Inlägg från: slutdiskuterat |Visa alla inlägg
  • slutdiskuterat

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Bra att dom sätter ner foten och visar var dom står. Synd att dom inte tycker att det är värt tiden att komma på firandet efteråt. Riktigt dum tidpunkt att lägga konfirmationen efter midsommar då många har sin semester där, så jag förstår att dina syskon prioriterar semestern. Trist att din dotter hamnar i kläm.

There is a new sheriff in town
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:24:28 följande:
    Mycket underligt att de har snokat om vem prästen är och vad han viger och inte? det är väl helt ointressant i detta fallet, för nu skall han ju hålla en konfirmation och inget annat. Mycket konstigt att de inte kollade upp det innan flickan började i så fall hos honom. Skärpning helt enkelt från deras håll!
    Varför är det underligt? Det är väl i allra högsta grad intressant vad prästen har för ståndpunkt i olika frågor? Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk (även om han skyller på Bibeln). Och vad hade det gjort för skillnad om dom kollat upp det innan? Dom kanske bor på en ort där det bara finns en präst som håller i konfirmationsundervisningen och då finns det ju inget alternativ?
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:38:31 följande:
    Nej det kanske inte finns någon annat alternativ för dottern än att bli konfirmerad av denna prästen och om så är fallet så är det väldigt konstigt att vissa släktingar sårar dottern genom att inte komma bara pga av prästens ståndpunkt. Det han står för påverkar ju inte dottern vilket han är där för nu eller hur?
    Som jag skrivit tidigare så är det trist att dom inte kommer till festen efteråt, men jag tycker dom gör helt rätt i att inte komma till själva akten. Huruvida prästen påverkar dottern i sin uppfattning att ett homosexuellt par inte ska vigas har varken du eller jag nån aning om, så det verkar meningslöst att diskutera, men jag tycker det är rätt att man visar vilka åsikter som är ok i samhället i övrigt. Religion ska inte få vara en fristad för diskriminering.
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:40:17 följande:
     "Uppenbarligen anser han att det är ok att göra skillnad på folk och folk"

På vilket sätt tycker du att denna meningen skiljer sig mot vad de gör mot sitt barnbarn?
    På alla möjliga sätt. Dom visar att det inte är ok att skilja på såna som har en viss sexuell läggning. Sådana åsikter bör alla ta avstånd från. Däremot hade dom - som jag skrivit tidigare - kunnat komma på festen efter akten för sitt barnbarns skull.
  • slutdiskuterat
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-04-23 15:48:08 följande:
    Jag tycker inte det är rätt att visa det när dottern konfirmeras, det är inte rätt mot dottern på något sätt. Det enda de gör är att såra henne. Är de inte mer intresserade av dottern alltså, hemskt tycker jag.
    Som sagt så är det riktigt trist att dom inte dyker upp på festen. Diskriminering ska dock stävjas, även om det går ut över tredje part. Hade min dotter börjat dejta en nazist så hade jag ändå inte kommit på deras bröllop bara för att jag inte hade velat såra henne.
  • slutdiskuterat
    Ramborg skrev 2014-04-23 15:58:08 följande:
    Skälet att det inte blir fler släktingar på mottagningen verkar vara att det bara blir fika. Bjud på middag istället så ordnar det sig säkert!
    Japp, bjud på nåt dyrt så kommer dom säkert Flört
  • slutdiskuterat
    Gena skrev 2014-04-23 17:10:25 följande:
    Hur kan det ens vara jämförbart? Vi pratar om ett barn i en konfirmandgrupp. Hon har inte valt vilken präst de ska ha.

Nej, men föräldrarna hade ju kunnat ha den goda smaken att kolla upp prästen innan.
  • slutdiskuterat
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-23 15:49:41 följande:
    Jag tycker de kan stanna hemma om de väljer att inte ens medverka på själva konfirmationen. De straffar indirekt ett barn. Sitt barnbarn/syskonbarn.
    Varför är själva konfirmationen viktigare än att visa för barnbarnet att det är viktigt att man står för sina principer? Dom ska bojkotta prästen och sedan komma på festen. Man måste visa för antidemokratiska och exkluderande strömningar att deras agerande inte är ok.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation