• Humlan88

Hon äter inte och har diarré, vad göra?

Har en Labrador tjej på 6 år som inte vill äta. Det började i fredags morse. Hon äter inte, hon har spytt flera gånger och har mycket diarré. Hon dricker som hon ska men det kommer ju upp igen. Har provat vatten med buljong, mild yoghurt, risavkok, men inget funkar. Hon är uppe på benen och går och så. Hon är lite snuvig låter det som. I onsdags kom hon över 4 små hemmagjorda chokladbollar. Jag har ringt till veterinären men det sa bara att så länge allmäntillståndet är ok, och att hon går och så, så ska vi avvakta. Men jag känner mig så hjälplös. Herregud hur länge klarar det sig utan mat? Vad kan det bero på ? Finns det nåt bra på Apoteket man kan köpa? Typ näringstillskott i spruta elle så? Annat tips?

• Svar på tråden Hon äter inte och har diarré, vad göra?
  • slutatsnusa

jag har haft labrador och sa alltid att när hon slutar äta är hon nära döden.... om jag var du skulle jag vara orolig över att din hund inte behåller vätska inte så mycket över att hon inte äter. just nu i a f jag skulle fortsätta att bara ge vatten ev kolla upp om du kan tillsätta salt och socker. googla och se om du kan hitta recept på vilka mängder det ska vara. ingen buljong, men för att få henne att dricka hälla i typ en droppe yoghurt som bara färgar vattnet lite. ha stenkoll på henne och tveka inte att åka in till veterinär så fort hon börjar bli hängig. om det berodde på chokladbollarna borde hon väl ha visat förgiftningssymptom tidigare? kan hon ha fått i sig nåt som fastnat någonstans i mag-tarm systemet?

• Humlan88
    slutatsnusa skrev 2014-04-26 09:24:35 följande:
    jag har haft labrador och sa alltid att när hon slutar äta är hon nära döden.... om jag var du skulle jag vara orolig över att din hund inte behåller vätska inte så mycket över att hon inte äter. just nu i a f jag skulle fortsätta att bara ge vatten ev kolla upp om du kan tillsätta salt och socker. googla och se om du kan hitta recept på vilka mängder det ska vara. ingen buljong, men för att få henne att dricka hälla i typ en droppe yoghurt som bara färgar vattnet lite. ha stenkoll på henne och tveka inte att åka in till veterinär så fort hon börjar bli hängig. om det berodde på chokladbollarna borde hon väl ha visat förgiftningssymptom tidigare? kan hon ha fått i sig nåt som fastnat någonstans i mag-tarm systemet?

Fick buljong tipset av veterinären
  • Humlan88

Jo men hon vill ju inte äta, hur ska jag få i henne det?

Lotta82 skrev 2014-04-26 09:33:14 följande:
    Jag brukar ge mina hundar majsvälling när de har diarré och spyr.

• slutatsnusa
    Humlan88 skrev 2014-04-26 09:34:50 följande:
    Fick buljong tipset av veterinären

okej. kanske rätt salthalt samt smakligt!
  • slutatsnusa
    Humlan88 skrev 2014-04-26 09:35:26 följande:

så länge hon både har diarré o kräks ska hon nog inte ha nåt att äta
  • Lotta82

Prova att blanda ut den med mer vatten så kanske fin dricker den istället för vatten tänkte jag.

Humlan88 skrev 2014-04-26 09:35:26 följande:

• Dexter dot com

Att hon dricker bra och inte spyr upp vatten är jätteviktigt eftersom hon kommer bli uttorkad snabbt annars så får hon inte behålla vattnet får du åka in direkt med henne till veterinären.

Mat ska hon inte ha på ett dygn för att magen ska få vila men åk till apoteket och köp Diarsanyl eller ProKolin och ge henne nu direkt, det stabiliserar upp magen och stoppar diarren.

Imorgon ger du henne pytteportioner av skonkost dvs kokt torsk eller kokt kyckling och ris eller "Eukanuba Intestenal". Får hon behålla maten övar du sakta på portionerna i storlek och när hon är helt bra i magen fasar du in hennes vanliga foder.
    Vad äter hon ?

• Humlan88
    Dexter dot com skrev 2014-04-26 11:58:29 följande:
    Att hon dricker bra och inte spyr upp vatten är jätteviktigt eftersom hon kommer bli uttorkad snabbt annars så får hon inte behålla vattnet får du åka in direkt med henne till veterinären. Mat ska hon inte ha på ett dygn för att magen ska få vila men åk till apoteket och köp Diarsanyl eller ProKolin och ge henne nu direkt, det stabiliserar upp magen och stoppar diarren. Imorgon ger du henne pytteportioner av skonkost dvs kokt torsk eller kokt kyckling och ris eller "Eukanuba Intestenal". Får hon behålla maten övar du sakta på portionerna i storlek och när hon är helt bra i magen fasar du in hennes vanliga foder. Vad äter hon ?

Har gett diarsanyl nu på kvällen, men hon har ju kräkts efter det, kommer de ge effekt iallafall?
Svar på tråden Hon äter inte och har diarré, vad göra?