Inlägg från: Maxine |Visa alla inlägg
  • Maxine

En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!

Har just kommit hem från ultraljudet, som visade en pojke. Har redan två och trodde att denna trea var en tjej. Var så övertygad och längtade så. Bröt ihop vid hissen utanför undersökningsrummet. Just nu är jag så ledsen, arg och tom. Ångrar graviditeten, vet inte hur jag ska hitta energin att ta mig igenom de sista månaderna. Ska tillägga att graviditeten har varit vidrig! tröstade mig med att det var en dotter, men vad nu? Känns som att jag sörjer ett barn som jag aldrig kommer att få. 

• Svar på tråden En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!
  • Maxine
    Pissenisse skrev 2014-04-23 19:27:32 följande:
    Jag har två grabbar och tänker att det hade varit superhärligt med en till. Tripp trapp trull lixom! Klart det är häftigt med en tjej också men jag tycker nästan att det är häftigare att få triss i något än att få två av det ena och en av det andra! Är de första två lika varann?
    Våra två första söner är rätt lika varandra. Blonda med med stora bruna ögon. Finns så mycket mer än bara rosa kläder i det här. Önskade också en dotter för min mans skull. Han har en dotter som är vuxen nu. Min man fick aldrig uppleva far-dotter bandet, då han separerade från hennes mor när dottern var 2. Mamman är vidrig och uppfostrade dottern i samma anda. Fruktansvärt materialistisk och kall. Kommer bara hit när hon vill ha något betalt. Ville att han skulle få uppleva en dotter som älskar honom för den underbara person han är. Visst är det imponerande att få triss, (11% sannolikhet), men ville så gärna få en dotter till vår familj. 
  • Maxine
    krompa skrev 2014-04-23 20:24:55 följande:
    Du har tur.

Eftersom du vet redan nu att det är en kille kommer du ha tid att bearbeta dina känslor så att du vid förlossningen kommer kunna vara överlycklig av att få träffa din lilla grabb.
    Att du vill ha en tös är inte samma sak som att du inte vill ha grabben. Ta dig tid att sörja ett tag så kommer du kunna känna glädje åt grabben sen.

Om du inte fått reda på att det var en grabb förrän vid förlossningen hade du kunnat bli besviken då och då hade känslorna lättare kunnat kopplats till barnet, nu kopplar du känslorna till själva graviditeten och kan ändå njuta av grabben när han kommer.
    Du har faktiskt rätt där. Även vid vår andra graviditet så önskade jag en tjej, men tog inte reda på könet. Förlossningen blev en katastrof när denna besvikelse kom i samband med den. Det var som att det inte var mitt barn och den första tiden var fruktansvärd med all skuld och sorgen över ett barn som försvann. Förstår att många tycker att det låter hemskt. Men jag skriver ju här för att skriva av mig och höra saker som du just sa. Att vissa här säger att jag kanske ska adoptera bort barnet är en ganska elak kommentar till någon som är ledsen. Det här är färska känslor som kommer att blekna med tiden. Men det känns som en sorg, så känns det ju. 
  • Maxine
    AnnaSthlm skrev 2014-04-23 17:00:27 följande:
    Jag förstår verkligen att du är besviken. Försök att överleva dagen, det kommer att kännas bättre om några dagar.
    Tillåt dig att sörja den dotter du aldrig kommer att få, det är okej. Styrkeskram!
    Tack fina! 
  • Maxine
    Lavskrikan skrev 2014-04-24 17:36:16 följande:
    Jag blir ledsen och förbryllad av det här. Det är en liten människa, en individ, som är på väg, och jag hoppas han får vara frisk. Inte alla har privilegiet att få barn, av olika anledningar och därför blir jag lite ställd av sådana här diskussioner. Visst är det tråkigt att det inte blir som man tänkt sig, men det kunde vara så mycket värre. Sjukdomar, missbildningar...
    Synd att samhället trots allt fortfarande sätter så mycket vikt vid könet.
    Min sorg är min sorg och kan inte jämföras med någon annans. Har inte jag rätt att vara ledsen för en stund för att det minsann finns dem som inte kan få barn eller dem som har ett sjukt? Det är en helt annan diskussion.

I så fall har ingen rätt att vara ledsen över att man har förlorat ett jobb, för det finns ju dem som är sjuka och aldrig har haft möjligheten att ha ett jobb överhuvudtaget. Och varför är du ledsen för att du inte kan köpa mat? Finns ju dem som verkligen svälter. Och de som svälter har inte rätt att klaga heller, för det finns ju dem som svälter OCH befinner sig i krig. 

Självklart föredrar jag ett barn framför inget och ett friskt barn framför en flicka. Att du inte fattar detta vittnar enbart om din egen trångsynthet. 
  • Maxine
    Koppkaka skrev 2014-04-24 16:26:34 följande:
    Men snälla människa... Ta dig samman. Det är ingenting som säger att du hade fått en dotter som gillar klänningar, dockor, spa, shopping eller så iallafall. Kunde lika gärna blivit en riktig pojkflicka som älskar sport, är högljudd och bråkig och "pojkig".

Sånt här har jag verkligen noll förståelse för.
    Märkligt hur människor lägger ord i ens mun. Detta har jag nämligen aldrig sagt. Vill jag måla naglar kan jag måla mina egna och shoppar gör jag helst själv. Tvärtom poängterade jag tidigt i tråden att detta INTE handlade om söta saker i rosa. Vår dotter hade sannolikt blivit den ropat högst och jag hade älskat det! 
  • Maxine
    MoonlightG skrev 2014-04-24 19:13:35 följande:
    Visst har du rätt över att Ts har rätt att känna sorg men att skriva att hon ångrar graviditeten pga att det är en pojke kan irritera folk- så är det och dels även här med all rätt! Det för att det finns människor som skulle vilja få barn och inte kan eller som har förlorat en son. 
    Jag själv har tre pojkar och väntar nu min fjärde. Jag har också önskat mig en dotter speciellt nu vid denna graviditet då det är min sista men i vecka 7 fick jag en stört blödning, sedan en till i vecka 11. Detta gjorde så jag även blev "kallad" till verkligheten. Vid ultraljudet för nån vecka sedan fick jag reda på att det var en till pojke jag väntade på (min fjärde) blev så rörd och kände en sådan enorm kärlek för att jag vet att det är honom jag vill ha och inte en annan pojke eller flicka. Det finns så mycket viktigare som att barnet ska vara friskt.   
    Åter igen! Sa att jag självklart föredrar ett friskt barn framför en flicka. Är det något i mitt inlägg som du har svårt att förstå? Det här handlar enbart om faktumet att jag önskade en flicka till mig och min man. För stunden, det och enbart det. Min sorg är min sorg, ännu en gång. Istället finns det säkert andra saker som du beklagar dig över, men som jag skulle lyfta på ögonbrynet för. 
  • Maxine
    Koppkaka skrev 2014-04-24 19:12:26 följande:
    Då förstår jag verkligen inte denna oerhörda längtan efter en individ med snippa istället för snopp.
    Exempelvis önskade jag en dotter för min mans skull. Hans dotter har så gott som varit borta ur bilden sedan 2 års ålder. Detta på grund av en fullständigt vanvettig bio-mamma. Idag är dottern myndig och har själv möjligheten att bestämma. Men barnåren är förbi, kommer aldrig tillbaka och jag ville så gärna att min man skulle få uppleva det fantastiska far-dotter bandet som han fråntogs möjligheten att skapa med sin vuxna dotter. Han är underbar och förtjänar den upplevelsen, på samma sätt som han har en underbar relation till våra pojkar. För hans och dotterns relation är om än god också tydligt märkt av detta. 
  • Maxine
    Koppkaka skrev 2014-04-24 19:36:24 följande:
    Du kunde fasen inte förväntat dig något annat än att folk skulle reagera när du väljer dina ord som du gör.
    Har fått många användbara tankar att ta med mig på den fortsatta resan. När vår son kommer är detta långt borta och bearbetat. Vet att sådana som du existerar och du var väntad i denna tråd. Dock är det inte du som kommer att hjälpa mig ur detta utan alla de människor i min närhet och dem i denna tråd som har peppar mig. 
  • Maxine
    MoonlightG skrev 2014-04-24 19:30:35 följande:
    Nej jag har inte svårt att förstå det, det är något jag själv tycker däremot så menar jag att folk kommer irritera sig när du skriver att du ångrar graviditeten för det! Och jag skrev ochså att du har rätt att känna sorg för det så vilken del är det du inte förstår?
    Förstod inte meningen med att upprepa vikten av ett friskt barn, när jag tydligt uttryckte att också jag delade den åsikten. 
  • Maxine
    Koppkaka skrev 2014-04-24 19:44:22 följande:
    Då kanske du skulle gett tusan i att starta en tråd här då, helt enkelt.
    Nej varför det? Har tagit del av många kloka ord i denna tråd som hjälper en person att sortera. Inte från dig så klart, men från många andra klarsynta människor med brett spektra. Ledsen om mitt uttalande träffade dina personliga ömma punkter. Du kanske skulle ha gett tusan i att delta i tråden här då, helt enkelt. 
  • Maxine
    Koppkaka skrev 2014-04-24 19:55:16 följande:
    Nej inte från mig såklart för det svider väl för mycket att inse att du uttryckt dig jävligt illa.
    Fast det tycker jag inte att jag har, det är det som är problemet. Att jag känner såhär nu är min egna börda att bära. När min son föds är detta inget problem längre, det vet jag. Jag är en rak person som inte sopar under mattan gentemot mig själv Hade jag varit rädd för svidande kommentarer så hade jag uppenbarligen inte startat denna tråd. Jag uttrycker något som till och med psykologer vittnar om är långt vanligare än svensken vill erkänna. 

