Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:15:27 följande:
    Och en till fråga...om jag använder webbenkäter, kan jag skicka ut till hur många som helst och sedan se hur många svar jag får? Eller måste jag bestämma att jag skickar t.ex.500 och de som inte svarar räknas som bortfall?
    Eebenkätnskickar du inte ut, du skickar ut ett introduktionsbrev med en länk till enkäten.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:20:33 följande:
    Ok, men det är inga problem att säg att jag fått 150 svar (av 500), att jag då säger att jag skickat ut 160 enkäter för att minska bortfallet? Dvs. fuska...
    Varför ska du fuska?
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:22:44 följande:
    Behöver jag skriva vilka jag skickar enkäterna till, är det acceptabelt att jag bara skickar till vänner och bekannta? Postar länken på fb? På Familjeliv?
    Då blir det ju jäv.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:23:28 följande:
    För att som du skrev måste jag göra om undersökningen ifall det blir för stort bortfall.
    Så då ska du fuska dig till en examen?? Hoppas att du inte ska ha ansvar för människor sen.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:24:49 följande:
    Vem skickar man till då?
    Du hör av dig till företag, organisationer ETC och frågar om du får lägga introduktionsbrev i deras reception tex.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:26:22 följande:
    Om alternativet är att göra om hela skiten, skulle jag absolut kunna skriva att det är mindre bortfall om det nu blir aktuellt. Problem med det?
    Ja det har jag, för då har du inte tagit din examen hederligt. Vidrigt.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:28:06 följande:
    Jag kan lika gärna be partnern, systern, grannen lägga det på företaget de jobbar på?
    Förresten vad ska de lägga, intr.brev plus länk?
    Njae du måste självklart be företagen själv. Varje introduktionsbrev ska innehålla länken och en unik inloggningskod och lösenord, så det är vänligt många introbrev som ska tryckas upp.
  • Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:28:39 följande:
    Vad ska du göra åt det då?
    Öh ingenting. Men om du ska jobba med människor så kommer det fram förr eller senare.
  • Fjärilslarv

Enkäten ska ju göras i pappers format först och skickas till handledaren tillsammans med introbrev, förslagsvis ia mail. Innan den läggs ut på nätet så måste den godkännas av handledare. Ofta kan det behövas ett par ändringar fram och tillbaka mellanndig och handledaren Öh det tar ju tid. Du måste även kunna motivera den layout på frågorna som du har. Det finns ju en hel del olika sätt att göra frågor med färdiga svarsalternativ.

• Fjärilslarv
    Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:37:26 följande:
    Jag frågade handledaren just om detta och han svarade så otydligt...jag vill gärna att han tittar på frågorna först men vet inte om han vill/orkar det.
    Det är hans jobb, han måste kunna försvara att han är godkänt frågorna inför opponenter och övriga åhörare.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?