-
Va? Jo det kan vara dåliga frågor, om de inte uppfyller reliabilitet och validitet är de dåliga, du ska ju försvara dina frågor under ert seminarium är du ska presentera din uppsats. Uppfyller de inte reliabilitet Öh validitet så blir ju inte undersökningen godkänd.Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:39:48 följande:Ok, så egentligen kan det inte vara "dåliga" frågor som skickas ut till resp.?
-
Du måste motivera hur validiteten och reliabilteten ska uppfyllas till din handledare. Detta ska ju olså skrivas ut i uppsatsen.Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:43:25 följande:Men det vet handledaren isf om han godkänd dem?
-
Nej... men det är säkert godkänt av handledare, annars får ju skolan dåligt rykte, ja du måste självklart skriva ut vilken utbildning du läser och på vilken skola. Och som sagt, en undersökning blir inte godkänd om du inte gar god validitet och reliabilitet, och detta ska u kunna motivera i din uppsats, samt varför du ställer de fåror du gör.Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-24 21:50:57 följande:Men jag har sett ibland att folk postar länkar till sina undersökningar t.ex här? Så det är väl inte förbjudet?
-
de som har valt kvantitativ metod i vår klass måste ha god reliabilitet, validitet och resultaten måste kunna gå att generalisera, de kraven har vi på oss i alla fall.Anonym (Masteruppsats) skrev 2014-04-25 00:05:48 följande:
Precis som Fil.Dr. skriver så ska du bara visa att du förstår dig på hantverket. Det är ingen som förväntar sig att din C-uppsats ska ha särskilt hög validitet, reliabilitet eller a gå att generalisera.
Det finns en orsak till varför det är ett STORT no no att referera till student-uppsatser oavsett c- eller d-nivå! Oavsett om du gör en kvalitativ eller kvantitativ så skulle jag inte lita på ett ord av resultatet. Oerfarna intervjuare, icke-slumpmässiga urval, dåliga frågor etc etc...ärligt talat litar jag inte ens på litteraturförteckningen i en student-uppsats.
Med det sagt så måste det naturligtvis hålla en viss standard, men den är inte i närheten av en forskares, speciellt inte på C-nivå.
TS öka tempot, skriv metoden i då form trots att du ännu inte gjort den, intervjufrågorna/enkätfrågorna gör du som en del i metodkapitlet och motiverar dem, tänk igenom vilka konsekvenser dina beslut får på reliabiliteten och validiteten och höj uppsatsens metodik där du kan. Urvalsstorlek, bortfall o liknande lämnar du tills du har genomfört studien. Om du gör en enkät, kolla upp hur du gör analysen i SPSS antingen med en bok eller youtube videos. Verktyg för webbenkät kan du googla, det görs alltså inte i SPSS som är ett analysprogram för statistik.
Lycka till!
-
de har nog något som på något sätt räknar hur många enkäter de får in.Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 07:34:43 följande:Jag har sett att folk delar webbenkäter på fb. Då kan man ju inte räkna ut bortfallet och det verkar vara acceptabelt?
-
men hur ska då varje respondent få en unik inloggningskod?Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 07:39:27 följande:Ja, hur många de får in totalt. Men om jag från börjat skickat 500 och fått 200 svar (om jag lagt dem i en reception som du föreslog) är det ett väldigt stort bortfall medan man undviker problemet om man kör via fb och får bara 100-200 tillbaka.
och via facebook då blir det jäv. -
ja vet du inte vad jäv är?Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 07:46:30 följande:Vadå jäv?
De kommer inte att få en unik kod helt enkelt precis som de andra gjort.
hur ska du då göra med systemfel som bortfall och att en respondent svarar flera gånger? -
om du lägger ut det på facebook och låter vänner och bekanta svara så blir det jäv, eftersom det är personer som du har en relation till.Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 07:56:13 följande:Jag vet vad jäv är men vad är problemet här?
Det är det jag frågar också, men det verkar inte vara ngt problem då folk gjort på det viset.
helt ärligt vad har ni lärt er på er utbildning?? -
min avsikt är inte att vara aggro, min avsikt är att ifrågasätta hur du ska kunna generalisera dina resultat och slutsatser, och hur du ska hinna i tid.Anonym (metodkapitel) skrev 2014-04-25 08:18:37 följande:Du låter väldigt aggressiv. Varför?
Jag har inte sagt att bara vänner och bekanta får fylla i den. -
vi läser inom vård och omsorg, inte ämnet omvårdnad som ssk gör men inom vård och omsorg.Anonym (Fil.Dr.) skrev 2014-04-25 10:52:54 följande:Det beror säkert en del på vad det är för kurs/ämne man löser också. Jag examinerade visserligen inga c-uppsatser själv när jag arbetade på universitetet men jag har ju läst väldigt många och suttit med på otaliga seminarier.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en c-uppsats inom t ex ett samhällsvetenskapligt ämne med en frågeställning osv i stil med (grovt förenklat nu förstås, jag hittar på medan jag skriver!)
"Syftet med uppsatsen är att undersöka föräldrars val av förskola. Jag ställer frågorna 1) I hur stor mån gör föräldrar ett aktivt val av förskola? 2) Vilka faktorer är hur viktiga (avstånd, inriktning, barngruppens storlek...) och 3) I vilken mån lyckades föräldrarna införliva sina ambitioner?
Metod: Jag valde att med hjälp av web-verktyget xy publicera en webenkät (Bilaga 1) på Familjeliv, ett av Sveriges största familjerelaterade forum. 837 personer besvarade enkäten. 158 enkäter var tvungna att kasseras pga xy. Enkätsvaren kodades i enlighet med följade schema: ....
/Sedan lämpligen en diskussion om vilka alternativ som man övervägt, vilka svagheter det aktuella urvalet har osv osv/
Resultaten analyserades med hjälp av Olle Olssons teori om förskoleval och Svea Svenssons beslutsfattningsteorier. (+en beskrivning och diskussion av dessa och en motivering varför just de valdes)"
Om frågaställningen istället var varför raggare hellre kör Volvo än Jaguar så skulle jag som opponent/examinator nog ifrågasätta om man inte borde ha publicerat webenkäten någon annanstans, alternativt om man valt att ställa in förskoleenkäten på ett raggarforum (om det inte specifikt gällde raggarföräldrar). Till exempel. Likaså om stundenten börjar dra alltför stora växlar på sina resultat och inte alls verkar vara medveten om materialets eventuella begränsningar.