Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!

Jag har tre pojkar i åldern 0-6 år. Det är underbart. De är mina äskade BARN. Vill bara att de ska vara friska och trivas med sina liv.

• Flickan och kråkan
    Plopps80 skrev 2014-04-24 07:15:29 följande:
    Du kommer få utstå mycket elaka kommentarer pga detta inlägg tyvärr TS! Folk är så dumma i huvudet. Givetvis har man rätt att bli ledsen. Förstår dig till 100%. Har en dotter och en son. Det är väldigt roligt att få uppleva en av varje. Tillåt dig själv att vara ledsen. Sörj dottern du inte kommer få. Viktigt är när pojken föds att han inte är en besvikelse då. Att du försökt komma vidare. Sorgen att du inte får en dotter måste du bearbeta så det inte läggs på pojken. Jag hade varit väldigt ledsen om jag inte fått mig en dotter. Kramar!
    Men så är det med allt. Du har en dotter och en son och roligt att få uppleva en av varje. Å andra sidan kommer du aldrig att få uppleva ett brödraskap om du inte väljer att skaffa fler, eller hur. Du kommer aldrig att få uppleva att bara ha "ett gäng" pojkar . I ärlighetens namn så vore det bästa att få två pojkar och två flickor för då skulle man få uppleva alla syskonrelationer.....å andra sidan är ju barn individer och inte ett kön så då borde man få ännu fler barn för att liksom kompensera det......inte minst med tanke på att det skulle vara roligt att få uppleva alla möjliga olika åldersskillnader. Man kan liksom inte få allt. Att överhuvudtaget få barn.....att få tre barn.....som mår bra.....det är ju en gåva. Sedan kan jag så klart undra hur det skulle vara med en tjej, eller kanske snarare hur hon skulle vara.....men å andra sidan kan jag ju undra hur det skulle vara med fyra eller fem barn också.....eller att bara ha en 5-åring......etc. etc.  

Man får ju ha lite perspektiv på saker och ting .
  • Flickan och kråkan
    Holk skrev 2014-04-24 10:25:06 följande:
    Förstår att många inte kan sätta sig in i situationen/tankarna du har ts. Och vissa kommentarer här är rent ut sagt vidriga bara.
    Jag har haft svårt för barnet i min mage. Har en son sen innan och ville så gärna ha en flicka. I mitt fall var det nog mer att jag inte ville ha en till son JUST NU. Blev gravid när sonen inte var många månader. På tok för tidigt för mig. Och kunde/kan inte tänka mig en till 'prins'. Jag har ju min redan. Men som någon skrivit ytor jag också det är viktigt att prata om det. Jag försöker vara öppen och ärlig om det för både min och bebisens skull. Är rädd för att inte 'connecta' med bebisen när den kommer. Med sonen hade jag mer än starka känslor från första plusset på stickan. Denna bebisen har jag inte riktigt kunnat knyta an till. Om det beror på att inte veta kön eller vad vet jag inte. Men det är oerhört jobbiga känslor och tankar som man inte vill tänka och känna och inte prata om högt Heller. Man skäms (JAG skäms). Bebis har ju inte valt detta. Men just nu kan jag inte göra mer än att ventilera och ventilera. Som jag tycker (tipsar om) att du också bör göra.
    Fast i ärlighetens namn så tror jag inte det du beskriver är en fråga om kön utan att få barn nummer två. När man har ett barn så är det för det flesta svårt (mig inkluderad) att förstå att man kan komma att älska någon lika gränslöst som det barn man redan har. Det kan ju inte vara möjligt. Jag skulle tro att dina skuldkänslor handlar mycket om att på något sätt svika barn nummer ett.....du kommer ju inte enbart att kunna sätta enbart honom i första rummet längre; att du är rädd att han som du älskar över allt annat ska hamna i skuggan, inte kunna få det han alltid fått av er föräldrar etc. etc.

Jättevanligt att känna så. Många känner av just den anledningen även otillräcklighet när man får barn nummer två. Jag har tre nu och att vänta trean var något helt annat. Jag hade helt annat perspektiv på vad det handlar om att ha flera barn och vad syskonskap är. Och även om det innebär att varje barn får vänta ibland, dela ibland etc. så är det ingenting mot allt det fina de får med ett syskon

Jag har som sagt tre pojkar och mer olika än de är kan de liksom inte bli . Att alla tre råkar ha en snopp mellan benen är nog den enda gemensamma nämnare de har med varandra liksom en och annan gen . De är varandras stora trygghet i livet och de älskar varandra och bråkar med varandra och har alltid varandra. Men HELT olika personligheter
  • Flickan och kråkan
    Holk skrev 2014-04-24 11:05:36 följande:
    Det kan du mycket väl ha rätt i. Det låret lite som mina känslor när jag läser vad du skriver. Just det här att svika ettan. Men är det inte det jag gör liksom? Han är så liten och borde få 100% uppmärksamhet. Nu kommer det inte bli så. Kommer man tycka mindre om tvåan för att den tar bort det från ettan man älskar så oerhört? Har försökt mycket att tänka på att ha tre grabbar, hur mysigt det kan bli men kan ändå inte känna det innerst inne. Utan har som sagt bara skuldkänslor inför min son.
    Kom jag av mig från vad tråden kanske handlade om egentligen men oavsett så tror jag det är bra att ventilera sina känslor.
    Nej, du sviker inte din son. Han får en underbar gåva i form av en bor eller syster. Och ja, det kommer ÄVEN att innebära att han inte alltid kommer att kunna stå ensam i centrum och fokus och att han kommer att få erfara hur det är att vänta och dela.....men är det egentligen något negativt ?

Jag har 16 månader mellan mina äldsta pojkar. De har knappt gått en meter i från varandra. Vi har samsovit med båda (ja, alla tre) ända tills för ett par veckor sedan då 6-åringen och om ett par dagar 5-åringen flyttade till eget rum. Att de kom tätt innebar att vi kunde ha dem hemma tillsammans länge och korta dagar hela deras förskoletid. De har gått i förskola tillsammans (ända tills i höstas då äldsta började förskoleklass) och det har varit en enorm trygghet för dem. Brorsan finns alltid att leka med. Visst kan han vara sjukt enerverande ibland, men han finns där alltid......varm och trygg när det blåser kallt . De har börjat i aktiviteter tillsammans och inledningsvis suttit tryckta bredvid varandra i samlingar när det varit nya barn, nya ledare, nya miljöer. De höll varandra i handen då de tog sina första stapplande steg ut på isen då de började i konståkning.

Att ha en bror eller en syster är något vacker. Vår lilla trea gav sina första svarsleenden till sina storebröder......innan mig och sin pappa. Storebröderna är så omsorgs- och kärleksfulla gentemot sin nya lillebror att man blir tårögd. Min äldsta ville ha en lillasyster helst, mellansonen en lillebror.......men så kom lilla O.......och då var ju lilla O den bästa som fanns.......för att han var just lilla O. Pojke eller flicka, lillebror eller lillasyster spelade liksom ingen roll. Och ja, det är jobbigt ibland med flera barn. Jättejobbigt. Men jag skulle inte byta ut det mot allt i världen . Igår nattade jag mina tre barn. Jag låg mellan de stora och så hade jag minstingen på mitt bröst. Efter någon timmes sömn hade de stora rullat ihop och låg som i en ormgrop. Vad kan liksom vara bättre? Ska påminna mig själv om detta när de rasar hem i eftermiddag och bråkar om vem som ska tvätta händerna först .

Och ja, det finns tillräckligt med kärlek till alla. Man tar inte kärlek från ett äldre barn till det yngre, utan det finns en ny bottenlös pott för varje barn . Det du känner inför barn nummer två är jättevanligt och fullkomligt normalt. Du är inte det minsta konstig
  • Flickan och kråkan
    amalie79 skrev 2014-04-24 11:27:04 följande:
    Jag tycker det är modigt att erkänna hur du känner ts! Sådana här känslor är tabu att prata om, men en sak jag är orolig för om jag blir gravid i år är att få en pojke... Sambon har två pojkar sedan innan och jag tycker det är så mycket svårare att fostra något jag inte riktgt kan relatera till. Många av mina vänner har pojkar också och det är i princip bara de som haft problem... De är alltid smutsiga, kissar i byxor eller sängen, en plågar djur... Osv. Medan de som har flickor har det hur enkelt som helst. Ser min systers små fina flickor och bara känner hur starkt jag önskar mig en flicka som hennes största. Som säger tack och aldrig är kladdig för då tvättar hon sig självmant, snusförnuftig och pratade rent vid 2 års ålder leker kafferep och älskar dockor.
    Det finns säkert sådana pojkar också. Men jag har aldrig träffat nån...
    Men herregud!? Min undran är hur du överhuvudtaget kan tänka dig att leva, än mindre vilja dela ett föräldraskap, med någon av det motsatta könet. Du tror inte i ditt stilla sinne att det huvudsakligen har med fostran och värderingar att göra?
  • Flickan och kråkan
    nernu skrev 2014-04-25 09:42:17 följande:
    Hur orkar folk vara så dumma... "Du ska minsann vara tacksam för mitt barn har dött eller vi kan inte få några barn." Ja ni ska ju absolut inte klaga för barnen i afrika får ingen mat. Skärp till er!!

Jag förstår att du känner dig besviken. Du var så inställd på din dröm och så blev det inte så. Du kommer så småningom kunna separera saknaden av en dotter och kärleken till din son. Känner en kvinna som fick fyra pojkar. Hon är den flickigaste mest rosa människa jag känner och hon har haft det tufft. Flera missfall har hon haft också men hon har ändå varit besviken. Nu är hennes barn vuxna och idag har hon släppt sin sorg. Kom ihåg att du kan vara ledsen för att du inte får någon flicka och ändå älska din son!
    Nej, folk är inte dumma. Folk tycker att det är förfärligt att önska bort ett barn pga kön. 
  • Flickan och kråkan
    nernu skrev 2014-04-25 10:18:47 följande:
    Med argumentet att jaaaag minsann inte kan få några barn alls så jaaaag ska få gnälla obehindrat men inte du! Löjligt. 

Det fatta väl alla att den här mamman inte kommer hata sin son. Hon var väldigt inställd på en sak och blev besviken. Hormonerna sprutar. Lägg ner. 
    Dumheter. Det enda som är löjligt pinsamt är att önska bort ett barn pga kön. Besviken kan man bli i stunden men att önska bort ett barn är något helt annat. Hur man som vuxen kan vara inställd på att få ett visst kön verkar om något ännu dummare med tanke på hur det hela fungerar biologiskt.
  • Flickan och kråkan
    nernu skrev 2014-04-25 10:47:56 följande:
    Äsch. Hon önskar givetvis inte bort något barn... Hon är besviken och jätteledsen och har svårt att kontrollera sina känslor. Jag antar att du aldrig någonsin i ditt liv sagt något som du egentligen inte menade?
    Jodå, men det finns ju gränser för vilka felsägelser man gör. TS verkar ju tillräckligt kontrollerad för att starta en tråd här på FL med UL-bild som hon dessutom besvärat sig att redigera. Hormoner, känslor utom kontroll.....dra mig baklänges.
  • Flickan och kråkan
    nernu skrev 2014-04-25 11:06:50 följande:
    Det borde vara obligatoriskt att läsa några högskolepoäng i psykologi...
    OK, så om man gör det så har man full förståelse för att en vuxen kvinna vid sina sinnens fulla bruk önskar bort ett barn pga kön, samt tycker att föräldrar som inte kan få barn eller som förlorat ett barn och därmed har svårt att förstå vikten av kön är dumma och löjliga.

Du, tror inte det.
  • Flickan och kråkan
    nernu skrev 2014-04-25 13:58:13 följande:
    Du gör en personlig känslomässig analys utifrån dina egna förutsättningar. Inget konstigt med det.

När en människa befinner sig i en kris, som kan innebära allt från svält till att man spiller på sin favorittröja så följer en bearbetningsprocess med olika faser. I den direkta chockfasen, som ts befann sig i, är det inget konstigt alls att säga och tänka som hon gjorde. 

Man är ute på tunn is om man hävdar att andra inte får vara besvikna för att ens egen besvikelse är större. En människa som håller på att svälta ihjäl och håller på att dö har troligtvis svårt att förstå vikten av att man måste skaffa ett barn på naturlig väg. Tycker därför att man ska låta bli att jämföra på det viset. Det blir bara dumt. 
    Jag skrev innan att det var helt ok att vara besviken (även om jag personligen inte känner igen mig i det, men jag kan förstå det) men det är en helt annan sak att starta en tråd på ett familjeforum där man gör sig besvärat att lägga in en UL-bild på sitt ofödda barn som man dessutom redigerat för att verkligen peka ut genitalierna kombinerat med en önskan om att barnet inte fanns pga sitt kön. Känns lite mer medvetet än en impulshandling i ett chocktillstånd.

Jag hade i ärlighetens namn reagerat om någon som fått mat spilld på sig hade börjat tala om livskris, djup ångest eller ventilerat tankar om en önskan att man själv eller "gärningsmannen" inte existerade.

Du tycker att det är fullt förståeligt, men kallar föräldrar som förlorat ett barn eller som har svårt att få barn överhuvudtaget som tycker att ts har ett märkligt resonemang för dumma och löjliga. Vad är rim och reson med det?
Svar på tråden En tredje pojke. Såå ledsen och besviken!!