Inlägg från: Subliminal |Visa alla inlägg
  • Subliminal

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Hej TS,
    Nu är det ungefär, 1,5 år sedan jag skrev min C-uppsats, men jag har nyligen haft en metodkurs på mitt masterprogram, så lite kommer jag väl ihåg. :)

Det låter som att du måste ta tag i din handledare. Det verkar uppenbarligen som att han inte är tillräckligt engagerad i ditt uppsatsskrivande för att hjälpa dig rätt. Som flera skriver här, så har du otroligt ont om tid, och jag skulle nog rekommendera dig att gå upp med din uppsats vid nästa tillfälle istället (vilket antagligen blir till hösten).

En enkätstudie kan gå relativt snabbt att analysera om du är väl insatt i SPSS (eller vilket analysprogram du vill använda) och har fått in all data. Du har varken data eller verkar insatt i hur statistik analyseras, så därför skulle jag rekommendera dig att antingen skjuta upp när du ska gå upp med din uppsats, eller byta metod. Jag upplever att det oftast är enklare att genomföra en kvalitativ studie med intervjuer på C-nivå, eftersom det sällan verkar vara så att man behöver genomföra fler än 10 stycken intervjuer. I ditt fall har du ju också problemet att du inte har någon möjlighet att nå ut till Sveriges befolkning som tillhör de åldrarna du har specificerat. SPSS-akuten är förövrigt ett hjälpmedel som jag tycker är mycket användbart när det kommer till SPSS och analys. :)

Har du möjlighet att begränsa din studie? Nu vet jag inte vad det är du ska undersöka, men det är t.ex. vanligt att man begränsar sig till en organisation eller till en ännu mindre grupp än så. Det är trots allt bara en C-uppsats, och den är endast 15hp. Jag misstänker att du inte har tillräckligt med resurser för att kunna genomföra en sådan här omfattande enkätstudie, varken när det kommer till pengar eller tid. Jag tycker också att det är konstigt att din handledare inte har påpekat att din studie är alldeles för stort. Den påminner snarare om något som SCB skulle skicka ut.

Vårt upplägg gällande metodkapitlet under C-uppsatsen var sådant att det dels skrevs i ett annat tempus än resten av uppsatsen, eftersom det handlade om hur du genomfört studien. Metodkapitlet skrevs också löpande i vårt fall, eftersom det ska innehålla hela studien - från start till målgång, så att säga. Det är ganska svårt att förklara hur analysen har genomförts om man inte har skickat ut sina enkäter/gjort sina intervjuer ännu. Detta verkar dock vara olika beroende på universitet och inom vilket område du läser. Min uppsats hade en organisationssociologisk inriktning, så dessa hållpunkter är med största sannolikhet inget som gäller för alla.

Som sagt, ta tag i din handledare, alternativt be om att få en ny. Det verkar inte som att han har intresset att handleda dig i din uppsats.

• Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:33:22 följande:
    Men om de gör det och jag för in diagram och allt i arbetet/bilagorna och analyserar dem?
    Du kommer ju ändå behöva förklara vad du har gjort och varför. Risken är också att du får frågor om detta på din opponering och det skapar nog lite misstanke om du inte kan svara.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:41:13 följande:
    Nää?
    Jo, det brukar man behöva göra. Analysarbetet ska beskrivas.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:37:36 följande:
    Jag menar om de gör korsdiagram och sånt och jag analyserar dem?
    Men du kommer behöva förklara varför du har valt att göra korsdiagram, vad de säger, hur du har gjort korsdiagrammen, etc.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:44:17 följande:
    Ja, jag menade att de gör korsdiagrammen,tabellerna osv. och jag själv analyserar dem,berättar varför jag gjort dem och sånt.
    Men om du vet hur du ska göra diagrammen, så kan du ju lika gärna göra dem själv? Det är ju inte att göra själva diagrammen och testerna i SPSS som tar tid, utan analysarbetet.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:45:55 följande:
    Du menar väl inte att man beskriver vilka funktioner man använt i Excel eller ett annat program för att skapa diagrammen? För att det var inte det jag sett i andras uppsatser. Utan man utgår från de färdiga diagrammen och analyserar och kommenterar dem.
    Nu skrev jag en kvalitativ C-uppsats, men i min B-uppsats var det en obligatorisk kvantitativ del. Nej, vi behövde inte skriva exakt vilka knappar vi hade tryckt på i SPSS, men vi behövde förklara vilka variabler vi tagit, och varför, etc. Det kan ju dock ha ändrats till C-nivå, men jag vet inte säkert! Jag skulle åtminstone inte riskera det, för att sedan kanske råka i trubbel för det senare.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:47:57 följande:
    Ja, det är det som är problemet att jag inte kan göra diagrammen. Jag kan dock kommentera dem, utläsa mönster osv.
    Därför tänkte jag att om det är det som är det viktigaste (analysarbetet) kan jag ta hjälp med att göra själva diagrammen?
    Jag känner mig väldigt tveksam. Du borde i så fall rådfråga din handledare om det är OK att göra så, annars får du helt enkelt sätta dig in i hur man göra sådana tester och diagram som du vill göra i din studie. Som sagt, SPSS-akuten är guld för det, och väldigt pedagogisk. Eftersom du ändå bör ha vetat att du ska göra en kvantitativ studie i ungefär en månad nu, så har du ju haft tid att sätta dig in i hur man gör kvantitativa analyser och tester. Som sagt, att trycka på knapparna är sällan det svåraste och det brukar finnas många bra guider på nätet. Det komplicerade brukar vara att läsa ut svaren du får.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:49:05 följande:
    Ja, jag vet vilka variabler jag vill undersöka och se samband mellan och kan förklara varför,det är just kodning och diagram jag inte kan utföra.
    Kodning tvivlar jag på att du behöver göra i någon större utsträckning, eftersom du har en enkät. Det mesta bör redan vara kodat. Om du kan analysera och förstå resultatet av diagram och tester, så är ju det mest komplicerade avklarat. Speciellt om du också vet vilka tester du vill göra, eftersom det då brukar vara lätt att googla fram hur dessa ska göras. :)
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 12:57:52 följande:
    Ok tack så mycket.. Det är just detta jag tycker är svårast, vi har aldrig kodat eller gjort diagramm och liknande själva men när jag väl har de färdiga diagrammen är det inga problem att se samband och analysera dem.
    Jag förstår absolut vad du menar! Jag är inget fan av kvantitativ metod själv, just för att jag inte tycker att statistik är speciellt roligt. Det har väl att göra med mitt val av område att studera, också. :) I ditt fall skulle jag dock rekommendera spssakuten.wordpress.com/ som verkligen är toppen! Du kan söka på vilken analys du vill göra, och så kommer det upp en jättebra förklaring på hur detta görs. Självklart behöver du först ha lagt in dina resultat i SPSS, men det brukar inte vara så komplicerat. Det finns också böcker som förklarar SPSS bra, om jag inte minns fel. Jag tippar på att det också finns bra guider för excel om du hellre vill använda det!

