• AliceHugo

Diabetes?

Hej. 
    Jag har en dotter som fyller 4 år i sommar. Hon har haft på gräns till för högt blodsocker vid några tillfällen de senaste året och legat på 8-9 i blodsocker. Läkarna har sagt att det kan vara tecken på att hon är på väg att få diabetes eller så är det bara tillfälligt högt. Sen några veckor tillbaka har hon haft ont i magen och klagar varje dag på det. Det sitter inte i hela tiden utan kommer och går, även dagis har sagt ifrån. Sen 5 dagar tillbaka har hon börjat kissa på sig vilket hon aldrig gör. Hon fyller även blöjan till bredden på natten. Hon dricker mycket men det gör hon alltid men tycker inte att det har ökat så där jätte mycket. Hon panik dricker inte, vilket man kan läsa ibland att diabetes barn gör. Vi gick till VC idag för vi trodde att hon hade urinvägsinfektion, hon är även röd i underlivet men hon kliar inte. Ingen urinvägsinfektion och inget socker i urinen däremot hade hon ett blodsocker på 10,6 och detta var 3 timmar efter att hon hade ätit. Så vi ska tillbaka i morgon och ta fastevärde.
    Betyder detta att diabetesen håller på att bryta ut eller kan man tillfälligt ha 10,6 i blodsocker värde? 

• Svar på tråden Diabetes?
  • Mommy1986

Nej, man kan inte ha tillfälligt 10,6. Max gränsvärde för en inte diabetiker går väl på 8 efter att man ätit...?

• Sweet Sofia
    Mommy1986 skrev 2014-04-23 20:50:39 följande:
    Nej, man kan inte ha tillfälligt 10,6. Max gränsvärde för en inte diabetiker går väl på 8 efter att man ätit...?

Jo, man kan tillfälligt ha ett blodsocker på 10,6.

Men för ts dotters del låter inte det särskilt troligt med tanke på de andra syntomen.
  • Mommy1986
    AliceHugo skrev 2014-04-23 20:58:05 följande:

Nä jag misstänkte nästan det Rynkar på näsan

Hoppas det går bra imorgon!
  • AliceHugo

Ja vi får hålla tummarna för det bästa, dock är det fruktansvärt jobbigt när hennes värden pendlar så. Vi är förberedda för det värsta men än finns det hopp. Samtidigt är det jobbigt att se lilltjejen må dåligt. Dom kan ju inte göra något förrens det bryter ut om det nu gör det. Även om 10.6 är högt, så är det ju så högt så att hon behöver insulin som jag har fattat det som. Hon är även varit väldigt trött den sista veckan. Hon somnar mellan 17-17,30 för natten sen får man ändå väcka henne på morgonen. Hon har även sovit middag vissa dagar vilket hon inte har gjort på länge. Tidigare somna hon mellan 19-21 utan att sova middag, så det känns ju som att något är fel. 

• Mommy1986
    AliceHugo skrev 2014-04-23 21:13:57 följande:

Ja vi får hålla tummarna för det bästa, dock är det fruktansvärt jobbigt när hennes värden pendlar så. Vi är förberedda för det värsta men än finns det hopp. Samtidigt är det jobbigt att se lilltjejen må dåligt. Dom kan ju inte göra något förrens det bryter ut om det nu gör det. Även om 10.6 är högt, så är det ju så högt så att hon behöver insulin som jag har fattat det som. Hon är även varit väldigt trött den sista veckan. Hon somnar mellan 17-17,30 för natten sen får man ändå väcka henne på morgonen. Hon har även sovit middag vissa dagar vilket hon inte har gjort på länge. Tidigare somna hon mellan 19-21 utan att sova middag, så det känns ju som att något är fel. 

Diabetes innebär ju ändå inte slutet, men det är jobbigt med diabetes och barn. Mycket att ställa om och lära sig.

Hon lär ju bli mycket piggare när hon väl får insulin, om det då går den vägen.

