• Indianica

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Nu är bara min bror konfirmerad, men inte minns jag att hela släkten var på ceremonin, som jag minns det var det "bara" närmaste familjerna, så jag tror inte alls ni kommer sticka ut om "bara" familj + mormor kommer.

Ska jag vara ärlig tycker jag inte dte låter som att detta låter som någor övriga släkten tycker är riktigt värt att åka och lämna present och fika för, trist, när det är en större grej för dig!

• Indianica
    Madmoiselle skrev 2014-04-23 11:52:16 följande:
    Tänk om prästen skulle vägra att viga dig pga något du inte kunde rå för, hur skulle det kännas?

Själv går jag aldrig på konfermationer oavsett vem som konfermeras. Jag gillar inte kristendomen så det känns inte som något att fira att en person till är kristen. Så jag måste säga att jag förstår dem.
    Man kan ju vara lite tolerant mot andras livsåskådning också och glädjas med folk för deras egen skull, oavsett om man nu är muslim eller ateist eller vad som helst? Bara för att man är ateist blir det inte bättre att vara nedlåtande mot andra som har en tro.
  • Indianica
    Miss Behave skrev 2014-04-23 17:55:08 följande:
    Konfirmation ska väl göras för sin egen skull (och tro) inte för att bli firad och få presenter?

Jag skulle inte gå på en konfirmation eftersom jag inte tycker att det är något att fira. Det går även mot mina egen värdering och tro. Folk får tro och göra vad de vill, men man kan ju inte kräva att alla andra ska fira en för det.

"Närmast sörjande" får väl ställa upp samt de som delar den tron. Låt de övriga slippa.

Jag kan gå på dop, bröllop samt begravning (även om det är i kyrkan) eftersom jag ser det som en namngivningscermoni, band som knyts och ett sista farväl, men skulle helst slippa präst vid alla de tillfällena med.
    Samma resonemang kan ju då appliceras på påsk och jul. Vilket knappast någon här gör.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation