Inlägg från: Anonym (vaaaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vaaaa)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.
    Mycket underligt att de har snokat om vem prästen är och vad han viger och inte? det är väl helt ointressant i detta fallet, för nu skall han ju hålla en konfirmation och inget annat. Mycket konstigt att de inte kollade upp det innan flickan började i så fall hos honom. Skärpning helt enkelt från deras håll!
  • Anonym (vaaaa)
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:34:26 följande:
    Varför är det underligt? Det är väl i allra högsta grad intressant vad prästen har för ståndpunkt i olika frågor? Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk (även om han skyller på Bibeln). Och vad hade det gjort för skillnad om dom kollat upp det innan? Dom kanske bor på en ort där det bara finns en präst som håller i konfirmationsundervisningen och då finns det ju inget alternativ?
    Nej det kanske inte finns någon annat alternativ för dottern än att bli konfirmerad av denna prästen och om så är fallet så är det väldigt konstigt att vissa släktingar sårar dottern genom att inte komma bara pga av prästens ståndpunkt. Det han står för påverkar ju inte dottern vilket han är där för nu eller hur?
  • Anonym (vaaaa)
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:38:31 följande:
    Nej det kanske inte finns någon annat alternativ för dottern än att bli konfirmerad av denna prästen och om så är fallet så är det väldigt konstigt att vissa släktingar sårar dottern genom att inte komma bara pga av prästens ståndpunkt. Det han står för påverkar ju inte dottern vilket han är där för nu eller hur?
     "Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk"

På vilket sätt tycker du att denna meningen skiljer sig mot vad de gör mot sitt barnbarn?
  • Anonym (vaaaa)
    slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:44:47 följande:
    Som jag skrivit tidigare så är det trist att dom inte kommer till festen efteråt, men jag tycker dom gör helt rätt i att inte komma till själva akten. Huruvida prästen påverkar dottern i sin uppfattning att ett homosexuellt par inte ska vigas har varken du eller jag nån aning om, så det verkar meningslöst att diskutera, men jag tycker det är rätt att man visar vilka åsikter som är ok i samhället i övrigt. Religion ska inte få vara en fristad för diskriminering.
    Jag tycker inte det är rätt att visa det när dottern konfirmeras, det är inte rätt mot dottern på något sätt. Det enda de gör är att såra henne. Är de inte mer intresserade av dottern alltså, hemskt tycker jag.
  • Anonym (vaaaa)
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.
    Ha en riktigt fin fest nu för din dotter och ät och gör det som hon tycker om, låt detta bli en dag att minnas med glädje. 
    Sorgligt att deras åsikter skall gå ut över er dotter :(
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation