• Anonym (Förvirrad)

någon som kan något om arv?

Min pappa gick bort för två veckor sen :( inte gift men sambo som är min mamma, så bara jag och min bror är arvingar egentligen.

Pappa äger alla våra hus vi bor i, 3 st alltså. Vi vill nu sälja vårt? Får vi det innan bodelningen är klar? Tänkte att om man skriver ett kontrakt och alla vi tre vill sälja kan det gå då?

Kanske borde ringa en jurist i morgon men kan ändå inte sova.

Någon som vet, eller tar det 6 månader-1 år innan vi kan sälja?

• Svar på tråden någon som kan något om arv?
  • Tirem
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-04-25 00:24:45 följande:

Min pappa gick bort för två veckor sen :( inte gift men sambo som är min mamma, så bara jag och min bror är arvingar egentligen.

Pappa äger alla våra hus vi bor i, 3 st alltså. Vi vill nu sälja vårt? Får vi det innan bodelningen är klar? Tänkte att om man skriver ett kontrakt och alla vi tre vill sälja kan det gå då?

Kanske borde ringa en jurist i morgon men kan ändå inte sova.

Någon som vet, eller tar det 6 månader-1 år innan vi kan sälja?

Vårt som i huset er mamma bor i?
  • sextiotalist

Nej, jag tror inte ni får sälja något innan bodelningen är klar. För även om ni är arvingar, så äger ni inte boet ännu. När min pappa dog, så fick inte mamma tillgång till hans bankkonto förrän bouppteckningen var klar

• Anonym (Nej)

Tyvärr äger du inte huset och har ingen rätt att sälja.

Innan allt är klart så kan du inte veta att du är enda arvingen. Kanske okända barn dyker upp (gör det oftare än man tror) eller så kan din pappa ha testamenterat allt utom er laglott till någon annan. Detta är även en sak som sker ibland. Både föreningar, älskarinnor och andra kan komma och ska ärva

• Baryk
    sextiotalist skrev 2014-04-25 06:26:09 följande:
    Nej, jag tror inte ni får sälja något innan bodelningen är klar. För även om ni är arvingar, så äger ni inte boet ännu. När min pappa dog, så fick inte mamma tillgång till hans bankkonto förrän bouppteckningen var klar
    Stämmer bra. När bouppteckningen är klar, då kan man göra det man vill/tänkt, men innan dess är det tyvärr stopp just nu. Ta kontakt med kunnig jurist så allt går rätt till när det är fastigheter inblandade.
  • Anonym (arv)

Beklagar att du förlorat din pappa.

Om din pappa och din mamma inte är gifta så kan din mamma ändå ha rätt till halva huset om det köpts in för gemensamt bruk enligt reglerna i sambolagen. Den andra halvan delas mellan dig och dina syskon, det gör också alla din pappas övriga tillgångar som bilar, pengar på banken etc.

Innan bodelningen är klar kan ni inte göra något alls, då bodelningen syftar till att titta på vad som finns i boet och hur det ska fördelas.

Om ni barn vill sälja så skulle jag föreslå att ni erbjuder er mor att köpa ut er först. Hon kan ha fått ut en livförsäkring efter er far för att kunna göra just det.

Om ni vill sälja men inte hon så går det inte. Ni måste vara överens för att en försäljning ska bli möjlig.

Om någon av er är under 18 år så går en överförmyndare in och tar hand om arvet (eller andelen i huset) och det är den personen som beslutar hur pengarna ska användas tills personen blir myndig.

• Lindsey Egot the only one

Din mamma kan stå dom delägare på fastigheterna och då äger hon dom och den delen jan ni inte få ut förrän hon dött. Man gör alltid en bouppteckning när någon dör som sedan Skatteverket ska ha. Gäller det fastigheter och inte bara lösöre som i ert fall så hade jag vänd mig till en jurist. Väljer ni tex fonus som begravningsbyrå kan man även köpa tjänsten ang bouppteckning av dom. Tror även andra begravningsbyråer har den tjänsten också. Men först ska alla skulder betalas inkl begravningen. Så det kan ta några månader upp till ett år innan bouppteckningen är klar och man kan ge de tillgångar som finns kvar, OM det finns tillgångar kvar och dela på dom.

• Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-04-25 00:24:45 följande:
    Min pappa gick bort för två veckor sen :( inte gift men sambo som är min mamma, så bara jag och min bror är arvingar egentligen. Pappa äger alla våra hus vi bor i, 3 st alltså. Vi vill nu sälja vårt? Får vi det innan bodelningen är klar? Tänkte att om man skriver ett kontrakt och alla vi tre vill sälja kan det gå då? Kanske borde ringa en jurist i morgon men kan ändå inte sova. Någon som vet, eller tar det 6 månader-1 år innan vi kan sälja?

Dödsboet kan sälja en fastighet innan bouppteckning och arvsfördelning är gjort. Det krävs att ni alla tre, minst, är överrens. Då en fastighetförsäljning kan ta lite tid är det från om det är lönt besväret.

Om det ingår flera fastigheter i boet samt andra tillgånga och skulder så kan det var idé att ta proffshjälp, speciellt om ni inte är 100% överrens.  Innan ni säljer och skiftar arv bör ni också se över skatteffekterna.

Håller ni tempo i bouppteckning mm och kan hålla sams lär det ta kring sex månader innan arvskiftet är klart
  • asta66
    sextiotalist skrev 2014-04-25 06:26:09 följande:

Dödsboet räknas väl som en sk juridisk person tills bouppteckningen är klar.
  • Anonym (Förvirrad)

Tack för svar. Vi kar hjälp av olika konsulter som redan innan var insatta.

Vi kommer flytta hur som helst, min familj ska flytta till mitt föräldrahem för att komma närmare nu. Men vill gärna inte dras med detta hus ett år till. Vi är alla överens att vi ska flytta. Är säker på att det inte finns någon tredje arving eller konstigt testamente mer än borätt för mamma.

• Awesome

Det hjälps inte, står din far som ägare till huset så kan det inte säljas, eftersom han inte kan skriva under några avtal. Dödsboet eller ni personligen måste ha fått lagfart först, att huset är registrerat på någon annan än din pappa personligen. Sådant sker i samband med bouppteckningen så ni får vänta tills den är klar. Givetvis kan ni sätta ut huset till försäljning redan nu, men det går inte att skriva avtal med köpare förrän huset fått rätt lagfart.

• Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-04-25 10:22:53 följande:

Vi kommer flytta hur som helst, min familj ska flytta till mitt föräldrahem för att komma närmare nu. Men vill gärna inte dras med detta hus ett år till. Vi är alla överens att vi ska flytta. Är säker på att det inte finns någon tredje arving eller konstigt testamente mer än borätt för mamma.

Då ni har egna rådgivare som säkert är kunnig och ordenligt insatta i alla era detaljer kring lagfarter, ev testamenten och skatteteknsika frågor så kör på.

Är ni dödsbodelägare överrens kan ni troligtvis starta en säljprocess  redan nu. Är ni dödsbodelägare oense blir det dock svårt.

Värt att tänka på är att visa köpare kan vara tveksamma att köpa från dödsbon då det är jobbigare att driva reklamationer då än mot en fysisk person.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-04-25 10:22:53 följande:

Du kan ju begära ut papper på din pappa hos skattemyndigheten och då ska det stå vems han barn är. Vet bara inte vad den uppgiften heter men det är en offentlig handling.
  • Anonym (Förvirrad)
    Awesome skrev 2014-04-25 10:27:59 följande:

Det hjälps inte, står din far som ägare till huset så kan det inte säljas, eftersom han inte kan skriva under några avtal. Dödsboet eller ni personligen måste ha fått lagfart först, att huset är registrerat på någon annan än din pappa personligen. Sådant sker i samband med bouppteckningen så ni får vänta tills den är klar. Givetvis kan ni sätta ut huset till försäljning redan nu, men det går inte att skriva avtal med köpare förrän huset fått rätt lagfart.

