• Trött styvförälder

Trött på att vara styvförälder..

Jag känner att jag tröttnat på att vara styvförälder till två vuxna (?) styvbarn (21 o 25 år gamla).. Trött på att förväntas stå ständigt till förfogande när det gäller att lösa boproblem, flyttar till o från studentlägenheter eller ställa mitt hem till förfogande när styvbarnen plötsligt sagt upp sitt eget boende och bestämmer sig för att flytta hem till sin mamma och mig (vi har bott i en liten trea och har nu precis flyttat till en lite större trerumsvilla). Självklart är de välkomna att komma och hälsa på och sova över nån vecka eller två men när de bestämmer sig för att flytta in mer eller mindre permanent, eller när de vill ha hjälp med att flytta möbler o annat förväntar jag mig att åtminstone tillfrågas innan om det passar mig både tidsmässigt och praktiskt, inte bara mötas av ett surt och anklagande "det angår inte dig". Jag älskar deras mor men kan tyvärr inte känna detsamma för hennes barn. Barnen har haft en tuff uppväxt av olika skäl och har haft svårt att finna sig tillrätta och är svåra att få kontakt med. Sonen, som är yngst. ska nu flytta hem till oss och bo här ett par månader. Precis nyinflyttade som vi är försöker vi fortfarande att komma iordning med en hel del att fixa och jag känner bara att jag inte orkar ordna hans flytt också. Leder till gräl med min sambo (som väl i och för sig hade kunnat minskas om jag åtminstone blivit tillfrågad innan de bestämde att han skulle flytta hem  och de sa upp hans nuvarande boende). Styvsonen är irriterad över att jag säger att jag förväntar mig att han fixar packning av sina saker själv liksom flyttstädning av nuvarande lägenhet plus att han måste lösa frågan vart han ska göra av sin nuvarande möbler, han förväntar sig att det ska lösas av mig och hans mamma och hans mamma tror att det löser sig själv ( d v s att jag ska fixa det). Och min sambo blir irriterad på att jag inte tycker det här är helt ok och tycker att jag måste anstränga mig lite för att skapa en bra relation med hennes barn.

Själv kan jag ju tycka att hennes barn kanske kunde ha erbjudit sig att på nåt sätt hjälpa till vid våran egen flytt men att nåt sånt skulle ske existerar inte i deras tankevärld. Samma sak om man ber barnen att plocka undan disk eller städa efter sig om de är på besök, sura miner och smällande i dörrar för att de ska behöva göra sånt.

Tycker det svåra med styvförälderrollen är att man förväntas stå till förfogande för hjälp som kan behövas men man har noll rätt att sätta upp vilka regler som gäller. För mig är det självklart att man inför större beslut som att t ex säga upp sitt boende för att flytta hem kollar att det funkar både tidsmässigt och praktiskt så att man kan hitta en lösning tillsammans och inte bara ställs inför fullbordat faktum och skall anpassa sig efter det. Men man upptäcker att värderingar och tankesätt kan vara helt olika hos sina styvbarn jfrt med en själv. Med egna, biologiska barn finns möjligheten att påverka själv medans det med styvbarn känns som att man bara ska stå till förfogande men utan rätt till egna synpunkter. Svårt också när moden har skuldkänslor för att hon skilt sig och brutit upp från familjen och därför vill kompensera genom att alltid gå sina barns viljor till mötes och livrädd för att ställa några krav på att de skall sköta ens de mest basala sakerna i livet själv som t ex städning.

Som sagt, trött nu!

• Svar på tråden Trött på att vara styvförälder..
  • Sophia85

Jag förstår dig!

Dock känner jag inte att du behöver egentligen tänka likadant som dina "bonusbarn". Det är din man/sambo som du ska kunna föra en dialog med och dela tankesätt med. Han borde självklart frågat dig först om vad du tycker och snackat ihop er. Det känns som att han "fryser ut dig" när det passar men sen förväntar sig att du ska vara förståelig? Det går inte riktigt ihop. Tar han egna beslut får han även stå för sitt kast. Tills han lär sig att respektera dig som sin partner. Det spelar ingen roll om det hade varit ett gemensamt barn som flyttat in (tycker jag) utan det är själva grejen att ni ska ha kommunikation! Komma fram till saker tillsammans. Och det är han som bär på största ansvaret för sina barn. Inte du! Och om deras mamma tror att det löser av sig självt så ja... då får hon märka att det inte är så! Men kraven måste du sätta på din sambo/man. Han är egentligen länken mellan dig och hans barn i tuffa beslut. Du ska inte behöva ta fighten direkt med hans ungar för att det är ett tydligt recept på misslyckande! Dom kommer inte att tycka om dig! Det borde komma från honom att dom ska hjälpa till, städa osv. Och du ska kunna backa up honom! Inte tvärtom. Eller inte alls...Det är tufft att vara bonusförälder! Jag vet det...

