Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

alltså ts så som ditt upplägg är så finns det inte en chans att du kommer att få godkänt på din uppsats när du inte kan basic- grejjerna. det går inte.

• Fjärilslarv
    Anonym (Fast...) skrev 2014-04-24 18:42:50 följande:

Givetvis måste man inte använda ett statistikprogram om man inte vill det. Det går alldeles utmärkt att analysera och beräkna själv...
    1) varför skriver du samma svar två gånger?
    2) Ja det finns formler, men eftersom ts inte verkar ha koll på läget alls så blir det nog svårt att räkna ut allt utan program.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:43:02 följande:
    Men jag har sett uppsatser med diagrammer från excel. Och ingen skriver om p-värde och liknande, varför?
    De kanske har gjort en kvalitativ metod. annars verkar det konstigt att de skulle gå g ändå, du måste ju räkna ut signifikansen.
  • Fjärilslarv

och ts jag tycker att du ska vara mer orolig för hur ska få ut din enkät och svar på den i tid. tänk på att din handledare säkert måste ha din uppsats någon vecka innan ert slutdatum.

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:47:19 följande:
    Får jag fråga, eftersom du verkar ha koll, hur lång tid tar det att koda osv.? Alltså hur lång tid får jag räkna med att jag behöver efter att jag fått svaren?
    beror på hur många respondenter du har, men säg att du har ca 40-50 st och de ska läggas in i spss utan fel, det tar minst ett par dagar om inte mer, men sen kommer ju analysen också och det tar väl ett par dagar och ska du ju referera till tidigare forskning genom vetenskapliga artiklar, för mig tog det ca 3-4 dagar att hitta min artiklar.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:47:19 följande:
    Får jag fråga, eftersom du verkar ha koll, hur lång tid tar det att koda osv.? Alltså hur lång tid får jag räkna med att jag behöver efter att jag fått svaren?
    har du öppna frågor tar det mycket längre tid eftersom du då måste räkna ord, dra fram huvudteserna osv och koda det statistikt. det med diagram osv är ju bara statistikt, du måste ju också koda och analysera det som respondenterna skriver. 
  • Fjärilslarv

Får du ett stort bortfall efter första svarstiden på din enkät så måste du ju evntuellt justera det och skicka ut påminnelser till dina respondenter.
    hur ska du finansiera dina enkäter? om du ska ha post- enkäter så blir det ju dyrt, eftersom du ska skicka med ett frankerat svarskuvert alt. ansöka om svarspost. 
    hur ska du hitta dina respondenter ts? 

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:52:53 följande:
    Hmm okej...tack! Men artiklarna har man väl hittat i början? Är det den tidigare forskning du menar?
    Vi (min seminariegrupp) har precis lämnat in den delen för några dagar sen.
    vad är det du har lämnat in?
    du måste ju referera till tidigare forskning i din uppsats. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:54:05 följande:
    Jag hade tänkt göra webbenkäter och hur jag ska hitta dem vet jag inte,jag tänkte diskutera olika alternativ med handledaren men han vill inte innan jag skrivit klart metodkap.
    jag är ledsen ts men jag tror det är kört för dig.
    för du verkar inte ha koll på hur du ska hitta dina respondenter (har du ens börjat på ett intro- brev till dina enkäter), hur ska de etiska forskningsprincipera uppfyllas, speciellt konfidentialitetskravet med enkäterna? hur ska du säkerställa att varje respondent endast svarar på enkäten en gång? det här tillhör metodkapitlet. i ditt metodkapitel ska du ju beskriva som jag skrev ovan:
    vilken form av urval du tänker göra och varför?
    hur du tänker analysera och koda ditt material?
    hur du ställer dig till bortfall?
    hur du ska göra om du får ett stort bortfall?
    vilken metod du ska utgå ifrån?
    vilken teori du ska utgå ifrån?
    hur ska hitta dina respondenter?
    varför du väljer just de respondenter du gör?
    blir urvalet slumpmässigt? (om inte så kan du ju inte generalisera det och då går det inte med kvantitativ metod).
    hur ska du garantera att de forskningsetiska reglena följs?
    hur ska du garantera att urvalet blir slumpmässigt och inte t ex bekvämlighetsurval (som inte går att ha i kvantiativ forskning för det går inte att generalisera).
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 18:55:25 följande:
    Förresten hur många respond. får man ha som min.? Jag har läst uppsatser med 500 och mer och det låter väldigt mycket,fixar det aldrig ju.
    antalet respondenter är kopplat till hur stor population du ska undersöka. ska du undersöka en population med 50.000 invånare så är 500 enkäter ganska lite.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?