Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-03 19:39:43 följande:
    Jag läste att man bara kan visa ett samband mellan variablerna men kan inte säga att just en viss variabel orsakar t.ex ett visst beteende. I min frågeställning letar jag just efter "orsak", anledningar till ett visst beteende. Betyder det då att jag inte kan skriva att detta beteende orsakas av dessa variabler även om jag hittar samband?
    det enklaste är väl att se på sambandet om det är positivt eller negativt.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-03 19:49:58 följande:
    Hur ser man det?
    Om jag t.ex observerar ett stort antal observationer hos högutbildade och ett litet antal lågutbildade, kan jag dra slutsatsen att låg utbildning bidrar till att man låter bli att göra X? Nu finns det andra variabler än utbildning, men bara som exempel...
    du kollar sambandet mellan variablerna i någon form av statistikprogram Foten i munnen
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-03 21:31:49 följande:
    Jag har flera frågor ifall någon orkar svara. Glad
    Hur omfattande ska resultat/analysdelen vara? Antal sidor, ord osv.?
    Varför är kodning nödvändig om man kan räkna antalet observationer genom t.ex Excel? Jag menar att det spelar ju ingen roll om det står man eller 1 eller? Så varför behövs kodning överhuvudtaget?
    Läs valfri statitikbok....
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-03 21:45:30 följande:
    Ska jag behöva läsa en hel bok för att få svar på de frågorna menar du?
    Ehm ja det är ganska invecklat...
  • Fjärilslarv

statistisk verktygslåda har vi haft som kurslitteratur i alla våra metodkurser. 

• Fjärilslarv
    Anonym (docent) skrev 2014-05-04 06:00:00 följande:
    Här illustreras hur nergånget svenskt utbildningsväsende är nuförtiden. Flumskolan i kombination med den politiska iden att "alla ska gå på universitetet"  ger tyvärr studenter som inte håller någon kvalitet alls. Det har blivit värre och värre för varje år. Så slutar det med resonemang som "om jag får för låg svarsfrekvens så kan jag ju bara ljuga om hur många enkäter jag skickade ut och då blir ju svarsfrekvensen bra". 

Att du hittat uppsatser med excel sheets och stapeldiagram som blivit godkända är inte en signal om att detta räcker för godkänt utan en signal om att den högre utbildningen i Sverige också är ett Pisa-haveri. Förstår du inte att det är dina kunskaper som är värda något, inte examenspappret? Det kostar 1.50kr + lite bläck. 

Gör rätt mot dig själv: skjut upp uppsatsen till hösten. Läs en metodkurs. Skaffa dig kunskaperna. Börja om med undersökningen. Gör rätt. Var stolt över ett bra arbete när julen kommer. 
    jag måste bara få flika in att vi har jättehöga krav på oss på våra c- uppsatser nu. inget flum här inte, våra lärare är inte nådiga där (dock är det väldigt trevliga på andra vis).
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-04 18:26:21 följande:
    Jag har sett ibland att folk postar länkar till sina studentundersökningar här på FL. Då borde det fungera som metod? Eller så ljuger de om hur de har gjort inför handledare och opponenter?
    Som datainsamlingsmetod så fungerar en webenkät ja. men sen måste du ju analysera osv utifrån någon form av vetenskapsteori, gärna två.
  • Fjärilslarv

men du har ju litteraturgranskningen också, det är också en datainsamlingsmetod...

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-04 15:11:51 följande:
    Hade ni flera?
    ja vi har haft flera böcker i våra teori- och metodkurser....
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-13 18:12:45 följande:
    Japp.
    vad grundar du det på?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-13 19:55:07 följande:
    Vill du ha en motivering?
    ja.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-13 20:10:01 följande:
    Det får du inte.
    nehepp.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?