Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:16:59 följande:
    Jag menade programmet som du skrev om. Är det ett program där man kan göra webbenkäter?
    Inte vad jag vet, spss är ett statitikprogram.
  • Fjärilslarv
    sassaa skrev 2014-04-24 20:25:03 följande:
    Hej! Jag skriver oxå min C-uppsats just i detta ögonblicket! Jag har en kvalitativa metod med intervjuer. Jag har gjort inledning, metod, bakgrund och alla intervjuer utom en. Min uppsats ska vara inne den 30 maj - och jag anser att jag har lite tid! Sa du att din kurs slutar den 2 juni? 

När det gäller en kvalitativa metod med hermeneutik som teori - enkätundersökning går men är inte det vanligaste. Du kan ju göra en Likert-skala? Jag är ingen baddare på statistik heller... vet inte hur du tänkt dig.

När det gäller urvalet så är det JÄTTEVIKTIGT att du kan redogöra för varför du valt just dem - och hur du gått tillväga. Det avgör om studien är trovärdig eller inte. Är den inte det, så kan den ju kastas. Ska du göra en enkätundersökning via nätet så har du lite problem med de forskningsetiska principerna. Ingen ska ju helst se VEM de andra är som svarar... och sen, när det är via nätet - hur ska du då kunna se att det är just DIN målgrupp som svarar? Kan du inte vara 100 % säker på vem som svarar - ja, då har du ingen validitet i din studie, alltså att du mäter det du ska mäta. 

Det finns en massa problem med såna här uppsatser - tro mig, jag vet :D Har du några frågor??
    Haha samma här, jag har två av mina tre intervjuer nästa veka och har redan panik

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:33:56 följande:
    Ja min kurs slutar 2 juni men det är ju hela gruppen med denna handledare som har kommit lika långt så just detta är inte ngt som jag oroar mig för.
    Hur menar att ingen ska se vem de andra är som svarar? Det kan man väl inte se i en webbenkät? Om jag inte visar dem för någon.
    Du måste kunna garantera att de forskningsetiska kraven uppfylls, vilket ett av dem är konfidentialitet. Det innebär att du måste kunna garantera att inget kan härledas till respondenter.

Om du har för stort bortfall så måste du ju göra om undersökningen.
  • Fjärilslarv

Vet du inte om de forskninginsetiska kraven????? De miste du ju specificera i ditt introduktionsbrev. Du får ju inte skicka ut enkäten utan introduktionsbrev.

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:51:26 följande:
    Ungefär alla som är mellan 17 och 65 år, kvinnor och män, inga barn utan bara i ålderspannet som jag skrev. Jag tänkte inte skicka till alla utan göra ett bekvämlikhetsurval med webbenkäter. Dock hur många jag ska skicka från början osv vet jag inte. Det var också min fråga, vad som är rimlig storlek på ett urval?
    Men du kan nie ha kvantitativ metod och bekämligheturval. Den kvantitativa metoden måste gå att generalisera, och bekvämligheturval hör till kvalitativ metod.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 20:59:52 följande:
    Men tydligen går det ju då andra uppsatser gjorda på det sättet har blivit godkända.
    Men då har de nog begränsat sin population till just det företaget. Då är det inte bekvämligheturval, eftersom de då har gett in enkät till alla i populationen. Då är det ju slumpmässigt inom populationen vilka som svarar.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:06:07 följande:
    Populationen är hela Sverige (det är iaf det som står i arbetet).
    Hur har de generaliserat då?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:12:03 följande:
    Jag har inte läst hela uppsatsen så jag vet inte hur och om de generaliserat. Men faktum är att uppsatsen blivit godkänd.
    Om du ka ha kvantitativ metod är detbextremt väsentligt...... de kanske har haft kvalitativ metod men med enat.
  • Fjärilslarv
    sassaa skrev 2014-04-24 21:06:34 följande:
    Jag tror visst att man kan göra en studie på ett bekvämlighetsurval - om man kan stödja det! Tex du ska ju inte behöva åka till Lappland för att lämna in enkäter på en skola, om du kan göra det i din hemstad. Grejen med bekvämlighetsurval är att folk kan tro att du valt första bästa gubbe du träffade utanför din ytterdörr - du ska kunna motivera det!
    Jo visst kan man göra det, men man kan inte generalisera vilket är en av grunderna för kvantitativ metod som ts vill använda. Bekvämligheturval hör till kvalitativ metod.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:15:27 följande:
    Och en till fråga...om jag använder webbenkäter, kan jag skicka ut till hur många som helst och sedan se hur många svar jag får? Eller måste jag bestämma att jag skickar t.ex.500 och de som inte svarar räknas som bortfall?
    Du måste bestämma det innan, för att kunna räkna ut bortfallet.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?