uppsatskamrat har gjort såhär:

1. En teoretisk referensram/litteraturstudie i ämnet ur vilken vi plockat visa teman
    2. Intervju
    3. Transkribering
    4. Gå igenom empirin och koda utsagor mot dessa teman. I den processen måste man vara försiktig så man inte dissikerar materialet. Man får återgå till helheten ibland och se så man eh tagit den ur sitt sammanhang. Analysen blir med hänsyn till teorin.
    5. Nya aspekter. Vet inte om vi ska leta mer teori eller argumentera för att dessa aspekter bör undersökas mer i framtiden. Tiden är knapp.

Dock är detta inget som bör ske så linjärt som jag beskrivit det utan mer som en cirkulär process med jämförande, kodning osv hela tiden. 
    Bebisen är här
  • Liiz01
    valkyrian skrev 2014-04-25 13:53:01 följande:
    Hur många poäng är eran uppsats på? Jag tycker Annika Lantz har rätt bra ideer om analys. Nu vet jag inte vad ni skrivit i eran metod men jag och min uppsatskamrat har gjort såhär:

1. En teoretisk referensram/litteraturstudie i ämnet ur vilken vi plockat visa teman
    2. Intervju
    3. Transkribering
    4. Gå igenom empirin och koda utsagor mot dessa teman. I den processen måste man vara försiktig så man inte dissikerar materialet. Man får återgå till helheten ibland och se så man eh tagit den ur sitt sammanhang. Analysen blir med hänsyn till teorin.
    5. Nya aspekter. Vet inte om vi ska leta mer teori eller argumentera för att dessa aspekter bör undersökas mer i framtiden. Tiden är knapp.

Dock är detta inget som bör ske så linjärt som jag beskrivit det utan mer som en cirkulär process med jämförande, kodning osv hela tiden. 
    Bebisen är här smile1.gif
    Hade missat att du svarat! Det är ungefär så vi gör också. Vi har diskuterat intervjuer och utsagor direkt utifrån teori och forskning sedan gör vi kodning och tematisering samtidigt och mellan intervjuer. Det känns som att uppsatsen kommer hinna bli klar nu.. Bara resultat och analys börjar skrivas ner snart.

En fråga: Finns det formkrav på hur resultat och analys ska skrivas? Alltså antal sidor, hur ofta citat, hur man ska jämföra, beskriva skillnader osv? Hur kommer man igång att skriva på det avsnittet?
  • Liiz01
    Mamori skrev 2014-04-23 19:17:55 följande:
    Man måste ha varsin gmailadress, det kostar inget smile1.gif När man loggar in i sin gmail så finns det en knapp för google docs och så klickar man där och skapar ett dokument och bjuder in den andra. Så kan man se om den andra är inloggad, och när den skriver samt att man kan chatta också om man vill. Jättesmidigt smile1.gif
    Liiz01 skrev 2014-04-23 18:50:53 följande:Tack snälla du för dina tips! Jag kommer anamma flera av dem. Du verkar vara en fena på det här!

Tack smile1.gif Ingen fara, fråga gärna mer om du vill smile1.gif

Mamori, jag har fler frågor till dig.. Stackars dig, men ingen annan verkar vara sugen på att prata uppsats.

Vi har delat in i två teman där underteman kommer att klarna. Jag skrev en skiss igår och kommer imorgon att skriva rent och lägga in bra citat m.m.. Men låter det rimligt att jag lyckats skriva halva resultat/analysen på två dagar? Jag har visserligen redan hunnit fundera över den forskning som finns i samband med intervjuer och transkriberingen men det verkar ju så tidskrävande för andra.. Kan jag verkligen ha lyckats med detta?

Den andra frågan är... Hur gör jag en innehållsförteckning? Hittar ingen sån knapp i mitt wordprogram som handledaren säger finns under infoga.. Så mycket småpill som tar sån jäkla tid!!
Svar på tråden Diskussion kring uppsatsskrivandet!