Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 12:28:28 följande:
    Vi  blev också väldigt ställda när vi fick höra av min mans släktingar att prästen inte ville viga homosexuella, för detta är inget som vi har hört honom prata om.
    Min man frågade honom i morse om detta stämde och fick till svar att det gjorde det, men att han inte har något emot homosexuella personer utan att detta var en teologisk fråga. Han tolkar bibeln som så att äktenskap ska vara  mellan man och kvinna.
    Ja jag vet inte, det enda som jag vet är att dottern kommer nog bli ledsen när inte ens farmor och farfar kommer. Vi har också föreslagit att de kan komma efteråt och ge presenter och fika.
    Men de vill inte åka 10 mil tur o retur bara för att ge presenten och fika.
    Fika? De kan väl stanna på middag och sedan tillbringa kvällen ihop med er? 
  • Påven Johanna
    Indianica skrev 2014-04-23 12:53:32 följande:
    Man kan ju vara lite tolerant mot andras livsåskådning också och glädjas med folk för deras egen skull, oavsett om man nu är muslim eller ateist eller vad som helst? Bara för att man är ateist blir det inte bättre att vara nedlåtande mot andra som har en tro.
    Men i det här fallet är ju ts svägerska homosexuell och hennes föräldrar vill, antar jag, stötta henne och hennes fru. Glädjas med ts dotter kan de ju göra ändå. 
  • Påven Johanna
    elyse skrev 2014-04-23 17:19:40 följande:
    Jag tycker också att det är obehagligt att gå på dop, konfirmation och/eller bröllop när man vet att t.ex. föräldrarna till barnet som ska döpas fullkomligt skiter i kristendomen, när konfirmanden inte alls tänkt sig att bekräfta sitt dop eller när prästen säger saker som inte stämmer överens med, för mig, grundläggande värderingar under en vigsel.

Ska ni inte ha någon mottagning hemma? Typ buffé?  
    Den ledsna och arga mamman har tänkt sig att bjuda på fika. 
  • Påven Johanna

Har ni läst det här replikskiftet?

Elisabeth Sandlund, chefredaktör Dagen: ”Jag hittar inte ett enda bibelord som stöder idén om äktenskap mellan människor av samma kön”
    KG Hammar, fd ärkebiskop: ”Nej, men du hittar desto fler bibelord som stöder tanken att kvinnor ska hålla tyst. Så var försiktig med bibeln.”

Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation