• Äldre 23 Apr 08:07
    5979 visningar
    12 svar
    12
    5979

    Barn som endast går på toa, hur göra utomhus?

    Har ett barn på 1 år som endast har gjort nummer 2 på toaletten i minst ett halvår nu. Har fortfarande blöja att kissa i, men barnet kan absolut inte bajsa i blöjan. Inget vi direkt tränade intensivt på, men vi har testat pottan sedan första veckan lite till och från, men tyckte mest det var krångligt med potta.

    Så när barnet var större testade vi en liten toasits och sedan dess är det enda alternativet, vilket jag förstås tycker är fantastiskt bra! Har inte bytt många bajsblöjor i mina dagar och det är jag tacksam för! Barnet älskar dessutom toaletten, kan sitta där 10-15 minuter och skratta och greja bara för att det är kul.

    Men okej, som jag sa, barnet vägrar bajsa i blöjan, verkar nästan känna sig förnedrad då. Så självklart kör vi på det då, det är toa som gäller. Barnet måste dock sitta på sin lilla toasits som är gjort för barn, accepterar inte något annat. Vi får inte heller hålla barnet så att man liksom hamnar rygg mot mage och att vi håller upp benen över toaletten. Då blir det bara skrik och gråt.

    Min enda undran är: hur ska jag göra om man vill vara ute en hel dag och inte har tillgång till toalett? Jag kan barnets toatider ganska bra, vet ungefär efter vilka måltider det brukar vara brådis. Så t.ex. efter vällingen, då vet jag att det brukar gå undan. Om vi är ute i naturen alternativt är hemma hos någon som inte har en liten toasits för barn. Hur gör jag? Ni som har erfarenhet, hur gjorde ni?

    Låta barnet bajsa i blöjan är uteslutet, det är bara elakt. Och vore så skönt att inte bli begränsad av något som faktiskt bara är helt suveränt. Vill liksom kunna vara hemma hos lekkamrater, på öppna förskolan, utomhus... Ja, ni förstår! Självklart är vi ute mycket nu, men man försöker hela tiden planera när och vilka måltider som kommer bli kniviga och så. 

    Råd och tips, tack! Och tar även gärna emot tips för hur man tar nästa steg, att bli helt blöjfri på dagarna. Ärligt talat blir jag lite matt av tanken, måste man springa hela tiden till toa och ta av byxor och knäppa upp eventuell body hela tiden? Ja, som sagt, behöver råd!

    Ursäkta för ett väldigt långt inlägg, men vill bara inte ha onödiga kommentarer om "varför hetsar ni ens att barnet ska bli blöjfritt, låt barnet vara" osv. Är ju som sagt vi som har hakat på barnets stora intresse för toaletten.

  • Svar på tråden Barn som endast går på toa, hur göra utomhus?
  • Äldre 23 Apr 08:15
    #1

    Ta med den lilla toasitsen överallt. En bekant gjorde det under ett halvår eller så, med pottan som var den enda barnet ville använda.


    42.
  • Äldre 23 Apr 08:22
    #2
    Ramborg skrev 2014-04-23 08:15:15 följande:
    Ta med den lilla toasitsen överallt. En bekant gjorde det under ett halvår eller så, med pottan som var den enda barnet ville använda.
    Ja, har tänkt att man kanske får göra så. Men vet fortfarande inte hur jag ska göra utomhus. Ikväll, t.ex. hade vi eventuellt tänkt ses några vänner och grilla vid en grillplats i skogen. Inte sent, men tillräckligt för att det ska bli vällingtid och toastund. Man kanske helt enkelt får undvika sådana situationer?
  • Stårsc­han
    Äldre 23 Apr 08:31
    #3

    Om ni verkligen är så ute i naturen att ni inte stör andra så kan man hjälpa barnet att båda kissa och bajsa ute. Ställ dig bakom barnet, dra ner brallorna och lyft upp barnet så att du håller det i knävecken. Blir det bajs så kan du ha med hundbajspåsar att ta upp det med, om det inte är på ett sådant avskilt ställe att man kan låta skiten ligga bakom busken. Med lite större barn brukar detta inte vara något problem, utan kan rentav vara lite kul. Kan tänka mig att det med ett så litet barn faktiskt funkar med toaringen även ute i skogen, om man hittar något bra grepp för att liksom lyfta ringen med barnet i.

