• M Y L F

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Anonym (Ateist) skrev 2014-04-24 15:50:39 följande:
    Jag hade också avstått från att delta om en släkting hade valt att konfirmera sig. Jag är ateist och tycker tillställningar kopplade till någon kyrka/präst mest är trams. Jag har avstått från släktingars dop och bröllop p.g.a. detta och när jag var riktigt liten avstod min familj från att delta under min kusins konfirmation (vid det tillfället var jag för liten för att själv välja, men det var alltså mina föräldrar som valde att inte gå).

Vill de inte vara med så vill de inte vara med. Förhoppningsvis förstår din dotter att släktingarna väljer att inte dyka upp p.g.a. anledningar som inte har med henne att göra.
    Jag avstår av mer eller mindre samma skäl som dig. Men jag skulle lika gärna kunna delta, det är ju bara humbug i en fin miljö.

Men i TS fall så förstår jag att man tar avstånd till just den kyrkan och prästen. Man ska inte känna sig obekväm och inte välkommen.

Däremot så ser jag inte problemet att ta emot på utsidan och sedan åka iväg och fika.
  • M Y L F
    Sven Erik Johansson skrev 2014-04-24 16:59:59 följande:
    Jag tror inte någon alls är ovälkommen att vara där i o för sig.
    Fast jag kan tänka mig att man känner sig ovälkommen när man vet vilken ställning prästen har mot homosexuella. 

Jag själv skulle nog kunna tänka mig att närvara bara för att "djävlas" med prästen, men alla är inte lika bekväma att göra så. Det respekterar jag.

Men det finns ju inget som hindrar att man tar emot på utsidan och sedan åker iväg och fikar. Det upplägget skulle väl också fungera.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation