• Anonym (Anna)

Satsa på karriär eller barn?

Det känns som om jag står i ett vägskäl i mitt liv. Jag fyller snart 25 år, är i en stabil relation och är snart färdig med en lång högskoleutbildning. Jag har en väldigt stor barnlängtan, men det finns vissa saker som håller mig (och min sambo) tillbaka. Med den utbildningen jag har så finns det goda möjligheter att få ett välbetalt och bra jobb, men det kommer att krävas oerhört mycket av mig om jag ska kunna göra en sådan karriär som jag ser framför mig. Alternativet är att skaffa barn och försöka få ett jobb inom den offentliga sektorn som handläggare eller liknande. Om jag väljer den vägen så kommer jag förmodligen inte att kunna göra karriär på samma sätt som om jag väljer att skjuta upp planerna på att skaffa barn och satsar på karriären istället.

Jag är intresserad av att höra om det finns någon "karriärmänniska" här som vill dela med sig av sina erfarenheter. Skaffade du barn först och gjorde karriär sedan eller tvärtom? Om jag bestämmer mig för att skaffa barn väldigt fort efter utbildningen, är det bäst att försöka göra det nu så fort som möjligt eller ska jag skaffa ett jobb och sedan börja försöka skaffa barn?

• Svar på tråden Satsa på karriär eller barn?
  • sextiotalist

Jag är ingen karriärmänniska, men känner flera kvinnor som fixat karriär och barn, men de kvinnorna har fått sina barn efter 30, då de har fått en etablerad plats på arbetsmarknaden.
    En bekant fick arbete som chef under sin graviditet.
    Så mitt tips är att se till att du etablerat dig på arbetsmarknaden, har du inga fertilitetsproblem, så kan du lugnt vänta till 30 innan du skaffar barn.
    Sedan får nog karriären gå på halvfart några år

• Nyfiken gul

du kan kombinera dom två. det ena utesluter ju inte det andra. 

Allt beror på dig själv .  Ni är till att börja med två föräldrar , det finns inget som säger att du måste vara föräldraledig 1½ år.  Det finns många som väljer att vara hemma med bebis max några veckor eller nån månad, under tiden dom ammar sen återvänder dom till sina jobb och pappan tar över resten. 

Och så beror det på vad du får för typ av jobb , vad innebär rent konkret att göra karriär för just dig? Vad innebär det rent praktiskt för dig med tex arbetstider, pendling osv?  Kan du släppa iväg dig själv x antal tuffa timmar på jobbet och veta att sambo sköter barn och markservice under tiden, eller känns det konstigt? 

Denna lösning kräver dock att du och din partner verkligen pratar ihop er och verkligen är överens om denna fördelning. 

En annan aspekt är ju att du fortfarande är ung, du hinner jobba ett par tre år och hinner känna dig för vad karriärsjobb innebär för dig och hur du känner inför detta och du har då också möjligheten att kanske planera ditt jobb och trappa ner och planera för din föräldraledighet och sen kanske återgå till jobbet efter en kort tids ledighet. 

Eller så väntar du ett tag och om barn känns som en större prioritering och mer viktigt än karriären så tar du ett jobb som ger dig en säker föräldrapenning , skaffar barn och senare tar tag i karriären.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Stokke

Mitt råd, sikta på att komma in på arbetsmarknaden och påbörja din karriär.
    Ni kommer hinna med en massa även på det privata planet ex: gifta er, resa, investera i bostad.

• Anonym (går inte)

Går det inte att satsa på både och som kvinna? varför måste du välja? Är det du som kommer / måste ta det största ansvaret för barnet när det kommer?

• viktorjohan

Jag är visserigen man och dessutom över 50. Men just därför har jag perspektiv på livet och karriären. Jag var själv barnledig och hemma med ett handikappat barn ett par år. Jag är nöjd med min karriär ändå idag. Man är yrkesverksam sådär 40 år. Man är småbarnsförälder bara några få år. Du hinner alltså med både ock. Smartast är kanske att etablera sig på arbetsmarknaden först och skaffa barn sen. Men ännu viktigare är att må bra. Annars kommer din karriär ändå gå dåligt liksom du inte blir en så bra förälder som du önskar. Livet består av flera delar som tillsammans bildar en helhet. Det går liksom inte att se de olika delarna var för sig. Känn efter vad du verkligen vill så ordnar sig resten ska du se.

