-
Om ni inte är homofober själva så kan ni gott och väl tala om för prästen hur besvikna ni är över att era släktingar inte vill komma och anledningen till detta. Då når ju budskapet även fram till den som "ställer till" det hela. Inte för att det lär göra någon skillnad.......sina skrev 2014-04-23 11:00:57 följande:Jag hade aldrig gått på den konfirmationen. Klart att tösen inte ska straffas, så hon hade fått present och uppvaktning, men icke att jag hade satt min fot i den kyrkan.
-
Det riktigt sorgliga i sammanhanget är väl om det i konfirmandgruppen ingår någon homosexuell ungdom. Kanske dags för aktuell församling att ta bort denna präst från åtminstone konfirmandundervisningen?
Läste även inlägget från den person som skrivit att hen vid ett senare tillfälle sett att prästen som begravt hens mormor deltagit i TV och då visat sig vara emot homosexuella äktenskap. Kanske det inte vore så dumt att vi, som tycker detta är dumheter, börjar ställa den frågan då vi ska anlita en präst?
TS skriver även att det här med familjehögtider är lite extra känsligt då dotterns morfar gått bort. Jag kan då tycka att det kanske vore på sin plats att TS syskon kunde ha planerat sin semester lite annorlunda. Varför är det bara TS mans familj som får på nöten medans TS syskon hålls helt utanför? Funderar lite över om inte TS är lite sen i sin planering också? Om jag förstått rätt så pågår konfirmationsundervisningen under en lång tid och då borde TS ha vetat långt tidigare än nu när konfirmationen är. Då hade TS syskon kunnat anpassa sin semester till systerdotterns konfirmation. -
Hur gamla är farföräldrarna? Kan det vara så att de helt enkelt inte orkar åka tur och retur för en kort fika? "Vi har också föreslagit att de kan komma efteråt och ge presenter och fika". Det verkar väldigt mycket sikte inställt på dessa presenter och mindre på Gud. Det är väl ändå det senare som är det viktiga i sammanhanget?Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 12:28:28 följande:Vi blev också väldigt ställda när vi fick höra av min mans släktingar att prästen inte ville viga homosexuella, för detta är inget som vi har hört honom prata om.
Min man frågade honom i morse om detta stämde och fick till svar att det gjorde det, men att han inte har något emot homosexuella personer utan att detta var en teologisk fråga. Han tolkar bibeln som så att äktenskap ska vara mellan man och kvinna.
Ja jag vet inte, det enda som jag vet är att dottern kommer nog bli ledsen när inte ens farmor och farfar kommer. Vi har också föreslagit att de kan komma efteråt och ge presenter och fika.
Men de vill inte åka 10 mil tur o retur bara för att ge presenten och fika.
Då jag var i 15-års åldern och en del kompisar skulle konfirmera sig (långt ifrån alla) så fick jag valet att konfirmera mig eller ej. Present skulle jag få ändå. Nix, det blev inte någon konfirmation för min del. Samma val gav jag min dotter, samma val där. -
auster skrev 2014-04-23 18:44:57 följande:Inte så konstigt - jag skulle också undvikit kyrkan. Hur kan du låta dottern bli indoktrinerad av en homofob med hjärnspöken?
-
Hm...verkar som om TS inte skriver här mer. Hon kanske inte fick de svar hon ville ha.
-
Och varför ha ett förhållande med en kvinna och vara kär i en annan kvinna? Hm....inte så dumt att sopa utanför den egna dörren innan man börjar sopa utanför andras.Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 18:23:04 följande:
Jag ser det precis tvärtom på första punkten. Jag skulle själv inte viga enkönade par om jag var präst, inte för att jag vore emot personerna i sig utan tvärtom för att jag skulle var rädd att dessa vigslar skulle vara att göra paren en andlig björntjänst, att skriva ut en check utan täckning-dvs av solidaritet med homosexuella skulle jag inte viga dem.
På andra punkten håller jag med dig om att en del som deltar i vissa kyrkliga arrangemang utan att tro är hycklare. Varför läsa med i böner och trosbekännelse utan att mena det på allvar och varför ta nattvarden utan att verkligen vara öppen för Kristus.