• Erfdgt

"Överlevnadskit" för gravid?

Jag har en vän som är gravid, dom gjorde UL förra veckan, så det är ett tag kvar på graviditeten. Hon fyller år i början av juni och jag och några vänner tänkte fira henne och hennes graviditet då. Hon kommer få födelsedagspresenter såklart, men vi tänkte också att vi kanske skulle sätta ihop ett litet "överlevnadskit" med bra-att-ha-saker för gravida. Vi förstår ju att det är väldigt olika från gravid till gravid vad man kan behöva och känner att man kan behöva, men mest som en rolig grej och får hon användning för en eller flera av saker, så är det toppen. Om inte, ptja, då är det så.

Har ni några tips på vad man kan ta med i en sådan present? :) 

• Svar på tråden "Överlevnadskit" för gravid?
  • mammalovis

Ett sätt att uppvakta graviditeten är ju att ge bort en blöjtårta, då man oftast förbereder livet EFTER graviditeten de sista 1-3 månaderna. Vad ni sedan stoppar i utöver blöjor är ju upp till er.

Det man som gravid behöver är väl möjligen järntabletter och det har hon säkert börjat med om hon behöver. Om hon har tillfälliga cravings är ju svårare att veta. En gravidtidning eller någon bok om att vänta och få barn kanske kan vara uppskattat.

Ett presentkort på H&M kan ju uppskattas om hon vill ladda upp med några billiga amningslinnen eller nya gravidtröjor när magen växer. Mot slutet kan det vara knapert med kläder, men trist att köpa något nytt för bara några veckor.

Om man kan gå på fotmassage mot slutet vet jag inte, men annars kan det ju vara skönt.

• förväntansfull2014

Boken Föda utan rädsla, grymt bra. Rejäla bindor (själv gillar jag de lite tjockare så att avslaget tas upp) amningskupor, bio-oil (till att smörja magen mot bristningar. Lite exempel

• Erfdgt

Saken är den att hon kommer få en babyshower i augusti (dom är beräknade i mitten på september) då ännu fler vänner och även släktingar kommer vara inbjudna, så då kommer hon ju få saker till livet efter med bebisen. Därför ville vi fokusera på graviditeten nu.

Tack för svaren! :)

• Fosse

Jag skulle satsa på:

- Estelle & Thild pregnancy oil
    - Ebba von Sydows gravidbok
    - Ett par sköna flipflops i en storlek större än vad hon har idag. Höggravid under sommaren medför stooora fötter...
    -Presentkort till gravidyoga eller gravidmassage

• Lönnsirap

Biobiljetter å frisörbesök. (faktiskt skönt att göra i slutet av graviditeten...)

Möjligtvis böcker om barn, graviditet eller att föda.

Bindor å blöjor hade jag personligen inte uppskattat INNAN förlossning. Hellre då något sött såsom påslakan, kläder, kul napp, osv

• Barnlangtan

Mot slutet av min graviditet var jag ganska trött och gillade att bara mysa ner mig i soffan med en kopp te och en bra bok/tidning/film. Kanske du/ni kan köpa en fin kopp, ett gott te, några böcker/tidningsprenumeration på gravid/"bebistidning"/några filmer och ett litet "hemma spa"-kit.

• Erfdgt

Det vi har än så länge är en sådan "fylla-i-bok", en bola och en DVD-box med henne favoritserie :)

Jättebra tips alla, tack så mycket :D Ett frisörbesök lät ju verkligen som något hon skulle uppskatta, även någon gravid- eller fotmassage och ett gott te :)

• Emmalinnéa

Om det ska vara innan förlossningen och vara för gravid tiden:

Bio oil
    Choklad
    Amningsbh är guld värt när man är öm i brösten och används ju också efter graviditeten
    En bra massagekräm till fötterna så hon kan få massage utav sin partner eller vän
    Postafen för illamående
    torkade aprikoser är bra för att få igång magen när man käkar järntabletter
    Ett litet spakit om hon har badkar med lite bubblor,hårinpackning och ansiktsmask för att fräscha upp sig lite.

Om det ska vara till bebben och henne efter förlossningen:

Blöjtårta
    nappar 
    ammningsinlägg
    bayolja,babykräm
    Nagelsax till bebis
    Bindor till mamma
    bra resekit med shampoo,balsam och hudlotion oparfyrmerat
    energibars att ha med sig i bb-väskan
    Tofflor (kanske söta ballerina)som mamma kan ha på bb
    En sparkdräkt till bebisen

• Ponyo

Min vän skickade ett paket med två enorma bindor (jag uppskattade det asmkt då vattnet gick hemma och de där bindorna räddade bilsätet på väg till förlossningen) plus ett doftljus av god kvalité (allt har ju en tendens att lukta skit som gravid). Sen gillade jag att ha t.ex fina naglar eftersom hår och hud kan för vissa krångla lite.. Så jag satsade på fina färgglada naglar för att pigga upp! Snälla kompisar ni är! Hon kommer bli jätteglad!

• Lena

En vetekudde man kan värma som kan lätta ryggvärk.

• Tipi Tii

En extra kudde. Behövs sen när magen blir större och det blir obekvämt att sova.
    Novalucol eller liknande mot halsbränna.
    Presentkort på bryn- och fransfärgning. (Önskar att jag hade hunnit görs det innan min bebis kom ut, för sen orkar man (jag) inte sminka sig.)

• Madmoiselle

En vetekudde

En prenumeration på en mamma tidning tex Mama eller Vi föräldrar

Pressentkort/gravid kläder

En korg med te, godis, något hon har cravings för, tekoppar eller vad ni nu tycker.

Böcker om graviditeten

• Dohgon

ge henne en gravid massage eller så! är själv gravid och skall få i augusti och känner att jag sväller redan och det börjar bli tungt pga värmen. En avslappnande massage hade varit störtskönt! eller en glass :p

• fyrabarnsmor4

Ååå vad rolig hon ska ha på födelsedagen.
    Rolig med saker som hon kan få njuta av nu innan förlossningen.

Ha så kul!!!

• nozpa
    Lena skrev 2014-04-25 20:05:35 följande:
    En vetekudde man kan värma som kan lätta ryggvärk.
    Tänkte jag också skriva. Mycket bra tips!
  • Kela1981

Inte så charmigt kanske men en flaska Lactulos hade jag inte överlevt min graviditet utan. Har inte "behövt" något annat ;)
    Vilken rolig idé, hoppas firandet blir riktigt roligt.

Svar på tråden "Överlevnadskit" för gravid?