• Mrs Moneybags

Förr eller senare kommer du få kombinera både och, man har barn hemma i ca 20 år så det är bara att välja vilja 20 år du vill spendera på det.

Precis som viktorjohan säger ovan får vissa delar av livet stå tillbaka då och då för andra delar som behöver mer uppmärksamhet. Om du känner att du vill ha barn nu tycker jag du ska skaffa barn nu. Ta ett tryggare och lugnare jobb i några år och satsa hårdare sedan när barnen har börjat skolan eller liknande. 

Man kan få allt man vill ha, men kanske inte samtidigt

• Anonym (ullis)

Jag jobbar som marknadschef på ett företag med ca 1500 anställda. Jag tycker att jag har ett bra jobb och en bra lön (42000 kr).

Jag fick barn vid 33 års ålder, då hade jag pluggat och jobbat i flera år. Nu är jag 36 och har också varit föräldraledig i 2 år.

Man kan kombinera karriär och barn men inte göra allt samtidigt. I ditt fall hade jag valt att jobba först så att du har något att falla tillbaka på efter dina föräldraledigheter, och sen lägga in en högre växel på karriären när barnen är 4-5 år.

• Radhuspinglan

Jag kan inte råda dig. Vill bara säga att jag tycker att du är väldigt klok som inser att det inte blir bra för någon, att satsa på både barn och karriär i samma veva. Jag kommer själv från en karriärsfamilj där föräldrar inte hade tid för sina barn. - Visst, vi var utomlands i en månad varje sommar, alltid i alperna på vintern - men hur kul var det när föräldrarna inte kunde släppa jobbet ens för en dag!? De hade med sig jobbet överallt! Ser jag tillbaka på det nu, så skulle jag nog vilja påstå att ordet "familj" är en total felbenämning av den sörjan jag växte upp i... Jag har facit i hand - pengar, lyx och överflöd är inte allt. Ja, jag tycker som sagt att det är bra att du väljer mellan familj och karriär, och att du redan innan insett att de båda inte går hundraprocentigt hand i hand med varann. :)

• SL1

Hej TS
    Jag skulle råda dig att se till att du har en SGI iaf
    jag är en karriärsmänniska med två barn... jag blev erbjuden ett chefjobb som väntar på mig nu när jag kommer tillbaka från mammaledigheten =) 
    jag tänker att försöker man planera för mkt kring när man ska ha barn kommer det aldrig passa.... så har det iaf varit för mig =) 
    men mitt liv har blivit väldigt mycket enklare eftersom jag haft en SGI baserat på en bra lön

• Anonym (Anna)

Jag vill bara säga tack för alla era kloka ord! Jag känner verkligen att era ord har gett mig vägledning och jag förstår ju att det inte finns något rätt svar på vad jag borde eller inte borde göra. Jag tror inte att karriär utesluter barn men som Radhuspinglan säger känner jag att jag vill kunna vara en närvarande förälder när jag skaffar barn. Lustigt nog blev jag kontaktad av ett företag i veckan som var intresserade av att anställa mig när jag är färdig med utbildningen. Om jag tar jobbet så blir de lite av en kompromiss (karriärmässigt), men samtidigt skulle det vara en bra start. Som det känns nu så siktar jag på att arbeta upp en sgi och sedan på att skaffa barn. Det känns inte som om jag vill/vågar vänta för länge med att börja försöka skaffa barn då man inte kan veta hur lång tid det kommer att ta. Dock känns det lite som om jag är "dum" mot arbetsgivaren om det första jag gör är att skaffa barn, men det måste ju arbetsgivare ha förståelse för! Ha en fin helg alla! :)

Svar på tråden Satsa på karriär eller barn?