Inlägg från: Anonym (metodkapitel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Fjärilslarv skrev 2014-04-26 12:32:23 följande:
    njae du ska ju göra det själv.
    Men om de gör det och jag för in diagram och allt i arbetet/bilagorna och analyserar dem?
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:36:46 följande:
    Du kommer ju ändå behöva förklara vad du har gjort och varför. Risken är också att du får frågor om detta på din opponering och det skapar nog lite misstanke om du inte kan svara.
    Jag menar om de gör korsdiagram och sånt och jag analyserar dem?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-26 12:40:31 följande:
    njae du kommer behöva förklara hur du gjort i detalj i t ex spss. 
    Nää?
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:41:58 följande:
    Jo, det brukar man behöva göra. Analysarbetet ska beskrivas.
    I själva arbetet?
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:43:09 följande:
    Men du kommer behöva förklara varför du har valt att göra korsdiagram, vad de säger, hur du har gjort korsdiagrammen, etc.
    Ja, jag menade att de gör korsdiagrammen,tabellerna osv. och jag själv analyserar dem,berättar varför jag gjort dem och sånt.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:43:21 följande:
    Jajemän!
    Du menar väl inte att man beskriver vilka funktioner man använt i Excel eller ett annat program för att skapa diagrammen? För att det var inte det jag sett i andras uppsatser. Utan man utgår från de färdiga diagrammen och analyserar och kommenterar dem.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:46:05 följande:
    Men om du vet hur du ska göra diagrammen, så kan du ju lika gärna göra dem själv? Det är ju inte att göra själva diagrammen och testerna i SPSS som tar tid, utan analysarbetet.
    Ja, det är det som är problemet att jag inte kan göra diagrammen. Jag kan dock kommentera dem, utläsa mönster osv.
    Därför tänkte jag att om det är det som är det viktigaste (analysarbetet) kan jag ta hjälp med att göra själva diagrammen?
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:47:43 följande:
    Nu skrev jag en kvalitativ C-uppsats, men i min B-uppsats var det en obligatorisk kvantitativ del. Nej, vi behövde inte skriva exakt vilka knappar vi hade tryckt på i SPSS, men vi behövde förklara vilka variabler vi tagit, och varför, etc. Det kan ju dock ha ändrats till C-nivå, men jag vet inte säkert! Jag skulle åtminstone inte riskera det, för att sedan kanske råka i trubbel för det senare.
    Ja, jag vet vilka variabler jag vill undersöka och se samband mellan och kan förklara varför,det är just kodning och diagram jag inte kan utföra.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 12:53:47 följande:
    Kodning tvivlar jag på att du behöver göra i någon större utsträckning, eftersom du har en enkät. Det mesta bör redan vara kodat. Om du kan analysera och förstå resultatet av diagram och tester, så är ju det mest komplicerade avklarat. Speciellt om du också vet vilka tester du vill göra, eftersom det då brukar vara lätt att googla fram hur dessa ska göras. :)
    Ok tack så mycket.. Det är just detta jag tycker är svårast, vi har aldrig kodat eller gjort diagramm och liknande själva men när jag väl har de färdiga diagrammen är det inga problem att se samband och analysera dem.
  • Anonym (metodkapitel)
    Subliminal skrev 2014-04-26 13:05:08 följande:
    Jag förstår absolut vad du menar! Jag är inget fan av kvantitativ metod själv, just för att jag inte tycker att statistik är speciellt roligt. Det har väl att göra med mitt val av område att studera, också. :) I ditt fall skulle jag dock rekommendera spssakuten.wordpress.com/ som verkligen är toppen! Du kan söka på vilken analys du vill göra, och så kommer det upp en jättebra förklaring på hur detta görs. Självklart behöver du först ha lagt in dina resultat i SPSS, men det brukar inte vara så komplicerat. Det finns också böcker som förklarar SPSS bra, om jag inte minns fel. Jag tippar på att det också finns bra guider för excel om du hellre vill använda det!

Jag vet inte inom vilket område du studerar, men annars tycker jag att Alan Brymans bok "social research methods" är bra när det kommer till kvantiativ metod. Den förklarar superbra! Vi använde den i vår metodkurs på avancerad nivå, så det borde fungera bra för dig, förutsatt att du läser något samhällsvetenskapligt ämne, då. Jag vet inte hur bra den funkar annars. Du kan ju dock dubbelkolla med din handledare om han har ett tips på någon.
    Så tråkigt och konstigt att vi inte haft såna kurser under utbildningen! Rynkar på näsan Problemet är nu att jag inte har så mycket tid kvar som också många här påpekade och jag vill bli klar denna termin därför vet jag inte om jag kommer att hinna lära mig hur man jobbar i statistik programmet och utföra allt arbete själv. Och om jag kan ta hjälp med detta, kommer jag gärna göra det..
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?