Överge barnen för ny familj
Jag och mitt ex har 2 gemensamma barn. En flicka på 17 år och en pojke på 15 år. För 7 år sedan separerade vi. Barnen bodde till en början VV. Efter en tid träffade exet en ny kvinna som han flyttade hem till och sedan även bildade familj med. Deras barn är nu i förskoleåldern. Det var flera gånger konflikter mellan våra barn och deras nya styvmor men barnen hälsade ändå på hos dem då och då men sov inte över pga platsbrist. Vi bor i samma stad. Men sedan deras styvsyskon föddes har kontakten med pappan gradvis upphört. Fram tills för ca 2-3 år sedan gav pappan våra barn födelsedagspresenter och julklappar i smyg och träffade även barnen ibland/sällan bakom styvmammans rygg för att hans fru inte skulle bli arg. Nu träffas han och barnen aldrig. När jag försöker uppmuntra barnen att ha kontakt med sin pappa så vill de inte eftersom han har en ny familj nu som de inte känner att de ingår i. De upplever att deras pappa har övergett dem och de är ofta ledsna för detta. Jag har försökt att få tag på pappan men han svarar inte på brev, mail eller mobiltelefon. Jag ringde hem till honom och då svarade hans fru som blev helt tokig och gapade och skrek att jag inte fick ringa till hennes hem. Vad gör man som mamma i ett sånt här läge? Ska jag sluta försöka få pappan att ha kontakt med barnen eller finns det något som jag kan göra för att hjälpa till?