• Anonym (öhm)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 12:37:32 följande:
    Men det är ju väldigt svårt att ändra en hel konfirmation enbart för att gästerna har åsikter om en person de inte ens känner.
    Vad vet vi, TS och hennes man kanske inte heller gillar homosexuella men är tyst för att inte göra sig ovän med sina föräldrar och syster. Vad vet vi? Och nu spekulerar jag bara hej vilt. Men ska de gå på konfirmationen för prästens skull eller för barnbarnets skull är ju den stora frågan. Nu låter det ju på dom att det enbart är för prästens skull de avviker och tycker att prästen är viktigare än barnbarnet.
    Ja, det är väl ingen som någonsin kan vara säker på vad någon annan tänker. Problemet är ju att prästen uttalat sig öppet om sina tankar och känslor kring detta och det vill förstås den del av släkten det talas om här ta avstånd ifrån. 

Vilken komisk spekulation och enormt konstig slutsats du som vanligt kommer med. 
  • Anonym (öhm)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 15:18:32 följande:
    Fast fortfarande. Är det barnbarnet de ska glädja i kyrkan och komma och titta på eller är det prästen? För just nu låter det som om det är prästen som är the big deal och barnbarnet är sekundär fast det borde vara tvärtom. Så slutsatsen är inte alls komisk eller konstig utan helt relevant i sammanhanget.
    Själv tycker jag att det är viktigare att stå upp för illa behandlade och diskriminerade grupper och lära barn och ungdomar varför man gör det och att de också bör ta ställning mot sådant än det är att glädja barnbarnet på bekostnad av en riktigt viktig sak. En konfirmand är inte ett småbarn, det är en ungdom som går att resonera med. 

Säg mig, vilka mer saker du tycker hade varit okej om prästen stod för? Vi kan väl leka med tanken att han var öppet rasistisk eller kanske pederast eller tidigare dömd pedofil eller något annat snaskigt och förkastligt (ja, du är ju förtjust i långtgående spekulationer och slutsatser dragna ur den typen av märkliga resonemang) Fortfarande viktigare att glädja barnbarnet än att berätta om sitt ställningstagande?
  • Anonym (öhm)
    Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 15:28:50 följande:

Att stå upp för homosexuella är kanske just vad den präst gör som inte vill viga ett enkönat par. Tänk om det är så att en kyrklig enkönad vigsel i själva verket lurar det enkönade paret andligt, är att skriva ut en check utan täckning, att ge otjänlig andlig föda.

Till det yttre kan det se ut som att den präst som viger gör paret en tjänst och prästen ahr säkert i regel goda intentioner om det sker, men andligt sett är jag ändå rädda tt den prästen snarare vilseleder än hjälper paret.
    Ja, så kan man ju resonera. I händelse av extremt enkelspårigt fabulerande. 
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation