• johanssonn

Införa stavningstävlingar i svenska skolan?

Hej! Jag är en gymnasieelev som ska hålla ett argumenterande tal med tesen: "Inför stavningstävlingar i svenska skolan". Och jag har svårt att hitta vad folk tycker om det, och valde därför att kolla med er här på familjeliv! Glad 

Min fråga till er är om vad ni tycker om att införa stavningstävlingar i den svenska skolan? Det behöver inte vara riktiga tävlingar, utan små stavningstävlingar i klassen med några ord barnen fått träna på under veckan och sedan får någon belöning om de har alla rätt. 

Tror ni de kan ha lättare för att lära sig stava när det blir till en lek och de blir uppmuntrade, eller tror ni det kommer känna onödig press? 

Mot- och för argument sökes! 

• Svar på tråden Införa stavningstävlingar i svenska skolan?
  • Chocoholica

Emot det eftersom det finns folk med dyslexi och det finns folk som har inlärningssvårigheter. 

Make chocolate cake not war.
  • Sisisisi

Vi hade liknade tävlingar när jag gick i mellanstadiet och jag älskade det :) Jag hade det lätt för mig och vann alltid.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• LyckligaLina

Det kan göra rättstavning mer spännande och öka motivationen att lära sig nya saker.

• Naaw

Det är väl jättebra eftersom det kan öka motivationen. Framförallt skulle det vara välkommet eftersom det skulle lyfta fram rättstavningens betydelse, något som skolan i dag inte alltid klarar att göra. Argumenten om dyslexi osv är ju korkade. Så bara för att någon elev inte kan springa skall man inte få ha brännbollsturneringar heller?

• Näckrosen

För de som har lätt för sig skulle det öka motivationen , men många barn skulle nog få ångest och då får det motsatt effekt. Och det gäller inte bara barn med dyslexi. Så nej, det hoppas jag verkligen inte blir allvar i mina söners klasser.

• lillekatt
    Näckrosen skrev 2014-04-26 07:36:35 följande:
    För de som har lätt för sig skulle det öka motivationen , men många barn skulle nog få ångest och då får det motsatt effekt. Och det gäller inte bara barn med dyslexi. Så nej, det hoppas jag verkligen inte blir allvar i mina söners klasser.
    Jag hade stavningstävlingar i mellanstadiet och tyckte det var jättekul. Däremot fick jag ångest på gymnastiken eftersom jag  hade noll bollsinne och ofta förlorade i tävlingar. Men jag skulle fortfarande inte tycka att gymnastiken eller tävlingar kopplade till sporter borde slopas.
  • LyckligaLina

Grejen är ju att vi har lätt för på olika saker. Varför är det mer ok med tex fotbollsturnering vs tex mattetävling?
    Jag tror absolut att olika tävlingsmoment som görs på rätt sätt under pedagogiska former ökar motivation och vilja till ökad inlärning.

• Chocoholica
    johanssonn skrev 2014-04-25 22:39:06 följande:
    Om de med skriv-och inlärningssvårigheter får extra stöd och hjälp då?
    Absolut men det ska vara kul att lära sig. Jag tror att det kan bli stressat och ångestladdat med tävlingar. Det finns en del som kan tycka att det är kul medans andra får panik. 
    Make chocolate cake not war.
  • MallaL
    LyckligaLina skrev 2014-04-26 14:02:47 följande:
    Grejen är ju att vi har lätt för på olika saker. Varför är det mer ok med tex fotbollsturnering vs tex mattetävling? Jag tror absolut att olika tävlingsmoment som görs på rätt sätt under pedagogiska former ökar motivation och vilja till ökad inlärning.

Håller med här, idrottstävlingar får man alltid ha i skolan, då är det inga föräldrar som klagar. Varför har det blivit fult att lära sig i Sverige? Vi halkar allt längre efter internationellt sett. Många icke-dyslektiska stavar väldigt illa, det vore väl bra om man kunde öka motivationen att lära sig.
Svar på tråden Införa stavningstävlingar i svenska skolan?