Ang barnets mor* Jag bearbetar detta nu under graviditeten, antar att det var därför jag ville veta innan för att vara en glad energifylld mamma när barnet kommer i höst. Älskar mina söner och har inte sett några andra barn och föräldrar som kramas och pussas så mycket vid hämtning och lämning som vår familj gör.

Men nej, dina kommentarer svider inte. Jag försvarar enbart rätten att vara ledsen över stort och smått i livet.  
  • Maxine
    MoonlightG skrev 2014-04-24 20:08:56 följande:
    Nää men det är något som bör upprepas speciellt när du har skrivit att du ångrar graviditeten just pga att det är en pojke. Det kanske är viktigt att dra upp det positiva och det viktiga. Inget annat och kanske även det hjälper dig inse att du bär en fin liten människa. 
    Vet att det är en fin liten människa där inne och jag kommer snart att enbart fokusera på det. Det är naturligtvis vad jag vill och vad som är anledningen till att jag skriver antar jag. 
  • Maxine
    Koppkaka skrev 2014-04-24 20:39:31 följande:
    Jag har ingenstans skrivit om er kärlek till era barn, det var något du själv kände att du behövde försvara.
    Vad är din poäng med att delta i tråden? Vad du tycker har jag förstått. Förutom det har jag endast noterat att du verkar tycka att det är ok att gång på gång slå ett slag till mot en person som uppger att hon är ledsen och mår dåligt. 
  • Maxine
    nernu skrev 2014-04-25 10:18:47 följande:
    Med argumentet att jaaaag minsann inte kan få några barn alls så jaaaag ska få gnälla obehindrat men inte du! Löjligt. 

Det fatta väl alla att den här mamman inte kommer hata sin son. Hon var väldigt inställd på en sak och blev besviken. Hormonerna sprutar. Lägg ner. 
    Vill tacka för det stöd jag fått. Självklart förstår jag också reaktionerna i tråden. Vet att man inte får säga det jag sa. Några dagar har gått och jag har börjat landa i mina tankar. Några saker att reda ut. 

Bilden är inte redigerad, om ni syftar på pilen så är det en markering som barnmorskan gjorde på bilden vid ultraljudet. 

Jag önskar inte bort min son. Att människor uppmanar mig att adoptera bort honom är förvånande. Ni har förstås aldrig varit vilsna och upplevt något som har plockat fram en mörk tanke, men som sedan har suddats ut, kastats bort och med tiden känts avlägsen.

Vad jag menade var att graviditeten kändes för stunden tung. Så här är situationen. Vi blev gravida trots preventivmedel. Vi planerade ett tredje barn, men efter att mina universitetsstudier var avslutade. Det är en mycket krävande utbildning, speciellt som tvåbarnsmor och med en man som reser mycket. Därför kom detta som en chock. Men att göra abort kändes inte rätt. Mina söners syskon fanns där inne. Så vi bestämde oss för att detta ska vi helt enkelt klara. Jag kommer alltså att fortsätta med mina studier. Studerade även medan jag tog hand om mina söner. Det kommer att bli tufft, men jag är en fighter och kommer göra allt för att detta inte skall gå ut över barnen. 

MEN jag erkänner, jag hoppades på en dotter, så är det. Jag är ärlig och tar att många tycker det är fruktansvärt att önska sig det ena eller andra. När jag förstod att hon inte skulle komma, så blev besvikelsen förmodligen så stor som den blev eftersom jag vet att jag står inför ett extra tufft uppdrag logistikmässigt. Dottern var den lilla hemliga drömmen som gjorde det lite lättare i tanken när hösten stressade mig.

Det här går över och jag kommer aldrig att ångra min tredje son. Mina känslor kommer att vara bearbetade långt innan hösten kommer.  Jag kommer att älska och älskar mina prinsar över allt annat. Vad jag tar med mig från denna tråd är ni fina som såg bortom ord och förstod en människa. Min tanke kommer att vara extra öppen och förstående för andra människor efter detta vars öden och åsikter inte matchar min egna mall men som räknas lika mycket för det och är berättigade till sina känslor. 
Svar på tråden En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!