Okej så vi kan hitta en köpare? Planen var annars att ta ut en mäklare medan det finns möbler kvar och fota. Men vi kommer flytta om några veckor till mammas hus och bo där (är inte viktigt att vi äger det, det kan vi skriva på sen när allt är klart). Känns bara tråkigt att detta hus som vi bor i nu ska stå tomt. Men så får det bli om inget går att göra.
  • Anonym (Förvirrad)
    Kjell2 skrev 2014-04-25 10:34:04 följande:

Då ni har egna rådgivare som säkert är kunnig och ordenligt insatta i alla era detaljer kring lagfarter, ev testamenten och skatteteknsika frågor så kör på.

Är ni dödsbodelägare överrens kan ni troligtvis starta en säljprocess  redan nu. Är ni dödsbodelägare oense blir det dock svårt.

Värt att tänka på är att visa köpare kan vara tveksamma att köpa från dödsbon då det är jobbigare att driva reklamationer då än mot en fysisk person.
    Okej tack! Ska ringa och höra med dem. Kommer bli en del pengar över efter detta hus (där jag och min familj bor i ) över efter försäljning, och varken för mig eller övrig familj kvittar dom pengarna just nu. Så om pengarna skulle behöva låsas eller något till bodelningen är klar kvittar för oss. Vi vill bara sälja huset och slippa ha det kvar. Tror vårt hus är väldigt lättsålt och vi kan tänka oss att gå under marknadspris bara för att få bort det.
  • Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-04-25 10:47:39 följande:
    Okej tack! Ska ringa och höra med dem. Kommer bli en del pengar över efter detta hus (där jag och min familj bor i ) över efter försäljning, och varken för mig eller övrig familj kvittar dom pengarna just nu. Så om pengarna skulle behöva låsas eller något till bodelningen är klar kvittar för oss. Vi vill bara sälja huset och slippa ha det kvar. Tror vårt hus är väldigt lättsålt och vi kan tänka oss att gå under marknadspris bara för att få bort det.

Slå en siganl till en vettig mäklare. De har ofta hyfsad koll på vad som krävs vid försäljning via ett dödsbo.

Om det kommer bli en vinskatt på huset så ta en funderar om det är bäst att skatten drabbar dödsboet eller arvingarna.
  • Anonym (Förvirrad)
    Kjell2 skrev 2014-04-25 10:51:23 följande:

Slå en siganl till en vettig mäklare. De har ofta hyfsad koll på vad som krävs vid försäljning via ett dödsbo.

Om det kommer bli en vinskatt på huset så ta en funderar om det är bäst att skatten drabbar dödsboet eller arvingarna.
    Okej tack!

Hade det varit dåligt något av det? Alltså är det skillnad om det drabbar mig eller dödsboet? Skattas det inte lika mycket? Blir det krångligt säljer vi det för vad det köptes för.
  • Kjell2
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-04-25 10:55:30 följande:
    Okej tack!Hade det varit dåligt något av det? Alltså är det skillnad om det drabbar mig eller dödsboet? Skattas det inte lika mycket? Blir det krångligt säljer vi det för vad det köptes för.

Om det blir dåligt eller ej beror på. Om dödsboet säljer kommer eventuell skatten betalas nu och belasta dödsboet. Det pengra som sen blir över kommer ni, och övriga arvingar dela på. Om ni säljer kommer skatten betalas av er. Om ni t ex köper nytt kan ni eventuell skjuta upp att betala skatt till framtiden. Vad som är bäst för er kan bara ni avgöra.
  • Anonym (Förvirrad)
    Kjell2 skrev 2014-04-25 11:07:01 följande:

Om det blir dåligt eller ej beror på. Om dödsboet säljer kommer eventuell skatten betalas nu och belasta dödsboet. Det pengra som sen blir över kommer ni, och övriga arvingar dela på. Om ni säljer kommer skatten betalas av er. Om ni t ex köper nytt kan ni eventuell skjuta upp att betala skatt till framtiden. Vad som är bäst för er kan bara ni avgöra.
    Okej, men då har jag det i klarhet. Har kollat idag och det går att sälja, så nu ska vi börja med den processen. Skatten är ju ändå samma procent så det kvittar om vem det betalas av.
Svar på tråden någon som kan något om arv?