Bara för mig har det tagit ett tag att lära mig om diabetes när jag lever med en diabetiker.
  • tiiinann

Hej. När dom tog och kollade blodsockret och det låg på 10,6 kolla dom då inte med en ketonsticka i urinen? När vi kom in med vår son hade han ett blodsocker på 13 och fullt utslag på ketonstickan. Håller tummar och tår för att det inte är något. Och lova att berätta hur det går i morgon. Du får gärna skicka till mig om du undrar över något med diabetes. Min son har haft typ1 sen 2 år tillbaka och han var 3 år när det bröt ut på honom. Önskar er all lycka till!

• Mommy1986
    tiiinann skrev 2014-04-23 21:20:38 följande:

Hej. När dom tog och kollade blodsockret och det låg på 10,6 kolla dom då inte med en ketonsticka i urinen? När vi kom in med vår son hade han ett blodsocker på 13 och fullt utslag på ketonstickan. Håller tummar och tår för att det inte är något. Och lova att berätta hur det går i morgon. Du får gärna skicka till mig om du undrar över något med diabetes. Min son har haft typ1 sen 2 år tillbaka och han var 3 år när det bröt ut på honom. Önskar er all lycka till!

Men det känner man ju på andedräkten också om det luktar aceton?

Lämpligt att du kom hit. :) hur har det varit för er?
  • tiiinann

Jag kände inte det, och kan fortfarande inte känna acetonlukten när vi te.x haft magsjuka och det har blivit insulinbrist så han fått höga ketonvärde..
    Hur det har varit? Jo då det har varit mycket att lära, ett helvete ibland och stor omställning men överlag så är det bra. Man lär sig att leva med diabetes. Även om jag önskar att han slapp denna sjukdom..

• Sweet Sofia
    Mommy1986 skrev 2014-04-23 21:23:53 följande:
    Men det känner man ju på andedräkten också om det luktar aceton?

Lämpligt att du kom hit. :) hur har det varit för er?

Inte alltid mam känner acetonlukt.
  • Mommy1986
    tiiinann skrev 2014-04-23 21:30:06 följande:

Jag kände inte det, och kan fortfarande inte känna acetonlukten när vi te.x haft magsjuka och det har blivit insulinbrist så han fått höga ketonvärde..
    Hur det har varit? Jo då det har varit mycket att lära, ett helvete ibland och stor omställning men överlag så är det bra. Man lär sig att leva med diabetes. Även om jag önskar att han slapp denna sjukdom..

Har han både lång och korttidsverkande?

Jo, diabetes suger på många sätt, men som du skriver man lär sig leva med det.

Men just barn och diabetes känns bara orättvist......
  • AliceHugo

Idag visade fasteprovet 5,2 vilket är helt normalt ju. Jag blir inte riktigt klok på hennes blodsockervärden, de hoppar verkligen hit och dit Rynkar på näsan Men skönt att det inte var något idag, vi ska ta om provet om någon vecka. Jag är dock orolig för att det ändå är början på diabetes och att inslulinproduktionen bara hoppar, ibland bra och ibland dålig. Men så kanske det inte fungerar? Dock står det på många ställen att barn ofta insjuknar snabbt typ under några dagar, så kanske det inte är något ändå och utan bara jag som är nojig. 

• Sweet Sofia
    AliceHugo skrev 2014-04-24 09:39:13 följande:
    Idag visade fasteprovet 5,2 vilket är helt normalt ju. Jag blir inte riktigt klok på hennes blodsockervärden, de hoppar verkligen hit och dit  Men skönt att det inte var något idag, vi ska ta om provet om någon vecka. Jag är dock orolig för att det ändå är början på diabetes och att inslulinproduktionen bara hoppar, ibland bra och ibland dålig. Men så kanske det inte fungerar? Dock står det på många ställen att barn ofta insjuknar snabbt typ under några dagar, så kanske det inte är något ändå och utan bara jag som är nojig. 

Hon kan ju vara känslig mot kolhydrater och få högt blodsocker. Vanligt det med.
  • tiiinann

Så skönt att det inte va nått. Har tänkt på er idag och undrat hur det gått. Verkligen så skönt att höra att allt var bra :)

• Äppelpaj80

Skönt att läsa att fastesockret var så lågt. Om jag var du och orolig skulle jag köpa hem en bs-mätare. Finns att köpa för någon 100 lapp på apoteken, då kan du själv mäta kanske 1 g i veckan både fastevärden och efter middag för att se om det skiftar.

Svar på tråden Diabetes?