HJÄLP???Mammor som har barn med en som inte vill ha med barnet o göra, hur brukar ni svara på barnets frågor angående deras pappa?
min älsta son är 16 år och har aldrig haft en relation med sin far , han har aldrig funnits. (nu för 2 - 3 år sedan fick dom dock kontakt men det är en annan historia)
Ja det har varit funderingar, ångest, tårar från sonens sida, han har brottats med många känslor. Hans pappa och jag bodde ihop så ganska mycket information har jag ändå kunnat ge och många fotografier har han fått under årens lopp vartefter frågorna dykt upp.
Det har inte varit många frågor varje gång - utan dom har kommit kanske 2-3 frågor och så har det gått något år och sen har 2-3 frågor till kommit. Ju äldre han blivit ju mer frågor har det också blivit.
När han var liten reflekterade han inte över faktumet. Hans bästis är och förblir morfar och jag är också omgift och har flera barn så han har alltid haft en manlig rollfigur i sitt liv han kan identifiera sig med men frågorna har givetvis alltid funnits i bakhuvudet.
Och jag har aldrig gjort frågorna till något hysch-hysch utan jag har satt mig ner med honom och förklarat det jag kunnat berätta och gett honom dom svar han krävt av mig - och det vare sig utan att försköna något eller smutskasta hans pappa.
Såklart han saknat sin pappa med jämna mellanrum men han har ändå mått bra och varit nöjd med den familj vi lever i här och nu , det har helt enkelt aldrig varit nån dramatik kring hans pappa.
jag har också varit noga med att inte pracka på honom hans pappa. Jag har aldrig tjatat, ältat eller på annat sätt dragit upp honom till diskussion. Jag har svarat på hans frågor , fotoalbum står öppet i bokhyllan, jag använder smycken han gav till mig och sonen själv har fått se att jag trots sveket mot mig ändå itne är hatisk eller tänker tjafsa och kriga . Sån är inte jag och det är jag noga med att också visa min son att min privata besvikelse inte går ut över hans bild av sin far.