  • Äldre 23 Apr 08:36
    #4

    Mina barn har också slutat bajsa i blöjan tidigt, vi hade med potta till dem, och toasits kan ju lika lätt tas med. Kan toasitsen hållas över en potta? Så att ni kan vara utomhus, eller helt enkelt hållas på lämpligt ställe i naturen och så håller ni i barnet på sitsen? Är behovet brådskande så kan det nog funka även om det inte är exakt som hemma tänker jag. Mina har nästan bars bajsat hemma, redan tidigt, så för dem var dem var det mest för kiss pottan var med. Kan ni intr prova potta ute?

  • Äldre 23 Apr 08:39
    #5

    Glömde säga, min sjumånaders använde potta hemma men när vi var ute och reste funkade toalett lika bra när han behövde bajsa. Barnen är nog mer flexibla än vi tror.

  • Äldre 23 Apr 08:46
    #6

    Ta med toasittsen, är det en sån lös eller sitter den på potta? Sätt en plastpåse i pottan! Bra med rutiner men det får inte hindra utflykter anser jag :)

  • Äldre 23 Apr 09:25
    #7

    Tack så mycket för råd och tips! Var precis vad jag behövde! 

    Ja, får kanske börja vänja barnet vid att sitta direkt på vanliga toasitsen, så kan man göra på det viset om man är hemma hos andra. Och som ni säger, man kan ju ta med potta och lägga en påse i eller något när man är utomhus. Man får väl prova sig fram!

    Och som sagt, har ni tips om hur man får barnet helt blöjfritt på dagarna, så skriv gärna!

  • Äldre 23 Apr 09:26
    #8
    Kira2 skrev 2014-04-23 08:46:43 följande:
    Ta med toasittsen, är det en sån lös eller sitter den på potta? Sätt en plastpåse i pottan! Bra med rutiner men det får inte hindra utflykter anser jag :)
    Och är för övrigt en lös liten toasits, så den är ju lätt att ta med. Gjorde det senast vi var iväg hos andra, men funderade mest på om det fanns något jättesmidigt annat sätt som man bara inte hade tänkt på! :)
  • Äldre 23 Apr 09:31
    #9

    När vår minsta slutade med blöja precis 2 år gammal hade vi med potta överallt i början. Jag skojar inte, hon har gjort sina behov på ica Maxis parkering, på gräset bredvid cykelvägar o s v.

    Hundplastpåsar för ev korvar, vatten och våtservetter att sköja pottan med (och givetvis plastpåsar att stoppa använda våtservetter i)

    När hon började kunna säga till lite innan så vi hade tid att leta upp en toalett så satte vi oss själva på ringen längst bak och så hon framför mellan våra ben. Blev ett väldigt lagom hål kvar och hon kunde sitta själv på väldigt precis samma sätt som på toan.

    Så mitt råd.

    Ha med toaring överallt, eller potta. Pottan kräver ju inte en toalett så på så sätt är det smidigt.

    Är inget av ovanstående med, sitt med barnet på toa, det blir betydligt mer vant än att hålla fram barnet.

  • Äldre 23 Apr 09:43
    #10
    cosinus skrev 2014-04-23 09:31:17 följande:
    När vår minsta slutade med blöja precis 2 år gammal hade vi med potta överallt i början. Jag skojar inte, hon har gjort sina behov på ica Maxis parkering, på gräset bredvid cykelvägar o s v.

    Hundplastpåsar för ev korvar, vatten och våtservetter att sköja pottan med (och givetvis plastpåsar att stoppa använda våtservetter i)

    När hon började kunna säga till lite innan så vi hade tid att leta upp en toalett så satte vi oss själva på ringen längst bak och så hon framför mellan våra ben. Blev ett väldigt lagom hål kvar och hon kunde sitta själv på väldigt precis samma sätt som på toan.

    Så mitt råd.

    Ha med toaring överallt, eller potta. Pottan kräver ju inte en toalett så på så sätt är det smidigt.

    Är inget av ovanstående med, sitt med barnet på toa, det blir betydligt mer vant än att hålla fram barnet.
    Aha, ja, det kanske man får testa! 
  • Äldre 23 Apr 17:27
    #11
  • Äldre 23 Apr 21:13
    #12
    Pjåsk skrev 2014-04-23 17:27:02 följande:
    Rekommenderar denna:

    www.pappaprylar.se/smarta-prylar/90-potette-p...
    Oj, vilken grej! Ja, den var inte dum, den måste jag kanske skaffa! Tack
Svar på tråden Barn som endast går på toa, hur göra utomhus?