Anonym (18) skrev 2014-04-26 19:33:34 följande:
Jag tycker ändå 15 år är rätt okej, men för egen del tycker jag den kunde ha höjts med något år. Ärligt talat. Går man inte i nian när man är 15? När jag ser tillbaka på hur jag var då hade jag aldrig kunnat ha sex med någon. Ska man ha sex ska man också vara redo att kunna ta konsekvenserna av det (t.ex. graviditet). Jag och mina andra jämnåriga gick runt i korridorerna med tofsar på huvudena, tjurade över månadspengen man inte hade fått och diskuterade hektiskt om programmen som sändes på MTV.
Jag var 18 när jag blev av med oskulden och jag kunde gott ha väntat ännu längre.
Min lillasyster blev av med oskulden när hon var 11 och då förstod hon knappt ens vad det innebar. Hon visste att det var något vuxna gjorde och hon gillade uppmärksamheten från en äldre kille och trodde han inte skulle gilla henne om hon inte gick med på det. Min nuvarande pojkvän blev av med oskulden när han var 12 och han satt hemma med sina kompisar. Han och en tjej blev pressade till att gå till övervåningen och ha sex. Han visste inte heller riktigt vad det innebar, han såg det lite som en "cool grej" som att hoppa från högsta höjden i badhuset.
De flesta jag känner blev ändå av med oskulden precis när de hade fyllt 15. En del hade redan pojk/flickvän och ville vänta tills det var lagligt och några blev snarare utnyttjade med kommentarer som "du är ju laglig nu" och prat om hur vuxna de är. Många mådde efteråt dåligt av det och har berättat att de gärna hade väntat tills de känt sig mer redo mentalt (säkra i sig själva, säkra med sin partner osv).
Jag har ingen koll på statistik eller så, utan utgår bara från det jag och de i min omgivning har varit med om.
Tack för ett väldigt intressant och klokt inlägg. Själv hade jag inte penetrerande sex förrän jag var 21, jag var ganska blyg och blev märkt länge av att jag när jag var 17 hade fått med mig en tjej hem (hon var väl 15-16 tror jag) som efter att jag slickat henne en stund och trodde att det nog snart var dags helt plötsligt reste sig och ville gå hem. Insåg långt, långt efteråt att han kanske var nervös förstås men jag var ju också det, skulle ju bli av med oskulden, och tog hennes hastiga flykt som ett bevis för att jag var ful och äcklig...(och kanske hade för liten kuk).
Nu när jag är äldre vet jag att jag är en bra älskare och faktiskt är det mer härligt att vara med en äldre kvinna som vet vad hon vill och vad allt går ut på än att ha sex med någon som är väldigt ung och oerfaren (med brasklappen att jag aldrig haft sex med en tonåring, vilket heller inte lockar mig). Å andra sidan behöver ju unga ha sex för att kunna bli erfarna...
Men kanske har du rätt i att 15 trots allt är en låg gräns. Men allt är ju individuellt, jag har två tonårsdöttrar - den ena hade sex när hon var 14 (jag hörde henne och dåvarande pojkvännen; nu är hon 19). Min andra dotter är 15 och jag tror inte att hon haft sex och jag undrar om hon skulle vara mogen för det. Hon har inte haft pojkvän än och är inte alls lika framfusig och självsäker som min andra dotter som även drack för första gången när hon var 14 (men nu i stort sett blivit nykterist).