Jag vet inte inom vilket område du studerar, men annars tycker jag att Alan Brymans bok "social research methods" är bra när det kommer till kvantiativ metod. Den förklarar superbra! Vi använde den i vår metodkurs på avancerad nivå, så det borde fungera bra för dig, förutsatt att du läser något samhällsvetenskapligt ämne, då. Jag vet inte hur bra den funkar annars. Du kan ju dock dubbelkolla med din handledare om han har ett tips på någon.
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 13:08:59 följande:
    Så tråkigt och konstigt att vi inte haft såna kurser under utbildningen! Rynkar på näsan Problemet är nu att jag inte har så mycket tid kvar som också många här påpekade och jag vill bli klar denna termin därför vet jag inte om jag kommer att hinna lära mig hur man jobbar i statistik programmet och utföra allt arbete själv. Och om jag kan ta hjälp med detta, kommer jag gärna göra det..
    Jag skulle nog ändå råda dig att gå upp med uppsatsen vid nästa tillfälle, om det så är i höst. Din C-uppsats är ändå en väldigt viktig del av din utbildning och även om det är slitigt och kämpigt, så skulle jag råda dig att göra den ordentligt. Jag skulle också råda dig att be om en ny handledare, för du borde nästan hålla på med analysen nu. Har du dessutom inte ens gjort en enkät tror jag att det är så gott som omöjligt för dig att hinna klart till slutet av maj. Din handledare verkar framförallt vara problemet i detta, eftersom han inte har gjort upp en tidsplan som ser ut att stämma överens med kursens omfattning. Vad har han planerat att du skulle göra under den månaden som gått av uppsatskursen?
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-26 13:26:00 följande:
    Eller du menade väl förra månaden...inledning, problematisering och kapitlet med tidigare forskning skulle vi göra under tiden.
    Du borde ändå kunna klaga hos programansvarige, eller kursansvarige och säga att din handledare inte ger dig den hjälp du behöver, och visa upp vad du har fått instruktioner att göra såhär långt, och förklara att du inser nu att du inte kommer att hinna om det ska fortsätta såhär. Trots att ni bara har rätt till handledare under terminen när ni börjat skriva uppsatsen, så är det självklart din rättighet att få en handledare som är intresserad och ger dig stöd. Han borde ha sagt ifrån redan när du förklarade att flera miljoner människor var din målgrupp, exempelvis. Förhoppningsvis kan du få byta handledare och så kan de göra ett undantag för dig när det kommer till rutinen gällande handledare när ni börjar. Det är ju inte meningen att du ska få underkänt på kursen för att din handledare inte gör sitt jobb. Det är svårt att skriva uppsats och det är ju därför ni får en handledare som vet hur det görs bäst. Så hör av dig till programansvarige/kursansvarige och fråga hur du ska göra. De kan inte heller tycka att det är rimligt att du ska börja på metodkapitlet NU, när du har ungefär 4 veckor kvar. Speciellt eftersom du inte heller har skickat ut din enkät, vilken du nästan borde ha fått tillbaka nu för att ha en chans att kunna analysera ordentligt.

jag förstår verkligen att det här känns jättetufft att höra. Det sista man vill är ju att inte klara uppsatsen, eftersom det är en sådan tung kurs. Men det händer många! Försök fokusera på att du vill göra den ordentligt och göra dig rättvisa, för det här är en så viktig del i din utbildning.
  • Subliminal
    Fjärilslarv skrev 2014-04-26 20:49:20 följande:
    eller så köper man den på svenska där den heter samhällsvetenskapliga metoder ;) vi har den, jättebra!

Jag tycker personligen att den engelska är bättre, men det beror såklart lite på hur bekväm man är med engelska :)
  • Subliminal
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-27 11:12:14 följande:
    Hur detaljerat motiverar man sitt val av metod? Jag håller på och skriver hur jag tänkte när jag utvärderade de olika alternativen-för- och nackdelar och mitt resonemang är väldigt omfattande. Är det onödigt? Räcker det att bara fokusera på för- och nackdelar av den valda metoden (webbenkät) eller ska jag skriva om hur jag hade tänkt när jag utvärderade de andra också?
    Jag har för mig att vi var rätt detaljerade. Det bästa är nog om du kikar på hur andra har skrivit sina metodkapitel och ser ungefär hur omfattande de har varit. Gällande de alternativ som du har valt bort, så sa i alla fall vår handledare att vi skulle motivera varför vi valt den metod vi valt, inte tala om varför vi inte valt en annan. Det är nog kanske helt individuellt för olika handledare, dock.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?