• Eviel

Motorcykelkörkort A2

Hej!

Ska börja med A2 kortet inom kort, och undrar vad ni som har motorcykelkörkort, A2 eller A tycker om svårighetsgraden. Jag vet att det är individuellt men vill ändå höra på ett hum. Jag har inte ett dugg erfarenhet av tvåhjuliga fordon. 

Hur lång tid tog det för er, och har ni några tips? ;)

• Svar på tråden Motorcykelkörkort A2
  • Flisan79

Jag har A. Tog det när jag var 25 år. Hade aldrig ens kört en moppe innan.

Jag upptäckte att sporthoj inte alls fungerade för mig. Eftersom att tyngden ligger fram på armarna kände jag att det var läskigare ;-P
    Så mitt tips är att börja med costum eller toring. Men det beror ju på vad du vill köra sen. Vill du köra sport kanske det är bättre att vänja sig vid det.

Jag tog kortet fort, på några veckor. Klarade första uppkörningen och första teorin. Klar fördel att ha b körkort innan för då vet man redan trafiken.

Svårt kan jag inte påstå att det var. Roligt däremot

• Eviel

Det är custom motorcykel jag har tänkt att köra :) Jag har B-kort sen innan :) Jag har fått för mig att det ska gå lättare om man går in med inställningen att man inte ska vara rädd för motorcykeln. Alltså respekt ska man ju ha, men inte vara rädd :P

Jag tror nog att det kommer gå bra :)

• Flisan79

Det är inget att vara rädd för. Den enda oron jag eg har är när motorcykeln är stor och tung och tyngdpunkten är hög. För jag är ganska smal och klen och skulle motorcykeln ramla så skulle jag inte få upp den igen, haha.

En custom har ju låg tyngdpunkt och är ofta välbalanserade så där är jag inte lika orolig.

På körskolan lät de oss börja på bana med en 535 (mellanklass) som var låg, liten och nätt. Jättelätt att köra och manövrera. Men jag föredrar nu lite större, iaf runt 700 (för jag är som sagt inte så stor själv) för att mindre än så blir lite mer ostabil i högre hastigheter.

• Marie90

Övningskörde en sommar, bland annat 4dagas semester Sthlm, Öland och Småland sen var det bara att köra upp ;)

Var 22år när jag tog mitt A kort haft B sen jag var 18år..

Var sist ut att ta körkort innan dom höjde åldern så lagom nervöst.. Men det gick ju bra ändå, uppkörnings-handledaren sa "känns det jobbigt, le för dig själv och kom ihåg att de ska vara kul att köra mc!"

• Eviel

Haha ja de är ju ganska tunga :P Jag tror jag kommer få köra upp på en 600 :)

Jag tror ju att det kommer vara jättesvårt :P Alltså typ lågfartsbanan osv.. Idag har jag iaf bokat massa lektioner! 

• Racer x

Hade aldrig kört moped innan jag tog mitt kort. Men blicken är viktigt, att titta dit man ska köra. Samt att lära sig hantera gas och koppling.
    Man behöver inte vara rädd för motorcykeln, händer något har man gjort något fel. Men alla andra tokstollar i trafiken ska man passa sig för.
    Körde upp på körskolans mc eftersom min egen som jag hade då inte gick att köra upp på. Min nuvarande väger lite över 210kg men det känns inte när man kör.

När du väl har körkortet. Lär dig köra motorcykel, inte bara åka...

• Eviel

Jag har iaf bestämt mig att gå in med inställningen att jag ska klara det här! Jag ska göra mitt yttersta för att ta det där kortet :P

Det går nog bra :)

• Pajret
    Marie90 skrev 2014-04-25 16:23:55 följande:
    Övningskörde en sommar, bland annat 4dagas semester Sthlm, Öland och Småland sen var det bara att köra upp ;)

Var 22år när jag tog mitt A kort haft B sen jag var 18år..

Var sist ut att ta körkort innan dom höjde åldern så lagom nervöst.. Men det gick ju bra ändå, uppkörnings-handledaren sa "känns det jobbigt, le för dig själv och kom ihåg att de ska vara kul att köra mc!"

Var körde du upp någonstans?
    Exakt det sa min uppkörnings kille också. =) Och det hjälpte jätte mycket.

Jag var så sjukt nervös men han sa flera gånger att vi skulle le, ha kul och njuta av att köra mc.

Tog mitt kort för en vecka sen men kört mc sen jag var 16, (är 27) Så löjligt att jag inte tagit tag i det på riktigt fören nu. Att köra mc är livet! =D

• Pajret
    Eviel skrev 2014-04-25 11:45:46 följande:
    Hej!

Ska börja med A2 kortet inom kort, och undrar vad ni som har motorcykelkörkort, A2 eller A tycker om svårighetsgraden. Jag vet att det är individuellt men vill ändå höra på ett hum. Jag har inte ett dugg erfarenhet av tvåhjuliga fordon. 

Hur lång tid tog det för er, och har ni några tips? ;)

Har du inte åldern inne för ett A kort?

Det behöver inte vara svårare, det beror helt på vilken hoj du har. En tung mc kan ju bli en mellan klass genom strypning. Det känns så klart i effekten, men hanteringen är det samma.

När jag väl tog mig i kragen och verkligen satsade allt för att ta mitt mc kort så tog det en månad ungefär.

Men så har jag kört mc sen jag var 16. Körskolan hjälpte mig att rätta till allt jag lär mig fel, vilket var en hel del. Privat körning är bra för mängd träning men körskola är bäst för att köra korrekt.

• Eviel

Nä jag är endast 22 år.. så jag får inte ta A-kortet ännu..

Jag hoppas att det ska gå bra, för det är ju ganska tight att ta motorcykelkörkort.. :)

• whippo

Från sökning av övningskörningstillstånd till fixad uppkörning tog det mig ungefär tre månader. Stor del av tiden var väntan på olika saker. Bor i Stockholm så det var en dryg månad väntan på uppkörning, tillståndet tog sin tid m.m. Så råd nummer ett är att vara snabb ute med att boka saker och ting, risk 1 & 2, skrivning och sedan uppkörning.

Skillnaden mellan A och A2 är väll bara effekten egentligen och då är det ingen skillnad i svårighet att ta kortet.

Om du har trafikvana är det bara att nöta krypkörning, undanmanöver och bromsning. Om du har någon att övningsköra med så ta med lite pet-flaskor till en öppen yta och öva för att spara pengar. Jag upplevde det som att krypkörningen var det svåraste momentet och det tog mig kanske 10 timmar innan jag kände mig säker på att klara uppkörningen. Körde 2 timmar i trafiken.

Själv kör jag streetfighter (sporthoj med högre styre och utan kåpor).

Svar på tråden Motorcykelkörkort A2