Inlägg från: Anonym (metodkapitel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Men jag har sett ibland att folk postar länkar till sina undersökningar t.ex här? Så det är väl inte förbjudet?

• Anonym (metodkapitel)

Jag har sett att folk delar webbenkäter på fb. Då kan man ju inte räkna ut bortfallet och det verkar vara acceptabelt?

• Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 07:37:01 följande:
    de har nog något som på något sätt räknar hur många enkäter de får in.
    Ja, hur många de får in totalt. Men om jag från börjat skickat 500 och fått 200 svar (om jag lagt dem i en reception som du föreslog) är det ett väldigt stort bortfall medan man undviker problemet om man kör via fb och får bara 100-200 tillbaka.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 07:41:49 följande:
    men hur ska då varje respondent få en unik inloggningskod?
    och via facebook då blir det jäv.
    Vadå jäv?
    De kommer inte att få en unik kod helt enkelt precis som de andra gjort.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 07:51:44 följande:
    ja vet du inte vad jäv är?
    hur ska du då göra med systemfel som bortfall och att en respondent svarar flera gånger? 
    Jag vet vad jäv är men vad är problemet här?
    Det är det jag frågar också, men det verkar inte vara ngt problem då folk gjort på det viset.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 07:58:12 följande:
    om du lägger ut det på facebook och låter vänner och bekanta svara så blir det jäv, eftersom det är personer som du har en relation till.

helt ärligt vad har ni lärt er på er utbildning??
    Du låter väldigt aggressiv. Varför?
    Jag har inte sagt att bara vänner och bekanta får fylla i den.
  • Anonym (metodkapitel)
    BymBym skrev 2014-04-25 08:16:21 följande:
    Rappa på. Skriver just nu c-uppsats. Vi skriver 2 st har redan gjort enkäten, provat den på 15 personer plus en talk out loud testning. Vi har skickat ut enkäten plus en påminnelse. Det är en webbenkät och den har legat ute ett tag och vi stänger den på tisdag. Vi har skrivit om forskningsläget och teorier. Metoden skrivs på hela tiden. Vi har inte jobbat häcken av oss. Men du får nog skynda på lite. Man behöver marginaler på slutet om man fastnar. ..
    Vilken sida använder ni er av?
    Hur skickade ni länken till folk-sociala medier?
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 10:03:16 följande:
    min avsikt är inte att vara aggro, min avsikt är att ifrågasätta hur du ska kunna generalisera dina resultat och slutsatser, och hur du ska hinna i tid.
    Jag ska inte generalisera, trodde att jag förmedlat det.
    Vad är syftet att ifrågasätta hur jag ska hinna? Jag är väldigt tacksam över alla svar jag får här men nu var inte detta jag ville diskutera. Alla i gruppen har kommit ungefär så långt som jag och vi är sena jämfört med andra grupper, det är vi (och handledaren) medvetna om. Delvis orsakades detta av en sen början men jag vill inte prata om detta.
  • Anonym (metodkapitel)
    blomman12 skrev 2014-04-25 14:56:58 följande:
    Jag skrev hur jag hade gjort, jag fick VG på min uppsats.
    Skrev du som anonym? Hittar inte flera inlägg med ditt namn...
  • Anonym (metodkapitel)
    Anonym (Fråga) skrev 2014-04-25 15:02:25 följande:
    Om handledaren "okejar" uppsatsen och ger klartecken att den får läggas fram, är man garanterad lägst ett E då (motsvarar G)?
    Jag tror att det är så, de sa något sådant på informationsmötet vi hade i början...
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?