Inlägg från: Anonym (metodkapitel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (metodkapitel)

Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?

Anonym (mmm) skrev 2014-04-25 15:17:18 följande:
    Nix, så är det INTE, man kan tro det och det brukar vara så, men det är verkligen inget som är garanterat, eftersom själva presentationen är en del av momentet. Sedan så får nästan alla komplettera mer eller mindre och när de gjort detta, då är de godkända, väldigt få blir det direkt. Nu är ju frågan dock vad det är du läser, om det är sådan lek-linje som jag kallar det för, typ dagisfröken och annat trams, (trams då det är horribelt att lägga en sådan grej på högskolenivå), då vet jag inte. Vi läste med ingenjörer och ekonomer, där var det några som inte blev godkända och fick göra om hela uppsatsen
    Vi presenterar på sista seminariet dvs. innan handledaren bestämmer om uppsatsen är okej.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 15:35:53 följande:
    det brukar vara fler examinatorer och opponenter än handledaren.
    Inte hos oss iaf. Bara handledare och de andra studenterna.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 15:45:56 följande:
    ok men opponenternas frågor och synpunkter kan ju dra ned ditt betyg eftersom handledaren då får en annan synvinkel. innan du går upp till presentation så måste du ju vara säker på att du får ett E eller mer och dina argument måste vara vattentäta.
    Nu var ju inte frågan om betyget kunde dras ner eller inte.
  • Anonym (metodkapitel)
    skaparlust skrev 2014-04-25 15:44:10 följande:
    Men då menar du väl inte oppositionen? Oppositionen är en del av arbetet och ligger också till grund för bedömningen. Då bedöms både din granskning av någon annans uppsats, samt hur du försvarar ditt eget arbete. Vid oppositionen närvarar examinatorn, och det är examinatorn, inte handledaren, som sätter betyg. Det finns inga garantier för att handledaren och examinatorn bedömer din uppsats likadant.
    Ja, jag menar oppositionen. Vi har totalt 3 oppositioner, sista är på sista utkastet och då närvarar både studenter och handledaren.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 16:02:14 följande:
    fast det är ju väsenbtligt om betyget dras ned från E till F.
    Om man nu är så dålig att det hänger mellan E och F då lär väl handledaren märka det tidigare, inte först vid sista seminariet?
  • Anonym (metodkapitel)
    skaparlust skrev 2014-04-25 16:02:55 följande:
    Det är hur som helst examinatorn som sätter betyget, inte handledaren.
    Ja, har jag påstått något annat?
  • Anonym (metodkapitel)

Såg precis att det står i studieanvisningen att om uppsatsen går vidare till examination, betyder det att man får minst betyget E.

• Anonym (metodkapitel)
    skaparlust skrev 2014-04-25 16:14:20 följande:
    Det verkar på dina inlägg som att du tror att handledaren sätter betyg och att det är handledarens bedömning som har betydelse. Jag bara påpekar att så är det inte, utan det är examinatorn, som kommer in först när det är dags för opponering, som bedömer. Därför har handledarens "okej" ingen annan innebörd, än att du får lägga fram din uppsats för granskning, och att du därefter inte längre är handledarens huvudvärk, utan examinatorns. 

I de flesta fall är inte handledaren och examinatorn inte samma person. I ditt fall kanske det är så, men där jag jobbar fungerar det inte så. Om jag som handledare väljer att låta en student lägga fram sin uppsats, är ingen garanti för att examinatorn faktiskt kommer att godkänna uppsatsen.
    Vad får dig att tro att jag tror att handledaren sätter betyg?
    Nej, handledare och examinator är inte samma person hos oss.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 16:22:25 följande:
    det är inte säkert. det märks ju först när du gjort din undersökning.
    Du menar alltså att handledaren bestämmer efter seminariet att inte låta uppsatsen gå till examination. Det är fullt möjligt. Men det drar inte ner betyget som du uttrycker det eftersom han ju inte hade okejat den.
    Om handledaren däremot okejat uppsatsen då betyder det minst betyg E och den kan inte dras ner. Nu gäller detta inte på alla högskolor verkar det som men hos oss är det så.
  • Anonym (metodkapitel)
    Fjärilslarv skrev 2014-04-25 16:35:04 följande:
    våra handledare bestämmer inte över om vi får presentera våra uppsatser eller inte, det får alla. däremot så kan de i viss mån sia om vi kommer att bli godkända eller inte. Presentationen är ju inte examinationen, examinationen är ju när du får ditt betyg. Presentationen av uppsatsen är just en presenation av studien för opponenter och examinator.
    Inte hos oss för att då finns det ingen examinator, bara vi, studenter plus handledare.
Svar på tråden Skriver man metodkapitel före själva undersökningen?