• Maggie Puh

Laktosfri mjölk

Har idag pratat med sköterska angående dotterns lösa mage sedan 3 veckor tillbaka. Hon fick tid den 19/5 för allergitest, men vi ska under denna tiden prova ge henne laktosfri kost. Denna lilla tjej (3,5 år) älskar dricka mjölk så jag undrar vilken av alla laktosfria mjölksorterna som är mest likt vanlig mjölk i smaken. Vad för ost (som hon också älskar), vilken smörsort (påläggssmör)?

Tacksam för tips och hjälp. 

• Svar på tråden Laktosfri mjölk
  • lykantrophona

Hårdost är generellt låglaktos redan i sig självt pga tillverkningsprocessen. Undvik mjukost, färskost etc.

Laktosfri mjölkdryck brukar oftast smaka mer lik vanlig mjölk än låglaktos av någon anledning. Jag tycker inte det är någon större skillnad på Valios, ICAs eller Garants iaf.

• isabellab
    Maggie Puh skrev 2014-04-24 17:33:50 följande:
    Har idag pratat med sköterska angående dotterns lösa mage sedan 3 veckor tillbaka. Hon fick tid den 19/5 för allergitest, men vi ska under denna tiden prova ge henne laktosfri kost. Denna lilla tjej (3,5 år) älskar dricka mjölk så jag undrar vilken av alla laktosfria mjölksorterna som är mest likt vanlig mjölk i smaken. Vad för ost (som hon också älskar), vilken smörsort (påläggssmör)?

Tacksam för tips och hjälp. 

All hårdost går bra, mjukost finns Fjällbrynt original på tub utan laktos.

Tycker de flesta mjölerna smakar likadant, känner ingen skillnad mot vanlig.
  • Maggie Puh
    lykantrophona skrev 2014-04-24 17:42:26 följande:
    Hårdost är generellt låglaktos redan i sig självt pga tillverkningsprocessen. Undvik mjukost, färskost etc.

Laktosfri mjölkdryck brukar oftast smaka mer lik vanlig mjölk än låglaktos av någon anledning. Jag tycker inte det är någon större skillnad på Valios, ICAs eller Garants iaf.
    isabellab skrev 2014-04-24 17:45:14 följande:

All hårdost går bra, mjukost finns Fjällbrynt original på tub utan laktos.
    Tycker de flesta mjölerna smakar likadant, känner ingen skillnad mot vanlig.
    Kan man laga mat på denna laktosfria mjölk ex gräddsås (byta ut laktosprodukterna mot laktosfria produkter och gå som vanligt i recepten)?

• Mys mymla

arlas laktosfira mjölk är den ända jag tycker smakar lika...de andra smakar lite mer sött :)

• violis

Mitt barn som enl h*n själv är " laktos" föredrag Arlas laktosfria mjölk valios,ica' s etc går bra men vid valet så föredras arlas. Vad det gäller matlagning/ bak så är det bara att byta rakt av- dvs ersätta med samma produkt fast laktosfri ,det enda jag märkt är att när man vispar grädde så blir den bättre om man tillsätter lite socker i vispgrädden.

• Solrosens

Laktosfri mjölk är samma som vanlig mjölk, alltså komjölk! Det är ju inte som tex mjölkproteinallergi där du är tvungen att hitta ett substitut för tex mjölk, smör, grädde. Då blir det tex mjölk gjord på mandel eller ris, smör gjord av rapsolja, grädde gjord av kokos osv.

• Solrosens
    Solrosens skrev 2014-04-24 18:01:57 följande:
    Laktosfri mjölk är samma som vanlig mjölk, alltså komjölk! Det är ju inte som tex mjölkproteinallergi där du är tvungen att hitta ett substitut för tex mjölk, smör, grädde. Då blir det tex mjölk gjord på mandel eller ris, smör gjord av rapsolja, grädde gjord av kokos osv.

Alltså för att förtydliga mig laktosfri mjölk är vanlig komjölk där man bara renat den på mjölksockret, men det är ändå komjölk!
  • Maggie Puh
    Solrosens skrev 2014-04-24 18:01:57 följande:
    Vi skulle prova utan laktos. Hon har varit lös i magen i 3 veckor och har ont när hon bajsar. Annars är hon pigg, glad & frisk.
  • Ponine
    Maggie Puh skrev 2014-04-24 17:56:36 följande:
    Kan man laga mat på denna laktosfria mjölk ex gräddsås (byta ut laktosprodukterna mot laktosfria produkter och gå som vanligt i recepten)?

Det är bara att laga mat som vanligt men med laktosfria produkter istället, det är ingen skillnad Glad
  • Solrosens
    Maggie Puh skrev 2014-04-24 18:06:46 följande:
    Vi skulle prova utan laktos. Hon har varit lös i magen i 3 veckor och har ont när hon bajsar. Annars är hon pigg, glad & frisk.

Men ja jag skriver ju det. Det är ingen skillnad i smaken och det är samma komjölk i både den "vanliga" mjölken som den laktosfria. Till den laktosfria mjölken tillsätter man bara ett enzym som saknas hos laktosintolleranta under tillverknings proceduren. Det är skillnaden. Men det är fortfarande vanlig hederlig komjölk och din dotter lär inte märka någon skillnad, ev att den är en aningen sötare och godare i smaken. Laktosintollerant är enklare än att vara mjölkproteinallergiker, DET är svårt eftersom det är KOMJÖLK man inte får dricka och dess protein i alla former.
  • lykantrophona

Man använder laktosfria produkter på samma sätt som mjölkprodukter med laktos. Ingen skillnad i matlagningen alls.

Svar på tråden Laktosfri mjölk