• Gena

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

FireLady skrev 2014-04-23 13:19:59 följande:
    Byt präst, så är problemet löst. Det går och man får göra det.
    Flickan vill väl konfirmera sig med resten av gruppen. Då går det inte att byta präst. Det är inte som vigsel eller dop, att man är ensam med prästen.
  • Gena

Tyckte det kändes väldigt trist att slå på TV:n ett par månader efter mormors begravning och se prästen som begravde henne sitta och ondgöra sig över homosexuella. Min mormor var världens snällaste, så det kändes fel att denne präst lett gudstjänsten.

Men det är en parentes. Kan inte förstå dina släktingar. Deras ställningstagande går ju ut över din dotter och bara över henne. De borde kunna hitta något sätt att deltaga för hennes skull.

• Gena
    choklad skrev 2014-04-23 15:47:56 följande:
    Jag tycker att de gör alldeles rätt i att inte gå. För det första så tycker jag att om man konfirmerar sig för presenterna så gör man det av fel anledning. Om man konfirmerar sig för att bekräfta sin gudstro så får man gärna göra det. Men jag hade om jag var fastern eller farföräldrarna blivit rätt så besviken på mitt barnbarn/brorsbarn om hon valde att bekräfta den gudstron framför en man med en så totalt annan bibeltolkning än min egen. Jag hade därför inte velat medverka vid den tillställningen heller.  
    Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de sa ha. Och varför utgår du för att hon gör det för presenterna?
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:57:57 följande:
    Som sagt så är det riktigt trist att dom inte dyker upp på festen. Diskriminering ska dock stävjas, även om det går ut över tredje part. Hade min dotter börjat dejta en nazist så hade jag ändå inte kommit på deras bröllop bara för att jag inte hade velat såra henne.
    Hur kan det ens vara jämförbart? Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de ska ha.

• Gena
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 07:26:22 följande:
    Men varför ska de åka till farföräldrarna som visar NOLL intresse över barnbarnets konfirmation. Oavsett vilken kyrka de gått till kan de aldrig ändra texten i Bibeln där sex mellan samkönade anses vara fel.
    Tycker ditt resonemang haltar lite. Homosexuella par kan gifta sig inom Svenska Kyrkan. Oerhört många präster är lesbiska (bl. a. hon som döpte min son). Homosexualitet är accepterat inom Svenska Kyrkan.

Det är det som gör att jag tycker att TS släktingar borde kunna gå på konfirmationen. Visst, det finns en del motståndare mot homosexuella giftermål och kvinnliga präster inom Svenska Kyrkan, men dessa är inte i majoritet. Själva organisationen är ju inte emot homosexualitet. Jag skulle förstå släktingarna mer om de upplevde att hela organisationen var emot dem. Vad en enstaka person tycker kan de väl försöka bortse från i någon timme för sitt barnbarns skull.
  • Gena
    Anonym (Greko) skrev 2014-04-24 11:19:55 följande:
    Det är många som skriver i tråden att kyrkan fördömer homsexuella. Detta är ett felaktigt påstående så som jag förstått det. Det är själva utövandet av homosexualitet som är fel om man är kristen och troende. Men det är ju också fel att ha sex före äktenskapet stjäla, vittna falskt osv. Ända utövar kristna allt detta och mer därtill. Homosexuella är även dem guds älskade barn och vare sig större eller mindre syndare om dem utövar sin läggning. Låt den som är utan synd kasta första stenen.
    Fast homosexuella par kan gifta sig inom Svenska Kyrkan. De får gifta sig i kyrkan precis som heterosexuella par. Alltså anser inte Svenska Kyrkan att utövandet av homosexualitet är fel.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation