• Anonym (scenskräck)

Någon här som äter Inderal mot nervositet, scenskräck??

Jag har införskaffat mig denna medicin pga endast 1 sak egentligen och det är för att jag ska redovisa mitt examensarbete muntligt om några veckor. Det handlar om ett föredrag på 20 min.
    Jag har jättesvårt att prata inför folk, och har nog förstått att jag har en lättare typ av social fobi som även kan yttra sig på andra sätt, men just att hålla föredrag känns helt oöverkomligt jobbigt!!
    Jag rodnar, darrar i benen och händerna, darrar på rösten och jag hör mina hjärtslag banka onaturligt hårt inne i kroppen.
    KOmmer jag att bli hjälpt av Inderal?? det är mitt enda hopp.
    Jag har ingen chans att prova innan för jag kommer inte blir utsatt för en sådan grov situation innan.
    Jag tog 40 mg igår inför ett möte jag var lite nervös för bara för att pröva min reaktion, men det innebar att snacka öga mot öga med en person och går inte att jämföra med mitt föredrag. Jag kände inte av något direkt. Möjligtvis blev jag lite trögtänkt. Hittade knappt orden ett par gånger, men inget som märktes eg tror jag.
    Hade svårt att somna på kvällen, fick lite ångest att medicinen skulle få mitt hjärta att stanna i sömnen. Men jag vaknade och idag känner jag mig ok :)

Ni som käkar Inderal mot samma typ av problem, på vilket sätt känner ni skillnad?? Tror ni att Inderal kommer att hjälpa mig??

• Svar på tråden Någon här som äter Inderal mot nervositet, scenskräck??
  • Anonym (Anna)

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men vill gärna se om det kommer några

så jag favoritar :)

• Anonym (Betablockerare)

Jag gör... Fungerar utmärkt men tänk på att inte ta dem precis innan för då hinner de inte verka. Det som är bra med dem är att man inte blir trög i huvudet...

• Anonym (...)

Ta en ordentlig dos 2timmar innan så hinner de verka. Dina tankar kommer att vara oroliga men du lugnar ner dig när du märker att du åtminstone har kroppen under kontroll. Hjärtat börjar inte skena, benen börjar inte skaka..

• Anonym (Viktigt!)
    Anonym (...) skrev 2014-04-24 00:51:25 följande:

Ta en ordentlig dos 2timmar innan så hinner de verka. Dina tankar kommer att vara oroliga men du lugnar ner dig när du märker att du åtminstone har kroppen under kontroll. Hjärtat börjar inte skena, benen börjar inte skaka..

Vadå en ordentlig dos?! Du ska endast ta den dos som dr ordinerat!!!
  • Linastrumpan

Jag har ätit inderal pga social fobi. Det hjälpte mig väldigt bra vid speciella tillfällen men för mig räckte 10mg Inderal.

• Anonym (...)
    Anonym (Viktigt!) skrev 2014-04-24 06:03:48 följande:
    Vadå en ordentlig dos?! Du ska endast ta den dos som dr ordinerat!!!

Jag är övertygad om att ts är intelligent nog att fatta att man inte kan stoppa i sig hur mycket som helst..
  • Anonym (scenskräck)

jag har läst på en del andra forum att man typ inte kan överdosera Inderal, men man kan ju tex svimma om man tar för hög dos och det är ju inte så bra om man ska hålla ett föredrag. 
    Mina tabletter är på 40 mg. Tänkte att jag tar 1 tablett på morgonen vid 8 och sen en till vid 10, föredraget ska göras vid kl 12. Låter det bra??

• Anonym (scenskräck)
    Linastrumpan skrev 2014-04-24 10:04:05 följande:
    Jag har ätit inderal pga social fobi. Det hjälpte mig väldigt bra vid speciella tillfällen men för mig räckte 10mg Inderal.
    vid vilka tillfällen tog du Inderal? på vilket sätt hjälpte det dig?
  • Lenalena01

Jag har också ätit Inderal periodvis inför presentationer och liknanade och jag skulle tagit 2 st x 40mg ca 3 timmar innan föredraget började. Har aldrig märkt av att jag skulle bli trögare med Inderal som med alkohol tex

• Linastrumpan
    Anonym (scenskräck) skrev 2014-04-24 13:23:36 följande:
    vid vilka tillfällen tog du Inderal? på vilket sätt hjälpte det dig?
    När jag skulle prata inför andra. Det hjälpte mig att bli av med skakningar, svettningar och rodnaden bla.
  • Anonym (Lena)

Hoppas det hjälper och jag önskar så att jag kommit på tanken att ta liknande när jag var tvungen att göra en presentation inför alla på en kurs. Fick sån skräck när jag stod där att jag kissade ner mig.

Så se till att inte hamna i samma situation!!

• Lenalena01
    Anonym (Lena) skrev 2014-04-24 14:26:21 följande:
    Hoppas det hjälper och jag önskar så att jag kommit på tanken att ta liknande när jag var tvungen att göra en presentation inför alla på en kurs. Fick sån skräck när jag stod där att jag kissade ner mig. Så se till att inte hamna i samma situation!!

Stackare, visst är det fascinerande att vi är så skräckslagna inför varandra men det är svårt att resonera logiskt med en kropp som befinner sig i panikläge :)
  • Anonym (Lena)
    Lenalena01 skrev 2014-04-24 14:53:29 följande:
    Stackare, visst är det fascinerande att vi är så skräckslagna inför varandra men det är svårt att resonera logiskt med en kropp som befinner sig i panikläge :)

Ja det är faktiskt fascinerande. Undrar vad som ligger bakom. Du kan ju själv försöka föreställa dig hur det var. Kanske onödigt, men jag avbröt faktiskt kursen då och började om nästa termin. Och allt bara för denna skräck. Och att jag inte tänkte på att ta nåt ångestdämpande innan.
  • Anonym (...)
    Anonym (Lena) skrev 2014-04-24 15:37:59 följande:
    Ja det är faktiskt fascinerande. Undrar vad som ligger bakom. Du kan ju själv försöka föreställa dig hur det var. Kanske onödigt, men jag avbröt faktiskt kursen då och började om nästa termin. Och allt bara för denna skräck. Och att jag inte tänkte på att ta nåt ångestdämpande innan.

Det är faktiskt många som hellre dör än pratar inför en stor folkgrupp. Jag hade en lärare som berättade att hon tvingade en elev att hålla föredrag trots att hon sa att hon skulle spy. Hon spydde i papperskorgen men höll föredraget och efteråt tackade hon läraren som "botat" hennes fobi.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (...) skrev 2014-04-25 00:45:56 följande:
    Det är faktiskt många som hellre dör än pratar inför en stor folkgrupp. Jag hade en lärare som berättade att hon tvingade en elev att hålla föredrag trots att hon sa att hon skulle spy. Hon spydde i papperskorgen men höll föredraget och efteråt tackade hon läraren som "botat" hennes fobi.

Jo, det kan ju bli en form av KBT att tvingas utsätta sig för det. För mig blev det närmast värre för då kunde jag dessutom oroa mig för vad som kunde hända. (Tro mig, det var 100 ggr värre än att spy)

Men idag funkar det hyfsat. Jag ogillar fortfarande starkt att tala inför andra men det går.
  • Anonym (scenskräck)

skönt att höra att det finns fler i samma situation :) det är ändå svårt hur mycket man än intalar sig att det faktiskt inte är farligt att faktiskt lyckas lugna sig med det. Tänkte prova en tablett imorgon inför en tenta!

• Anonym (scenskräck)

Kanske ingen som läser mitt svar men jag  måste bara berätta hur det gick......Det gick såååå jäääävla bra!!!!!
    Tog 1 tabl  40 mg på morgonen vid 9 sen tog jag en till innan jag åkte vid 11.30. Kände lite lite pirr av "vanlig" nervositet.
    Redovisningen var kl 13 och gick så bra! jag kan inte fatta att det är sant. Jag skakade inte, fick ingen hjärtklappning och det bästa av allt: jag rodnade inte ens!!!!! har läst annars att det kan vara svårt att komma åt just det problemet med Inderal men för mig funka det!! jag är så lycklig!!!! Det var andra som blev ganska så rosiga om kinderna, och det var helt overkligt att känna at jag var en av dem som var sval och säker!!! jag brukar bli pionröd annars. Rena lyckopillret :)

• Anonym (aylee)

Grattis! Visst är det härligt med medicin som fungerar för oss med scenskräck. Ja använder dem också, tycker det är suveränt med betablockerare. 

Svar på tråden Någon här som äter Inderal mot nervositet, scenskräck??