-
Jag tycker de kan stanna hemma om de väljer att inte ens medverka på själva konfirmationen. De straffar indirekt ett barn. Sitt barnbarn/syskonbarn.slutdiskuterat skrev 2014-04-23 15:44:47 följande:Som jag skrivit tidigare så är det trist att dom inte kommer till festen efteråt, men jag tycker dom gör helt rätt i att inte komma till själva akten. Huruvida prästen påverkar dottern i sin uppfattning att ett homosexuellt par inte ska vigas har varken du eller jag nån aning om, så det verkar meningslöst att diskutera, men jag tycker det är rätt att man visar vilka åsikter som är ok i samhället i övrigt. Religion ska inte få vara en fristad för diskriminering.There is a new sheriff in town
-
Då skulle dessa farföräldrar samt faster med fru aldrig någonsin kunna sätta sin fot i kyrkan för i Bibeln som kyrkan följer står det klart och tydligt hur man som kristen ska se på just homosexualitet. Det är inget man egentligen kan välja bort utan kyrkan har blivit tvingade av staten. Så även om de har sitt ställningstagande och enbart går till kyrkor som accepterar homosexuella så kan de aldrig ändra det som står i den heliga skriften samt vad de flesta inom kyrkan följer.nernu skrev 2014-04-23 19:16:57 följande:
Omogna släktingar... Prästen har troligtvis inget emot homosexuella utan är bara bokstavstroende och tror därför att äktenskapet är man och kvinna. Jag har varit i flera olika religioners "kyrkor". Som om det skulle vara så farligt. Är ni kyrkofober allihop eller vad är problemet? Tror ni att ni kommer råka bli frälsta för att ni sticker in näsan genom dörren. Det kallar jag trångsynt...
-
Men varför ska de åka till farföräldrarna som visar NOLL intresse över barnbarnets konfirmation. Oavsett vilken kyrka de gått till kan de aldrig ändra texten i Bibeln där sex mellan samkönade anses vara fel.SnurriggirrunS skrev 2014-04-24 01:01:40 följande:
Om ni är så få som ska gå till kyrkan, kan inte ni packa in er i bilen och köpa med en smörgåstårta och köra till dotterns farföräldrar om de inte vill köra till er?
Om de inte ens går med på en sådan deal, så känns som det är något annat som spökar.
Nä kommer de inte till konfirmationen ska de väl inte ha fina heller. -
Varför ska du säga till barnet att pappa inte kommer. Är han för feg för att göra det själv?Anonym (mamma) skrev 2014-04-24 08:53:37 följande:
Hej TS!
Jag är lite i samma situation. Men mina föräldrar och syskon kommer iallafall.
Min son konfirmeras på självaste midsommarafton men hans pappa och hans sambo och deras gemensamma barn kommer inte.
Och de pga att sonen inte är troende utan endast gör det för att kompisarna gör det, samt för att få presenter.
Men jag anser att man som förälder ställer upp för sitt barn oavsett orsak. Så jag och min man kommer att bjuda på grillat och fika med tårta hos oss efteråt för dom som önskar deltaga.
Sonen säger att vi inte behöver ha någon bjudning men jag säger att det hör till.
Nu vet jag inte om sonens farmor och farfar med deras respektive kommer, jag ska ringa och höra efter. Men grabbens pappa sa att jag skulle säga till dom att han och hans familj inte ska komma.
-
Men det är ju väldigt svårt att ändra en hel konfirmation enbart för att gästerna har åsikter om en person de inte ens känner.SnurriggirrunS skrev 2014-04-24 12:15:45 följande:Så det är bättre att sura och vara ledsen istället för att hitta andra alternativ som passar alla?
De kanske inte visar noll intresse för barnbarnet, men de vill inte gå till kyrkan eftersom den prästen har de åsikterna och det tycker jag att man får respektera. Om det dessutom nu handlar om farföräldrar så kanske de även är något till åren komna och då kan det kännas tungt att köra fram och tillbaka för en fika.
Nu anser inte jag att en konfirmation är hela världen och det känns som att det är något ungdomarna gör enbart för att få presenter, så jag kan förstå att alla inte vill åka iväg för en sådan grej..och särskilt inte så tätt inpå midsommar när man ofta är bortrest eller har gäster hemma.
Åker de dessutom till farföräldrarna kanske dotterns faster kan möta upp dem där också.
Vad vet vi, TS och hennes man kanske inte heller gillar homosexuella men är tyst för att inte göra sig ovän med sina föräldrar och syster. Vad vet vi? Och nu spekulerar jag bara hej vilt. Men ska de gå på konfirmationen för prästens skull eller för barnbarnets skull är ju den stora frågan. Nu låter det ju på dom att det enbart är för prästens skull de avviker och tycker att prästen är viktigare än barnbarnet. -
Fast fortfarande. Är det barnbarnet de ska glädja i kyrkan och komma och titta på eller är det prästen? För just nu låter det som om det är prästen som är the big deal och barnbarnet är sekundär fast det borde vara tvärtom. Så slutsatsen är inte alls komisk eller konstig utan helt relevant i sammanhanget.Anonym (öhm) skrev 2014-04-24 14:08:51 följande:Ja, det är väl ingen som någonsin kan vara säker på vad någon annan tänker. Problemet är ju att prästen uttalat sig öppet om sina tankar och känslor kring detta och det vill förstås den del av släkten det talas om här ta avstånd ifrån.
Vilken komisk spekulation och enormt konstig slutsats du som vanligt kommer med. -
Min dotter hade hela släkten där och hon konfirmerades i svenska kyrkan fast halva släkten är pingstvänner. Det var både hennes fastrar/mostrar farbröder/morbröder, mor och farföräldrar, gammelfarföräldrar på båda sidorna och gammelmorföräldrarna samt mina fastrar och farbröder och pappans moster, morbror och faster inkl kusiner sysslingar och hela konkarongen. Dvs ett jäkla stort släktkalas.Josephine96 skrev 2014-04-24 16:20:56 följande:
Asså jag tror ju knappast att ALLA andra konfirmander kommer ha hela tjocka släkten där faktiskt. Har för mig det bara var mina föräldrar och typ min ena kusin på min konfirmation. En konfirmation är ju trots allt inte hela världen, jag konfirmerades för typ 5 år sen och jag minns seriöst ingenting (kan bero på att det var det värsta året av mitt liv men ändå).
-
Och kyrkan var fullsatt för Alla hade hela släkten med sig. Vissa fick inte ens plats utan fick stå ute på kyrkbacken.
-
För oss var det barnets närmaste familj samt de gamla och sjuka som fick sittplats och de platser som blev över i de sista raderna fick övriga släkt och vänner sitta på. Och många fick ståTow2Mater skrev 2014-04-24 16:41:54 följande:En bra anledning då att alla inte tar med sig hela tjocka släkten, så barns foräldrar faktist får plats.
-
Då kan de stryka hela västkusten och hela NorrlandsAnonym (hmm) skrev 2014-04-25 00:12:27 följande:
i mina ögon har ni hittat en präst som tror på vad han lär ut att som präst inte befatta sig med eller viga homosexuella är att följa den tro han har .
3 Mosebok 20
?13 Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skola straffas med döden, blodskuld låder vid dem.
så ni skulle från början kollat så ni fick en präst som inte är troende utan bara har det som ett jobb