• Anonym (undrande)

Hur tänker barnets mamma ?

Är bonus mamma till fina barn i skolåldern. Pga avstånd ses barnen och pappan inte så ofta, en gång i månaden just nu.

Denna enda gång i månaden är det alltid problem för barnens mamma att de ska komma hit till oss. Jag undrar varför det måste vara såhär. Vi är inte konstiga eller elaka på något vis, jag eller mannen, vi är helt vanliga "skötsamma" människor som tycker det är fantastiskt trevligt när barnen ska komma.

Ofta har vi bestämt att det ska hittas på saker innan barnen kommer, det kan vara bio, besök i lekland eller  teater som är bokat. Barnen får bra mat och de blir omhänertagna med kärlek och omsorg. Vi har det väldigt roligt och barnen har inkluderat mig i deras liv och själv är jag glad att få rå om barnen när de kommer.

Jag ställer mig dock frågan. Varför måste det strula varje gång barnen ska komma hit? Det tar ca 1.5 timme för min man att köra enkel resa för att hämta barnen, ändå händer det att barnen inte är hemma när det är vår tur att hämta dem. Mannen kan tala i telefon med barnen dagen innan och allt är frid och fröjd. Ändå, det finns inga barn att hämta dagen efter.

Mannen drev en process som han avslutae pga att ett av barnen for illa av alla bråk, polisanmälningar (pga att barnen inte fanns på plats vid hämtning) kontakt med social osv. Bla flyttade mamman ifrån den gemensamma orten, bytade skola till barnen utan pappans vetskap. Det damp ner ett brev i vår låda där han skulle "godkänna" en flytt. Det visade sig att de då redan bodde i ny ort hos mammans nya pojkvän. Men åter till min fråga.

Varför måste det vara så här? Varför måste denna mamma vara så motsträvig? Vi gör allt för barnens bästa när de är här hos oss.

Kanske borde jag nämna att det var mamman som lämnade förhållandet för en ny kärlek, så det kan ju inte ligga svartsjuka gentemot mig.

Inget illa mot mammor, det är inte så jag menar på något sätt. Kan det vara så att mamman strular för att just "kan" strula ?

• Svar på tråden Hur tänker barnets mamma ?
  • Jojile

Jag tycker att din kille sätter sig ner med mamman och pratar om hur de ska få till det mer smärtfritt. Utan skuld utan arbeta fram en lösning tillsammans.

I övrigt anser jag att 1,5 timme inte är tillräckligt långt för att bara träffa sina barn en gång i månaden. Funderar han inte på åtminstone vh?

• Anonym (***)

Ja, vem vet varför hon gör så här, det hjälper ju inte hennes barn precis.

En del biomammor gör det för att de vill hämnas på mannen som lämnat henne, eller för att mannen blir lycklig med en annan.

En del verkar inte kunna unna andra människor lycka, fast hon var den som lämnade, så sticker det kanske henne i ögonen att exet har det bra med någon annan. Det hade kanske känts bättre för henne om man han fortfarande var singel och sörjde henne.

Det tråkiga är att dessa personer inte kan se till sina barns bästa, det är ju dom som straffas. Sorgligt.

• Anonym (undrande)
    Jojile skrev 2014-04-23 13:40:59 följande:
    Jag tycker att din kille sätter sig ner med mamman och pratar om hur de ska få till det mer smärtfritt. Utan skuld utan arbeta fram en lösning tillsammans.
    I övrigt anser jag att 1,5 timme inte är tillräckligt långt för att bara träffa sina barn en gång i månaden. Funderar han inte på åtminstone vh?

Vh har varit förslag men då det är strul varje gång, i princip, så har det fått bli så här. Det är mammans beslut och pappan följer henne för att minska konflikterna.
    Jag tror tyvärr inte att prata kan lösa deras konflikt, det har hänt för mycket och även om det bestäms saker och ting ändras sakerna. De har gått på samtal och de samtalen grät mamman sig igenom, även om mannen i princip var tyst....
  • Anonym (undrande)
    Anonym (***) skrev 2014-04-23 13:43:42 följande:
    Ja, vem vet varför hon gör så här, det hjälper ju inte hennes barn precis.

En del biomammor gör det för att de vill hämnas på mannen som lämnat henne, eller för att mannen blir lycklig med en annan.

En del verkar inte kunna unna andra människor lycka, fast hon var den som lämnade, så sticker det kanske henne i ögonen att exet har det bra med någon annan. Det hade kanske känts bättre för henne om man han fortfarande var singel och sörjde henne.

Det tråkiga är att dessa personer inte kan se till sina barns bästa, det är ju dom som straffas. Sorgligt.

Det är ju precis så det är. Barnen har gått och väntat på att nästa dag ska komma så att de kan få träffa sin pappa. Sen blir det inget ändå. När barnen sedan ställer frågan vid nästa tillfälle de ses har mamman sagt åt dem att pappa inte ville träffa dem, eller att han hade annat att göra.

Jag försöker bara förstå varför man som mamma försvårar på detta sätt.
  • Fånga dagen

Varför mamman i just det här fallet gör så  är ju omöjligt att svara på. Det borde väl ha kommit fram något i de samtal de gick på tycker man. Har inte barnens far nån aning? Han borde väl vara den som känner henne bäst, och det är väl han som står för kontakten med henne?

Jag har svårt att tänka mig att han svävar i fullkomlig ovisshet om varför hon håller på och strular. Har du aldrig följt med och hämtat barnen så du har kunnat se och höra vad som utspelar sig?

• Ess

Tja, hon gör så för att hon kan. Pappan backade när ena barnet mådde dåligt av hela situationen. Rätt tänkt med tanke på barnets välmående, fel tänkt med tanke på att mamman inte fick några gränser att hålla sig inom.

Hur gamla är barnen?
    Är dom stora nog att han kan ha tex mail kontakt med dem, utan att blanda in mamman?
    För då visar han att han är intresserad av dem och vill ha kontakt med dem.
    Det blir också lättare ju äldre dom blir om han smsar eller mailar innan han kommer, för då kommer det att bli svårare och svårare för mamman att dra iväg dem (gömma undan dem) när han är på väg. På sikt kommer dom att ifrågasätta mammans beteende och säga nej när hon försöker dra iväg med dem när dom vet att han är på väg.

• smulpaj01

Kan ju vara barnen som inte vill åka till sin pappa? Eftersom de träffar sin pappa så pass sällan så kanske dom inte känner så stor sammanhållning med honom?

Jag och min bror vägrade åka till vår pappa när vi var små. Vår mamma tvingade iväg oss några gånger, men helst hade vi sluppit det helt och hållet.
    Vår pappa och hans nya fru var snälla så det handlar inte om det, men vi var gäster där och kände oss inte "hemma" - trivdes inte alls.

Jag fick ta med mig en kompis ett par gånger, då gick det lite bättre. Men som sagt, helst hade jag sluppit åka dit helt och hållet.

Svar på tråden Hur tänker barnets mamma ?