• Bestemor

De är ju vuxna.

Vill du ha en förändring så backa och låt sonen fixa flytten själv.

Ingen kan behandla dig sämre än vad du tillåter dem att göra.

• FrökenKanSjälv

Det är ju helt absurt att din sambo inte ens kollar med dig innan hennes vuxna barn flyttar in i ert gemensamma hus!!

Jag utgår ifrån att ni har valt ett hus som passar för er att bo två vuxna i, dvs ni har lagom utrymme för er två. Att då flytta in en extra vuxen gör stor skillnad i livskvaliteten. Jag som bioförälder tycker att det är självklart att diskutera en sån stor förändring med min sambo innan beslutet tas!

Jag föreslår att du sätter dig ner med din sambo och förklarar för henne att när sonen flyttar in kommer utgifter (hus, el, försäkring, mat, hygien) och hushållsarbete delas upp på tre delar. Sen är det upp till henne om hon vill betala och arbeta för två av de delarna eller om hon vill tvinga sin son att stå för sin tredjedel.

Och du ska naturligtvis inte hjälpa till med flytten, det kan sonen fixa själv med hjälp av kompisar.

• cremedelacreme

Hade min man låtit sin vuxna dotter flytta in hos oss utan att diskutera det med mig först hade han fått höra både det ena och det andra och sen ev fått bo i huset själv med sin dotter. Jag känner ingen samhörighet med en man som inte respekterar att jag vill vara med och bestämma om min bo-miljö.

Därutöver har dottern fått lära sig, kanske den hårda vägen, att beslut fattade av henne får hon hantera eller fråga snällt, hon kan varken förvänta sig eller kräva att pappa ska komma och städa efter henne i all oändlighet.

Dags att lära sonen om att ta eget ansvar? Stå på dig tycker jag.

• Radhuspinglan

Hade det varit kärnfamiljen så hade han förmodligen aldrig nekats att komma hem. Fast givetvis måste man ju fråga innan man klampar in, samt följa de regler som finns i huset, vara extremt hjälpsam och anpassa sig till de som bor och äger hushållet.

• Sophia85
    Radhuspinglan skrev 2014-04-26 07:47:21 följande:
    Hade det varit kärnfamiljen så hade han förmodligen aldrig nekats att komma hem. Fast givetvis måste man ju fråga innan man klampar in, samt följa de regler som finns i huset, vara extremt hjälpsam och anpassa sig till de som bor och äger hushållet.
    Hade det varit kärnfamiljen så hade man fortfarande fått "informera" sin man/hustru, barnets pappa/mamma att hen tänkt flytta hem igen. Tror inte det är något man hade nekat "barnet" oavsett familjesituation. Ibland är det inte VAD det handlar om utan mer HUR man säger det. I det här fallet inte säger alls, tyvärr...
  • Radhuspinglan
    Sophia85 skrev 2014-04-28 09:36:29 följande:
    Hade det varit kärnfamiljen så hade man fortfarande fått "informera" sin man/hustru, barnets pappa/mamma att hen tänkt flytta hem igen. Tror inte det är något man hade nekat "barnet" oavsett familjesituation. Ibland är det inte VAD det handlar om utan mer HUR man säger det. I det här fallet inte säger alls, tyvärr...

Det är klart att de vuxna som bor i och äger hushållet, båda skall informeras om eventuell inackordering. Även hemmaboende barn, eller annan inneboende, skall informeras. Det säger ju sig självt.
  • Sophia85
    Radhuspinglan skrev 2014-04-28 10:52:15 följande:

Det är klart att de vuxna som bor i och äger hushållet, båda skall informeras om eventuell inackordering. Även hemmaboende barn, eller annan inneboende, skall informeras. Det säger ju sig självt.
Svar på tråden Trött på att vara styvförälder..