Inlägg från: Anonym (metodkapitel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Fjärilslarv skrev 2014-05-03 19:44:27 följande:
    det enklaste är väl att se på sambandet om det är positivt eller negativt.
    Hur ser man det?
    Om jag t.ex observerar ett stort antal observationer hos högutbildade och ett litet antal lågutbildade, kan jag dra slutsatsen att låg utbildning bidrar till att man låter bli att göra X? Nu finns det andra variabler än utbildning, men bara som exempel...
  • Anonym (metodkapitel)

Ett stort antal respondenter anger att de har dåliga kunskaper inom ett visst område. Samtidigt observerar man att de låter bli att göra X. Kan man inte direkt dra slutsatsen att dåliga kunskaper är orsaken till att man låter bli att göra X? Varför behövs andra tester?

• Anonym (metodkapitel)
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-05-03 19:57:40 följande:
    Ett stort antal respondenter anger att de har dåliga kunskaper inom ett visst område. Samtidigt observerar man att de låter bli att göra X. Kan man inte direkt dra slutsatsen att dåliga kunskaper är orsaken till att man låter bli att göra X? Varför behövs andra tester?
    Glömde skriva att X ingår i detta område som de anger att de har dålig kunskap om.
  • Anonym (metodkapitel)

Ok, jag skrev fel. Såg just att frågan i problemformuleringen är: "Vilka faktorer påverkar...?" och inte "vad är anledningen" som jag skrev först.

• Anonym (metodkapitel)
    Anonym (academia) skrev 2014-05-03 20:13:39 följande:
    Fast det beror ändå på hur sambandet ser ut, om du kan säga någonting om vad som "påverkar" någonting annat. Det kan inte vi veta här, eftersom vi inte vet vad du har frågat efter.
    T.ex om man observerar X hos höginkomsttagare medan låginkomsttagare låter bli att göra X. Påverkar inkomsten X?
  • Anonym (metodkapitel)
    Anonym (academia) skrev 2014-05-03 20:17:19 följande:
    Men du vet ju inte om det är inkomsten som påverkar X, det kan vara någonting helt annat som påverkar X, som råkar sammanfalla med olika inkomstgrupper. Kan du inte vara mer specifik om vad du undersöker?
    Det handlar om ett visst investeringsbeslut.
  • Anonym (metodkapitel)

Om man då ser ett mönster i en viss åldersgrupp, t.ex. att unga (20-25 år) tenderar att göra X för att... (och hitta förklaringen i någon av teorierna som man använder). Alltså inte säga att ålder påverkar utan att man observerat detta beteende i en viss åldersgrupp och förklaringen är ... (teorin).

• Anonym (metodkapitel)
    Anonym (academia) skrev 2014-05-03 20:29:15 följande:
    Jag tänker också att vill du veta ifall det är inkomsten som påverkar investeringsbeslutet får du ställa den frågan till deltagarna.
    Kan jag säga att jag observerat att höginkomsttagare gör X i större utsträckning än låginkomsttagare och sedan förklara detta med hjälp av någon teori. Alltså att hitta förklaringen i någon teori och inte bara säga-inkomsten påverkar?
  • Anonym (metodkapitel)

Och inte bara inkomsten förstås, även andra variabler, detta var bara som exempel..

• Anonym (metodkapitel)

Jag har flera frågor ifall någon orkar svara. Glad
    Hur omfattande ska resultat/analysdelen vara? Antal sidor, ord osv.?
    Varför är kodning nödvändig om man kan räkna antalet observationer genom t.ex Excel? Jag menar att det spelar ju ingen roll om det står man eller 1 eller? Så varför behövs kodning överhuvudtaget?

Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?