Inlägg från: Mamori |Visa alla inlägg
  • Mamori

    Diskussion kring uppsatsskrivandet!

    Hur många är ni som arbetar på uppsatsen? Jag skrev just klart en kvalitativ C-uppsats. Vi arbetade ganska oeffektivt men hade inte haft några problem att göra klart analysen på en vecka om vi hade skärpt oss lite. Vilken analysmetod använder nu?

  • Mamori

    Oj, såg att du frågade om tips nu. Det beror lite på ämne men vi använde tematisk analys, den är nog den enklaste enligt mig. Går fort och svårt att göra fel

  • Mamori
    Liiz01 skrev 2014-04-23 07:32:20 följande:
    Vi är två stycken. Jobbar stenhårt så jag är redan helt slut. Funderar på den dygnet runt oxå. :(
    Har du tips på bok som beskriver hur tematisk analys går till steg för steg? Hur lång tid satt ni med er analys?

    Grattis till färdig uppsats! Måste vara en helt underbar känsla. Å, vad jag längtar tills skiten är klar!!!!
    Åh, då var vi nog lite mer laidback tror jag, jag tänkte aldrig på uppsatsen när jag inte höll på med den. Vi var 5 personer men hade lite samarbetsproblem och det var rätt tärande att arbeta ihop så mycket. Hade känts bättre att vara två, tror att vi hade fått det gjort betydligt snabbare då. Sitter ni ihop hela tiden? Skriver ni i ett googledoc eller tillsammans på samma dator? Googledoc är superbra för då kan man arbeta på lite olika ställen och sedan känns det skönt när man scrollar upp och upptäckter att det kommit dit en massa extra text Solig

    Vi hade haft en föreläsning om tematisk analys som vi mestadels utgick ifrån även fast vi kollade i lite andra böcker också. Bland annat den här:

    Braun, V. & Clark, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in
    psychology, 3, 77101

    Vi gjorde så att vi läste alla intervjuer på egen hand och skrev ner det vi tyckte var viktigt i texten : teman och så jämförde vi tills vi tyckte samma. Sedan sorterade vi dem så de som var liknande hamnade bredvid varandra. Vi tog också ut bra citat till varje grej. Sedan lade vi samman teman som var lika så att de kunde skrivas som ett tema och fick på det sättet tre huvudteman och några underteman på varje. Mellan 3-5 huvudteman är bra. Sedan så tog vi ett tema var, kollade litteratur som passade ihop med citaten och skrev resultatet på det sättet.

    Det som tog längst tid var att välja ut teman och det var för att en i gruppen aldrig blev nöjd. Jag hade nog kunnat göra det själv på en dag Drömmer Men tänk typ 2-3 dagar till det. Låt det inte ta för mycket tid, utan tänk att det är "good enough" när ni arbetat på det i tre dagar. Sedan att ta ut citat tar kanske en dag och så att kolla litteratur och skriva tar kanske en vecka, gissar jag. Beror på hur effektiva ni är och hur mycket koll ni har på området. Vi hade ingen koll på det när vi började.

    Vilket ämne har ni (ungefär)?
  • Mamori
    Liiz01 skrev 2014-04-23 09:41:51 följande:
    Vilket bra svar!! Tusen tack!! Vi skriver om den normativa kvinnan och rollkonflikter i arbetslivet.

    Hur sjutton hittar man teman då? Om man inte hittar teman? Vi har gjort ett frågeformulär med vår teori i bakhuvudet så jag trodde att vi kanske skulle dela in efter teman i teorin men då blir det kanske bara 2-3 teman. Vi kanske hittar fler utifrån forskningen då? Vi har redan massa forskning men dessa är runt ämnet och inte rakt på men man får försöka tolka och vinkla kanske? Är det både teorin och forskningen som ska in i analysen? Blandat där det passar?
    Vi delar upp ganska mkt men kommer nog sitta tillsammans efter egen genomgång av materialet och diskutera teman. Det var smart det där med att dela upp i teman och analysera! Var det inte svårt att skriva diskussion och slutsats när du inte var så insatt i de teman som du inte skrivit?

    Det brukar inte vara så svårt att hitta teman, det är bara viktiga punkter som kommer fram ur texten, gärna sånt som flera av intervjupersonerna tycker likadant om. Exempel på teman kan vara "Dagens kvinna känner inte igen sig i den normativa kvinnan" eller "Rollkonflikter orsakar problem i arbetslivet". Vi sökte teman först och hittade sedan forskning som passade in på dem men man kan ju göra tvärtom också, fast det brukar vara svårare Vi skrev en teoridel först med lite allmän teori om ämnet och sedan i resultat/analysdelen så skrev vi om teori som var direkt länkad till citaten, typ:

    "Enligt Heinsberg (2006) så är bilden av den normativa kvinnan mer nyanserad idag jämfört med i historien. Detta kan skapa rollkonflikter på arbetsplatsen såsom Ellika (intervjuperson) nämner. (citat).

    Något sånt fast mycket längre. Det finns viss handledare som tycker att ingen ny teori ska in i analysdelen så kolla ifall er handledare är okej med det, det var vår.

    Vi skrev diskussionen och slutsatsen tillsammans så då lade vi ihop all vår kunskap och hade läst igenom allt vi skrivit hittills och rett ut frågetecken så det gick bra

  • Mamori
    Liiz01 skrev 2014-04-23 09:44:09 följande:
    Vi skriver i varsitt Word sen klipper vi och klistrar så vi har varsitt dokument. Har aldrig förstått mig på googledoc som du skriver om. Hur skaffar man ett sånt? Kostar det något?
    Man måste ha varsin gmailadress, det kostar inget När man loggar in i sin gmail så finns det en knapp för google docs och så klickar man där och skapar ett dokument och bjuder in den andra. Så kan man se om den andra är inloggad, och när den skriver samt att man kan chatta också om man vill. Jättesmidigt
    Liiz01 skrev 2014-04-23 18:50:53 följande:
    Tack snälla du för dina tips! Jag kommer anamma flera av dem. Du verkar vara en fena på det här!

    Det dyker säkerligen upp fler frågor inom kort :)
    Tack Ingen fara, fråga gärna mer om du vill

Svar på tråden Diskussion kring uppsatsskrivandet!