Hudproblem
Svarade på en gammal tråd men tar upp en ny då jag tycker informationen är viktig.
Jag hade problem med min hund, håravfall, klåda och sårig hud. Besökte veterinären många gånger med olika behandlingar, så som schamponering, allergifoder, allergitester, hudprover osv. Inget hjälpte, förutom kortison, som dämpade klådan
Jag är i Danmark periodvis och när vi var där minskade problemen. Det visade sig att problemen uppstod på grund av för låg luftfuktighet. I Danmark låg den på 50-65. I Sverige kan den vara så låg som 30 där jag bor. Jag har golvärme med trägolv i hela huset vilket tydligen förvärrar det hela. Jag köpte luftfuktare och höjde luftfuktigheten inomhus till 45-50. Det hjälpte, problemen försvann. Hon har fortfarande torr hud men det är inget som besvärar henne.
Allrgitesten visade att hon är allergisk mot gråbo och kvalster. På vintern finns inga gråbo och kvalster överlever inte vid låg luftfuktighet, och vintertid var det som värst.
Det är verkligen värt att kolla det här med luftfuktigheten då det även påverkar oss människor negativt.